مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مدیر عامل ابزار شفافیت را فراهم نکرده است.

[box]مخابرات ما- در ادامه نوشته های سردبیر پیرامون مشکلات امروز مخابرات, یکی از اعضای سایت به نقد موضوع شفاف سازی پرداخته است.او معتقد است شفاف سازی ابزار می خواهد و مدیر عامل ابزارش را فراهم نکرده است.[/box]

sardabir-2

لطفا نوشته او را بخوانید:

[box]

مخابرات ما (عضو سایت- نوشته شده در  

سلام
شفافیت، یعنی گفتن و پنهان نکردن.

شاید مدیرعامل سیاستها و خواسته هایش را می گوید ولی یکسری افراد حول و حوش ایشان هستند که این گفته ها را بجای منعکس کردن پنهان می کنند و یا اینکه بصورت قطره چکانی و یا هر موقع دلشان خواست و یا به وقتش دیدند منعکس می کنند.

یکی از همکاران در همین هفته گذشته و در همین سایت به اصول فرهنگ سازمانی که آقای مدیرعامل تدوین کرده و مطرح کرده بودند اشاره کرد و عنوان نمود که روابط عمومی شرکت آن اصول را که بر اساس اصل شفافیت می باید منتشر می نمود نگه داشته بود تا در مجله ارتباطات که از ان مجله منافع زیادی عاید مدیرمسئول و سردبیر و افراد دیگر می شود بعنوان مطلب مهم و باارزش و جدید رونمایی کند.
سوال این است که چرا رسانه و روابط عمومی که از مهمترین ابزار شفافیت می باشد درست عمل نمی کند و به جای اینکه سریعا و بدون وقفه و مبتنی بر اصول حرفه ای اش، مطلب مدیرعامل را در سایت و یا بهر وسیله ممکن دیگر منعکس کند، آنرا معطل گذاشته و به ان نمی پردازد.

بدتر اینکه، موضوع مهمی مثل اصول فرهنگ سازمانی نیاز به تشریح نمودن برای کارکنان دارد. نیاز به انجام مصاحبه با افراد مختلف و باز کردن موضوع دارد. نه اینکه در حد یک صفحه، ان را بنویسند و از ان بگذرند و رها نمایند.

نتیجه اینکه اگر آقای دکتر سرائیان و یا هیات مدیره صحبت از شفاف سازی می کنند می باید ابزار ان را نیز مهیا کنند و اگر اینکار را نکردند آنگاه خود به گفته های خود عمل نکرده اند و عمل نکردن به گفته های خود نیز مصداق بارزی از صادق نبودن و عدم شفافیت می باشد.

اجازه بدهید یکبار دیگر گفته مدیران شرکت را تکرار کنیم. ایشان فرمودند: “شفافیت در برنامه های این شرکت از اصول اولیه ای است که خود را بدان پایبند دانسته و مصمم به نهادینه سازی آن در سطح شرکت مخابرات ایران خواهیم بود”

ایشان بفرمایند جهت نهادینه کردن شفافیت چه اقدامات و یا ابزارهایی را مهیا نموده اند. آیا در خصوص رسانه ای به روز، مطمئن و راستگو و وفادار فکری کرده اند؟
چرا کارکنان شرکت باید به جای شنیدن موضوعات شرکت بصورت درست و صحیح، به جای سرزدن به سایت روابط عمومی به سایتهای دیگر مراجعه کنند؟ آیا نشاندهنده عدم موفقیت سایت روابط عمومی در برقرار نمودن ارتباط با کارکنان نمی باشد؟
آقای دکتر سرائیان شما معاون راهبرد دارید. چگونه این آقای معاون پس از بیان اصول، سیاستهای و راهبردهای کلان شما و هیات مدیره جدید، به تدوین و پیگیری پیاده سازی این راهبردهای جدید اقدام نمودند؟ آیا معاونت راهبرهای شرکت جزو نهادهای شفاف سازی نیستند؟
چند پوستر و اطلاعیه و بنر و …. در سطح شرکت مخابرات ایران و استانها در خصوص اطلاع رسانی سیاستها و راهبردهای دهگانه شما مشاهده کردیم؟ آیا اینها ابزارها و تمهیدات شفاف سازی نیستند؟

خدا نکند نهایتا به جائی برسیم که متوجه بشویم گفتن شفاف سازی از جانب شما صرفا یک شعار بیش نبوده است!!
حتما اینطور نخواهد بود.
والسلام

[/box]

616920cookie-checkمدیر عامل ابزار شفافیت را فراهم نکرده است.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    بازرسی ها و حراست های استان ها عامل فساد در شرکت ها هستند دو اداره که تقریبا موازی هم و برای سر پوش گذاشتن به نقاط ضعف مدیر هستند که خود فساد اور است

  2. آگاه به امور بازرسی می گوید

    سلام علیکم بر همگی همکاران مخابراتی عزیز
    الحمدلله که بالاخره یکی هم از بازرسی مطلبی نوشت تا اینکه ما هم به بحث های شما وارد بشویم. دوستان متاسفانه ادارات بازرسی در استانها به اداراتی برای همه کار و هیچکار تبدیل شده اند. و اگر هر استانی را ببینید، کار اداره بازرسی اش با استان دیگر فرق دارد و این نشان از عدم ساماندهی و سلیقه ای عمل کردن آنها می باشد.
    یک روزی در شرکت مخابرات دولتی ادارات بازرسی شامل فعالیتهای بازرسی –ارزیابی – و رسیدگی به شکایات بود و البته هنوز هم در شرکتهای دولتی این ساختار کاری وجود دارد. در این ساختار و با این وظایف اداره مذکور که قدرت خود را از سازمانهای بازرسی بالاسری کشوری می گرفت به نحو مناسبی بر اکثر موضوعات مفسده امیز کنترل داشت و بصورت مرتب گزارشهای خود را علاوه بر مدیرعامل استان به سازمانهای بالا سری نیز می داد. و این حساسیتها و گزارشات باعث می شد که اگر قوانین و مقررات درست وضع شده بودند آنگاه بسیاری از خطاها در نطفه خفه شده و شرکتهای دولتی تا حدی مبرا از خطا باشند. هر چند همین الان هم در ارگانهای دولتی شاهد ایراد و خطا هستیم که این نشان از تضعیف نمودن سازمانهای بازرسی دارد.
    امروز در شرکت مخابرات استانها ادارات بازرسی مثل قبل نیستند. شاید بصورت صوری برخی هماهنگی ها با مدیرکل بازرسی شرکت مخابرات ایران در خصوص انتصاب افراد می شود ولیکن اکثر اختیارات بازرسی ها در اختیار مدیران عامل استانی است و مدیران استانی تسلط بسیار زیادی بر ادارات بازرسیشان دارند و متاسفانه شاهد تضعیف روز به روز بازرسی ها هستیم.
    در برخی استانها با وجودیکه کماکان چارت رسیدگی به شکایات در ادارات بازرسی است ولی عملا چنین فعالیتی در واحدهای مرتبط با مشتریان شرکت (معاونت تجاری) انجام می شود و به نظر می رسد چنین اقدامی در شرکتهای تجاری اقدام درستی نیز باشد ولی لازم است معاونت توسعه منابع انسانی مدیرعامل که متولی تعیین وظایف و چارت سازمانی می باشد تکلیف این وظایف را روشن کرده و کار را یکسره نماید. در شرکتهای تجاری واحد شکایات مشتریان در معاونتهای مشتریان(تجاری) شرکتها سازماندهی می شود و رسیدگی به شکایات مشتریان از جمله مسایل کاری مهم رضایتمندی مشتریان و ترک نکردن مشتریان از شرکت و خرید مجدد آنها از شرکت می باشد.
    در برخی استانها کلا موضوعات ارزیابی که ادارات بازرسی قبلا انجام می دادند کامل تعطیل شده است و اصلا چنین اقدامی با توجه به هزینه بر بودنش به تاریخ پیوسته است. هر چند واحدهای ارزیابی کماکان در آن ادارات نفر دارند ولی شاید بصورت موردی و بدون اثربخشی لازم کار انجام میدهند. در برخی استانها واحدهای مذکور به واحدهای ارزیابی عملکرد تغییر نام داده و وظیفه ارزیابی که قبلا در خصوص برخی سیستمها مثل شبکه سیمی و سوئیچ و … انجام می شد شکل و شمایلش عوض شده و تحت عنوان ارزیابی عملکرد انجام می شود. برخی شرکتها ارزیابی عملکرد را در ادارات بازرسی انجام می دهند و برخی شرکتها این کار را به واحدهای کنترل کیفیتشان سپرده اند. هر چند اخیرا آقای باطنی معاون توسعه نیروی انسانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ملقمه ای از موضوع ارزیابی عملکرد و ارزیابی سیستمها را با ارزشیابی سنتی که در واحدهای ارزشیابی در ادارات نیروی انسانی شرکتها انجام می شد را درست کردند و آن را ارزیابی عملکرد نامیده اند!!! که واقعا جای بررسی کارشناسانه تری دارد که آیا چنین اقدامی درست است یا خیر؟
    در برخی استانها ممیزی کیفیت را که یکی از نیازمندیهای استاندارد ایزوی آنها می باشد را به واحدهای بازرسی شرکتها سپرده اند و بازرسین شرکت علاوه بر کار بازرسی کار ممیزی را نیز انجام می دهند که درست است که برخی هزینه ها را در شرکت کم می کند ولی باید پذیرفت که کار بازرسی با کار ممیزی دو کار متفاوت است و انجام کار ممیزی نباید خدشه ای به کار بازرسی بزند. مخصوصا که کار بازرسانه نیاز به سرزدن غیر منتظره دارد ولی کار ممیزی کیفیت کاری روتین و از قبل برنامه ریزی شده می باشد.
    در حالت بدبینانه و البته واقع بینانه! در برخی استانها مدیرعامل به ادارات بازرسی کمتر اهمیت می دهد و نه اینکه بازرسی را در اهم موضوعات شرکت قرار نمی دهد که هفته ها می شود که هیچ جلسه با بازرسین نمی گیرد و هیچ گزارشی از اداره بازرسی نمی گیرد. و متاسفانه مدیرعامل که دچار هزار و یک مشکل کنترل هزینه و درآمدزایی و … است و مجبور است تخلفات مختلفی را انجام دهد و برایش بهتر است که ادارات بازرسی کم کار شده و هیچ گزارش تخلفی را نیز به کسی ندهند. در سالهای قبل مطمئن ترین و بهترین و با تجربه ترین افراد را در مسئولیت بازرسی می گماشتند ولی حالا چنین پستی، اهمیت کمی برای مدیران دارد و هر چه فرد بازرس ضعیف تر باشد به نفع مدیرعامل!!!!
    چنانچه تشریح نمودم امیدوارم قبول کرده باشید که اشفتگی بسیار زیادی در ادارات بازرسی در استانها وجود دارد که باعث می شود فساد در شرکتهای مخابراتی روز به روز بیشتر شود و یکی از مهمترین واحدهای درگیر در شفافیت در شرکت دچار بیکارگی و کم کارگی و انحراف از امور واجب خود بشود.
    در بهترین حالت، بهتر است که ادارات بازرسی از شکل و شمایل سنتی و دولتی خود بدرایند و امو رسیدگی به شکایات مشتریان که کار بسیار حجیمی نیز هست را به امور پشتیبانی مشترکین ها واگذار کنند و کار ارزیابی عملکرد نیز به واحدی مستقل و ستادی واگذار شود و ادارات بازرسی صرفا به وظایف ذاتی بازرسی خود بپردازند تا شاهد باشیم که ان شا الله ادارات بازرسی و شرکت از این حال بدرآیند. همچنین لازم است ارتباط فیمابین ادارات بازرسی استانها با اداره کل بازرسی شرکت مخابرات ایران و هیات مدیره و بازرسین قانونی شرکت نیز زیادتر ومحکم تر باشد تا امیدوار باشیم بازرسین شرکت که عوامل سلامت شرکت هستند با قدرت و مشروعیت زیادتری به کارحیاتی خود ادامه دهند.
    خوشحال خواهم شد که نظرات همکاران را در این خصوص ببینم و احتمالا تائیدها و یا نقطه نظرات مخالفتان را نیز بشنوم. امیدوارم که آقای سردبیر نیز به اینکار کمک نمایند.
    هم خودم برای این متن وقت زیادی را گذاشتم و هم احتمالا وقت همکاران را برای خواندنش گرفته ام و امیدوارم من را ببخشید و همچنین ارزش وقتی را که گذاشته ام داشته باشد.
    والسلام

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      خیلی زحمت کشیده اید.
      من هم سعی میکنم در زمان مناسبی روی صفحه اول ببرم تا بقیه هم نظر بدهند.

  3. ناشناس می گوید

    سلام بر همکاران عزیز

    از لحاظ علمی شفافیت (Transparency) در یک بنگاه تجاری بر 3 پایه استوار است:
    1-افشای اطلاعات ( information disclosure)
    2-وضوح (clarity)
    3-دقت ( accuracy)

    طبق مستندات علمی اصولی را برای پیاده سازی و نهادینه کردن شفافیت در سازمانها و شرکتها مطرح می کنند. این اصول می تواند در هر سازمان و یا شرکتی بسته به نوع فعالیتش متفاوت باشد ولیکن نمونه ای از این اصول در زیر مطرح گردیده است و امیدواریم مدیرانی که در شرکت مخابرات ایران شعار شفافیت را سر داده اند، این اصول را پیاده نمایند و اطمینان یابند در صورتیکه به این اصول و اجرای آنها متعهد باشند بطور اتوماتیک شفافیت را در شرکت رواج داده و اجرا نموده اند.

    1- سازمان و یا شرکت برابر وظایف مصرح در قوانین، آئین نامه ها و مقررات اقدام مینماید تا بستر لازم برای شفافیت و پاسخگویی را فراهم آورد.
    2- سازمان و یا شرکت، اهداف، ماموریتها، مسئولیتها، وظایف، اختیارات و راهبردهای خود را به اطلاع ذینفعان و کارکنان میرساند.
    3- سازمان و یا شرکت، استانداردها، فرآیندها و روشهایی را به کار خواهد گرفت که در زمان استفاده قابل اجرا و شفاف باشند.
    4- سازمان و یا شرکت، سطح بالایی از استانداردهای درستكاری و اخلاق را برای تمامی کارکنان در تمامی سطوح بكار میگیرد.
    5- سازمان و یا شرکت فعالیتهای مربوط به بازرسی و رسیدگی را به صورت کارآ و مؤثر و مطابق با مقررات انجام داده و گزارش آن را منتشر مینماید.
    6- سازمان و یا شرکت نتایج بازرسی و رسیدگی و همچنین نظرات کلی خود را پیرامون فعالیتهای حوزه های مختلف را به ذینفعان مرتبط گزارش مینماید.
    7- سازمان و یا شرکت، نتایج بازرسی و رسیدگی را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی در دسترس، به موقع و در سطح وسیع با لحاظ مقررات مرتبط اطلاع رسانی مینماید.
    8- در مواردی که فعالیت بازرسی، حسابرسی و یا رسیدگی برونسپاری می شود، سازمان و یا شرکت اطمینان حاصل مینماید که اصول شفافیت و پاسخگویی نادیده گرفته نشده است.
    9- سازمان و یا شرکت به منظور ارتقاء کیفیت و اعتبار فعالیتهای خود از نظرات و مشاوران مستقل و برون سازمانی استفاده مینماید.

    1. ستار می گوید

      سلام
      بازرسی در شرکت چند سالی است که مرده است.

      بازرسین به ابزار مدیران برای سرپوش گذاشتن بر اشکالات مدیریتی تبدیل شده اند.
      و این عین فساد است!
      شفافیت ….. وجود نداره!

  4. کارشناس مخابرات می گوید

    سلام
    برای عملی کردن هر شعاری نیاز به ابزارهای لازم است.
    آقای دکتر سرائیان فکر نمی کنید که شعار شفافیت شعار بزرگی است که لازم است برای اجرا کردن آن برخی مدیرانی که نوع و تفکر مدیریتشان سنتی است و بسته عمل می کنند و بیشتر از اینکه مدیرانی آزاد اندیشه و خودساخته باشند مدیرانی مستبد و غیر شفاف هستند را تعویض کنید تا بتوانید شعار شفافیت را در شرکت پیاده کنید.
    اگر منتظرید مدیرانی که تمام عمر مدیریتیشان را بر اساس سیاسی کاری و راست نگویی گذرانده اند، تغییر رویه بدهند و یکدفعه به مدیری با شاخصه های مدیر شفاف تبدیل شوند ایده آل مسلکی است و کسی که ایده آل به موضوعات نگاه کند نمی تواند حقایق و واقعیات را خوب ببیند.

  5. تحلیل گر می گوید

    سلام
    بعنوان تائید گفته این همکارمان و جهت اطلاع سردبیر و شما همکاران عزیز عرض می کنم. برنامه های راهبردی شرکت مخابرات ایران در قالب هفت برنامه که از چندین سال پیش تصویب و اعلام شده بود هنوز بدون هیچ تغییری در پائین سایت رواط عمومی شرکت و بدون تغییر مانده است!
    در صورتیکه در یک برنامه استراتژیک پویا برنامه ها و اقدامات و اولویتها می باید با تغییر شرایط محیطی تغییر کرده و بروز شوند.
    سوال این است که چرا با وجود تغییرات خیلی زیادی که در این مدت اخیر در شرکت و محیط پیرامونی شرکت بوجود آمده است و حتی مدیرعامل جدید شرکت با تائید هیات مدیره جدید، اولویتها و برنامه دهگانه ای را مصوب و اعلام نموده اند هنوز هیچ تغییری در این هفت برنامه بوجود نیامده است و به هیچ عنوان هیچ ادیتی در این مطالب و نوشته ها که نشان از اعمال تغییرات جدید باشد مشاهده نمی شود؟
    آیا این نشان از مرده بودن معاونت استراتژی شرکت ندارد؟ و شاید هم آقایان معاونین، گفته های مدیران جدید را قبول ندارند که در اینصورت می شود همان عدم شفافیت!!!

  6. هم درد می گوید

    متاسفانه فاصله از واقعيت تا روياهاي جناب سراييان بسيار زياد است
    متاسفانه ايشان يا اطلاعات شفاف و درستي از اوضاع و احوال شركت دريافت نميكنند يا سر به زير برف برده اند
    بع هر حال اميدمان كم كم به ياس و نا اميدي مبدل گشته و از ايشان هم كاريبر نمي ايد

نظرات بسته شده است.