رونمایی از سامانه محاسبه جرایم اینترنتی
مخابرات ما (همراه )به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، محمد جواد آذری جهرمی در نشست خبری درباره برنامه شرکت ارتباطات زیرساخت برای افشای اطلاعات ترافیکی اپراتورهای ارائه کننده خدمات باند پهن اظهار کرد: در حال حاضر قرارداد منع افشاء اطلاعات اپراتورها وجود دارد؛ اپراتورها از مراکز تجمیع زیرساخت در استانها ترافیک دریافت میکنند و منظور ما از افشای اطلاعاتشان قطعا میزان مشترکانشان نیست.
وی ادامه داد: اینکه اپراتورها چه میزان مشترک در یک شهرستان دارند جزو اطلاعات محرمانهشان به حساب میآید و ما هم مقید به حفظ آنها هستیم اما گاهی از موضوع حفظ محرمانگی اطلاعات سوء استفاده و در یک استان تعداد مشترکان بیشتری خارج از ظرفیتهای موجود جذب میکنند.
*اپراتورهای با گراف اشباع معرفی میشوند*
او گفت: در این حالت شاهد اشباع گراف اطلاعاتی آنها در سیستمهای زیرساخت خواهیم بود و به فرض از ساعت 8 صبح تا 1 شب گراف آنها به سقف میچسبد. این موضوع نشان دهنده این است که اپراتور مورد نظر توجهی به کیفیت سرویس مشترکان نهایی نمیکند.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه وزارت ارتباطات معمولا در چنین شرایطی مورد خطاب مشترکانی که از کیفیت پایین سرویسهای دریافتی رنج میبرند قرار میگیرد، گفت: یکی از مقولات افزایش کیفیت، شفافسازی آمار و اطلاعات است.
آذری جهرمی تصریح کرد: لذا با تمامی این تفاسیر و در راستای افشای اطلاعات اپراتورها، اطلاعات حجمی آنها را نگهداری میکنیم اما اپراتورهایی که به وضعیت اشباع برسند را اعلام میکنیم. وقتی اپراتوری به اشباع میرسد یعنی تحت فشار مشترکان آن استان مورد نظر است.
*وضعیت کیفی شبکه زیرساخت برخط میشود*
وی این تصمیم کار زیرساخت را پدیدهای مثبت دانست و بیان کرد: این موضوع تنها مربوط به اپراتورهای سرویس گیرنده از ما نمیشود بلکه اطلاعات کیفی شبکه زیرساخت را نیز منتشر خواهیم کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه اجازه در اختیار گذاشتن اطلاعات اپراتورها را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کسب میکنیم، گفت: این کار را در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان که از وظایف سازمان تنظیم است، انجام میدهیم و مشترکان استانها متوجه میشوند که وضعیت کدام شرکت سرویس دهنده از لحاظ پهنای باندی خوب نیست.
*زیرساخت معرف است و مردم، اهرم فشار*
وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه چه ضمانت اجرایی و اهرم فشاری بعد از افشای اطلاعات آنها برای بهبود شبکهشان در نظر گرفتهاید؟، گفت: اهرم فشار خود کاربران و رسانهها هستند. وقتی کاربری در استان گیلان متوجه شود که یک شرکت اینترنتی به وضعیت اشباع رسیده است، خودش باید تصمیم بگیرد که از سرویس آن استفاده کند یا خیر.
او افزود: در کل با این کار، فضای رقابت سازنده میشود و هر جا هم که شفافیت در آمار وجود داشته باشد، بهبود در کیفیت حاصل میشود.
*خودمان را در معرض نقد رسانهها قرار میدهیم*
آذری جهرمی درباره میزان مقاومت عوامل زیرساخت در مواجه با این تصمیم عنوان کرد: خیلی از کارشناسان زیرساختی معتقد بودند نباید اطلاعات را منتشر کنیم زیرا به راحتی فضای انتقادی را برای رسانهها ایجاد میکنیم اما به عقیده من، این انتقادات فیدبک مثبتی خواهد داشت و بسیار کمک خواهد کرد که بازار را بهبود بخشیم.
وی همچنین اضافه کرد: خودمان میدانیم که در حال حاضر وضعیت شبکه زیرساخت در چهار پنج نقطه کشور بحرانی است اما با این حال میخواهیم اطلاعاتمان را در آن مناطق منتشر کنیم.
*زیرساخت درصدد مباهله است*
معاون وزیر ارتباطات درباره چرایی بروز این اتفاق بیان کرد: مثلا ممکن است در یکی از نقاط به فرض برای ارتباط گرفتن سیستان و بلوچستان با تهران، درخواست آن ابتدا به مشهد و سپس تهران منتقل شود که تأخیر بیجایی در طراحی شبکه ایجاد میکند و به اصطلاح زیرساختی، موجب بروز Zoneهای قرمز در سیستم نظارتی زیرساخت میشود.
او افزود: میخواهیم با انتشار اطلاعات خود و اپراتورها مباهله کنیم زیرا نمیتوانم بخاطر ضعف اقتصادی شرکتها، تلاش همکارانم در زیرساخت و دولت برای بهبود شبکه را نادیده بگیرم.
*برخی شرکتهای اینترنتی دامپینگ شهرستانی میکنند*
آذری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چنین برخوردهایی در گذشته با شرکت مخابرات وجود داشت و گاهی فروش سرویس اینترنت این شرکت در برخی استانها محدود میشد اما نهایتا با تسویه حساب مقطعی که بین زیرساخت و مخابرات صورت میگرفت، باز فروش این شرکت به حالت عادی باز میگشت لذا آیا امکان چنین رفتار مشابهی در آینده با توجه به معدود بودن اپراتورها در شهرستانها وجود دارد؟، گفت: اپراتورهای مختلفی در لایه دسترسی برای انتخاب کاربران وجود دارد و جدول پوششی شهرستانها هم نشان میدهد که بسیاری از آنها به سرویس پهن باند موبایل دسترسی دارند، لذا شاید دو یا سه اپراتور سرویس دهنده در شهرستانها فعل باشند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین وقتی حداقل یک اپراتور پهن باند موبایل در اکثر شهرها فعال است باید به کاربران آگاهی بدهیم تا بتوانند بهترین سرویس را انتخاب کنند.
او افزود: در حال حاضر برخی شرکتهای خاص، دامپینگ در قیمت سرویسهای خود کردهاند تا به این طریق ترافیک مناطق شهرستانی را جذب خود کنند اما هزینه دامپینگشان را از صرفهجویی در لینک بین استانی تأمین میکنند.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: حالا فرض کنید ما دست به افشای وضعیت و شفافسازی کنیم. صراحتا بگوییم چه شرکتهایی در چه مسیرهایی با مشکل مواجه هستند دیگر خیال کاربران راحت شده و دست به انتخاب بهتر میزنند اما اگر رفتند و سرویس بیکیفیت را گرفتند پای خودشان است.
*وضعیت بحرانی مخابرات*
وی بار دیگر درباره وضعیتی که در گذشته برای منع فروش سرویسهای مخابرات در برخی استانها حاکم بود نیز عنوان کرد: بحث مخابرات در برههای از زمان دیگر از توصیه و شفافسازی گذشته بود. این شرکت به وضعیت بحرانی رسیده بود که جلوی واگذاری سرویس آن گرفته شد.
*شرکتهای اینترنتی زیرساخت را متهم می کنند*
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افشای اطلاعات اپراتورهای بیکیفیت و قانونگریز با شرکت ارتباطات زیرساخت است؟، گفت: این موضوع جزو وظایف رگولاتوری است اما به سهم خودمان درخواست کردیم که این موضوع پیگیری شود زیرا واقعیت امر این است که شرکتهای لایه دسترسی در مواقع اختلال در شبکهشان، سیستم IVR (تلفن گویا) نصب و منشأ اختلالشان را شبکه زیرساخت عنوان میکنند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در واقع مسائلی که به ما مربوط نیست را به ما ارتباط میدهند، اذعان کرد: این موضوع که اطلاعات به صورت شفاف اعلام شود، یک استراتژی در دنیاست و حالا ممکن است سازمان تنظیم مقررات مجوز انتشار را به ما بدهد یا خودش به صورت مستقل اقدام به انجام این کار کند.
*سیستم جرایم زیرساخت به زودی راهاندازی میشود*
آذری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنـیم که پرسید “تا زمانیکه گواهی سطح خدمات برای پرداخت خسارت به مشترکان متضرر وجود نداشته باشد، افشا و انتشار اطلاعات چه فایدهای خواهد داشت؟”، گفت: قبلا وقتی به شرکتهای اینترنتی گفته میشد چرا گواهی سطح خدمات را رعایت نمیکنند در پاسخ میگفتند مگر شرکت زیرساخت در ارتباط با ما رعایت میکند؟
وی افزود: اما در مدت زمان اخیر به دلیل فشارهایی که بر تیم فنی زیرساخت بود، سیستم اندازهگیری سطح خدمات ایجاد و تحویل سازمان تنظیم مقررات جهت تست و اعمال ممیزیهای خاص شد؛ این سازمان ممیزیها را به جهت راستی آزمایی اطلاعات منتشر شده از سوی این سیستم انجام میدهد.
او تصریح کرد: اگر این سیستم تأیید شود، دسترسی را برای سرویس دهندگان باز میکنیم و میتوانند شبکه ما را رصد و با وضعیت شبکه خودشان مقایسه کنند. سیستم مذکور همان سامانه جرایم ما خواهد بود و اطلاعات جریمههای پرداختیمان به شرکتها را نیز منتشر میکنیم.
مدیر عامل زیرساخت گفت: به این واسطه بهانه از مدعیان گرفته میشود.
*مجموعه نگهداری زیرساخت جریمه کمتری بدهد، تشویق میشود*
وی درباره اینکه در گذشته هم زیرساخت در مواردی عنوان میکرد که در قبال اختلال در سرویس و شبکه به اپراتورها جریمه پرداخت کرده اما اپراتورها به جهت اینکه به مشترکانشان جریمه نپردازند، این موضوع را کتمان میکردند نیز عنوان کرد: ما اطلاعات را شفاف ارائه میکنیم و گمان می کنیم تا این کارها نشود چرخه درست نمیشود.
او افزود: تا پیش از این اگر مجموعه نگهداری زیرساخت که متولی پاسداشت SLA در شبکه است جریمه کمتری در ماه پرداخت میکرد مشمول دریافت پاداش میشد و زمانیکه جریمه بیشتری میداد، جریمه میشد اما چارهای نداریم جز اینکه چنین کاری انجام دهیم زیرا هدف ما بر این است که انحصار قانونی ما، نقطه قوت ما باشد.
آذری جهرمی در ارتباط با انتقاداتی که در حوزه قیمت به زیرساخت وارد است نیز گفت: قیمت ارتباط مستقیمی با سایز بازار دارد و اگر سایز بازار بزرگ شود، قیمت پایین میآید. الان سایز بازار مشخص است و اگر سال دیگر دو برابر شود باید کاهش قیمت را اعمال کنیم.
*زیرساخت با کسری بودجه 330 میلیاردی مواجه میشود؟*
وی اذعان کرد: در حال حاضر با ابتکاراتی نظیر راهاندازی نقاط تبادل ترافیک داده تا 84 درصد قیمتهای حوزه انتقال و تا 42 درصد هزینه اینترنت را پایین آوردهایم. با راهاندازی مراکز IXP آن چیزی که باید داخل شبکه میگشت را از درآمد خودمان حذف کردیم.
او افزود: درآمد زیرساخت حدود 1800 میلیارد تومان پیشبینی شده است اما پیشبینیهای مالی ما نشان میدهد که 630 میلیارد تومان با توجه به این سیاستها، کاهش درآمد خواهیم داشت. این در حالی است که هزینههای زیرساخت بالغ بر 1500 میلیارد تومان در سال میشود.
معاون وزیر ارتباطات با ابراز امیدواری نسبت به اینکه زیرساخت در حاشیه ضرر قرار نگیرد، اظهار کرد: زیرا بازار بزرگ و بالتبع درآمدهای ما بیشتر میشود و باید تلاش شود با راهاندازی مرکز Peering چابهار، سهم بازار منطقهای را به دست آوریم و ترانزیت را از کشور داشته باشیم. اتفاقات خوبی در راه است که شاهد آنها خواهیم بود.
*زیرساخت در چه بخشی از واردات پهنای باند انحصار دارد؟*
محمد جواد آذری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیـم مبنی بر اینکه “با توجه به تمامی امتیازاتی که شما برای شرکتهای اینترنتی در حوزه قیمت قائل شدید اما باز هم معتقدند که اگر انحصار واردات پهنای باند شکسته شود، میتوانند با قیمتهای ارزانتری به مردم ارائه خدمات داشته باشند. انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت طبق قانون شامل چه بخشی است؟”، گفت: اینکه انحصار کجاست در قانون مشخص شده است. البته فکر نمیکنم با توضیحاتی که میدهم فعالان این بخش قانع شوند.
وی افزود: وقتی مخابرات براساس سیاستهای اصل 44 قانون اساسی خصوصی شد و با تعریفی که از شبکه مادر مخابراتی در قانون، در اساسنامه شرکت زیرساخت، در مصوبات بالادستی و در سندهای محکم صورت گرفت، برخی اصول لازمالرعایه شد.
او با بیان اینکه انحصار کنونی حاکم بر زیرساخت حاکمیتی است نه اقتصادی، ابراز کرد: قطعا این نظر قانونگذار بوده که انحصار زیرساخت را حاکمیتی دیده است اما میتواند همراه با انحصار اقتصادی باشد.
جهرمی خاطر نشان کرد: بگذارید اینطور بگویم، شرکت زیرساخت یک افزونه برای کشور است در حالتی که خوب کار کند و قطعا مانع خواهد بود اگر بد کار کند و دقیقا از همین حیث است که انحصار میتواند نقطه قوت یا ضعف ما باشد.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه همه دنیا در مقولههای کار، سراغ موضوع اشتراک رفتهاند، تصریح کرد: در فرکانس، سرور و… به سمت اشتراک رفتهاند و این کار را از طریق Virtualization و CDN انجام میدهند.
وی ادامه داد: حالا یک شرکتی وجود داشته و هزینه سنگین کشیدن فیبرنوری در طول کشور را عهدهدار شده است؛ سرمایهگذاری (Capex) زیادی برای این کار نیاز بوده که دولت آن را انجام داده به اپراتورها گفته خیلی راحت از این سرمایهگذاری استفاده کنید و تنها هزینه Opex (هزینه عملیات و بهرهبرداری) را بپردازید.
او ابراز کرد: به هر حال زیرساخت وقتی به منفعت میرسد کهکه کیفیت خوبی برای رضایت مشترکان فراهم کرده باشد. از طرفی، فرمول محاسبه هزینهها باید به شکلی باشد تا هزینه Opex که زیرساخت دریافت میکند به اندازه Capex سرمایهگذاری باشد تا توجیه اقتصادی برای شرکت سرمایهگذار حاصل شود.
*هزینه انتقال درون استانی باید جوابگوی سرمایهگذاری مخابرات باشد*
رئیس هیات مدیره زیرساخت یادآور شد: انحصار وقتی بد است که کیفیت و قیمت با شرایط بازار متناسب نباشد. قیمت سرویسهای ما با سطح جهانی بسیار متفاوت است زیرا قیمت تحت تأثیر سایز بازار است.
او همچنین عنوان کرد: انحصار، انحصار حاکمیتی است و تمام کشورهای دنیا به متد خاصی آن را دارند. اینکه به حاکمیت تهاجم و گفته شود چرا انحصار به وجود آوردید، شیوه اعمال حاکمیت آن است و من در شرکت ارتباطات زیرساخت نباید بد سلیقه باشم که قیمت یا کیفیت را نامتناسب ارائه دهم.
وی گفت: عدهای می گویند هزینه انتقال درون استانی که با شرکتهای مخابراتی میشود بسیار بالاست اما از طرفی فکر سرمایهگذاریهای انجام شده را نمیکنند. محاسبه هزینههای این بخش با فرمول در هم تنیدهای صورت میگیرد.
آذری بیان کرد: وقتی شبکه ملی اطلاعات با ترافیک فرضا 50Gbps راهاندازی شد و ظرفیت آن بعدا به 100 گیگ رسید، نمیتوان انتظار داشت قیمت هر لینک یک مگابیتی VPLS بین استانی زیرساخت همان 10 هزار تومان بماند بلکه باید کمتر شود.
وی بار دیگر گفت: این اندازه بازار است که ما را به قیمتهای جهانی نزدیک میکند. قیمت لینک یک مگی در امارات حدودا ضریب چندین برابری به نسبت اروپا دارد زیرا اندازه بازار امارات کوچک و قیمتها بالاست.
*قیمت سرویسهای ایران پنج برابر اروپاست*
آذری جهرمی درباره اینکه وضعیت یران به نسبت اروپا چگونه است؟ به تسنیــم گفت: قیمتهای ما الان شاید 5 برابر بیش از استاندارد اروپا باشد.
وی درباره اینکه هر لینک یک مگابیتی در اروپا 10 دلار قیمت دارد و با این حساب میشود وضعیت نرخهای ایران را هم سنجید، گفت: قیمت یک مگابیت در بخش دسترسی و ترانزیت متفاوت است؛ منظور شما کدام بخش است؟
تسنیم: منظور بخش دسترسی است.
جهرمی: با این حساب قیمت یک سرویس یک مگی در بخش دسترسی در ایران چه میزان است؟
تسنیم: طبق مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات 25 هزار تومان.
جهرمی: قیمت هر بخش را (دسترسی و ترانزیت) باید با همان بخش سنجید. مثلا الان یک لینک یک مگی را 100 هزار تومان به شرکتها میفروشیم و آنها 25 هزار تومان در اختیار مشترکان قرار میدهند؛ ممکن است این موضوع برای عدهای سوال شود اما باید بدانند که بازار زیرساخت عمده فروشی است و بازار آنها خرده فروشی.
وی ادامه داد: آنها اگر لینک مذکور را به 50 کاربر بفروشند، رفتار شبکهای تمام آنها اینگونه است که 50 کاربر به صورت همزمان آنلاین نیستند.
او درباره اینکه نرخی برای اشتراک در این زمینه وجود ندارد، گفت: این موضوعات برحسب نفس بازار سنجیده میشود. بنابراین وقتی حساب و کتاب میکنیم متوجه میشویم که برای ارائه دهندگان سرویس قیمت تمام شده بسیار کمی افتاده اما هزینههای انتقال و نیروی انسانی را نیز برای آنها در نظر بگیریم.
*ردهبندی قیمت اینترنت ایران رشدی 70 درجهای میکند*
معاون وزیر ارتباطات اشارهای به جایگاه ایران در ارزیابیهای ITU داشت و گفت: تا قبل از تعرفههای وضع شده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مدل قیمتگذاری ما متفاوت از دنیا بود و لذا وقتی ITU میخواست تعرفه را در ایران بررسی کند به به جداول مصوبت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مراجعه میکرد و آنجا میدیدند که لینکی یک مگی با قیمت 174 هزار تومان فروخته میشود در صورتیکه الان شده 25 هزار تومان.
او افزود: در گذشته لینک یک مگی به صورت حجمی فروخته و در نهایت قیمت کمتر میشد اما الان جایگاه ایران با تعرفههای در نظر گرفته شده در رتبهبندیهای ITU تا 70-80 رتبه رشد میکند.
*قیمت اینترنت برای مردم کم نمیشود!*
معاون وزیر ارتباطات در برخورد با این پرسش که قبلا هم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوباتی برای کاهش قیمت اینترنت داشت اما نهایتا عملیاتی نشد و چیزی به نفع مشترک نهایی نشد، گفت: اولا اینکه تعرفههای جدید از اول مرداد اجرایی میشود و مردم از این تاریخ به بعد باید منتظر تغییر و تحولات باشند. ثانیا اینکه سری پیش تخفیف 15 درصدی در قیمت زیرساخت داده شد اما نباید انتظار معصومیت از دیگران داشت زیرا بالاخره همه خطا میکنند.
وی ادامه داد: یک جایی از زنجیره کامل دیده نشد اما اکنون برگرفته از تجربیات قبلی، کل زنجیره با هم دیده شده است یعنی قیمتهای سمت زیرساخت، مخابرات، اپراتورها و نهایتا مردم با هم کاهش مییابد.
رئیس هیات مدیره زیرساخت تصریح کرد: با این حساب کاهش قیمت برای کاربر نهایی ملموس خواهد بود و اگر کسی در این چرخه تخلف کند، مشخص خواهد بود.
وی ادامه داد: اما با این حال انتظار نداریم قیمت سرویس اینترنت برای مردم پایین بیاید اما اگر مثلا در گذشته سرویسی 20 هزار تومانی با حجم 5 گیگ داشتند اکنون میتوانند تا 8 گیگ دانلود کنند.
*گیر قانونی شبکههای اجتماعی داخلی مشخص شد*
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره برنامه وزارت ارتباطات برای حمایت از شبکههای اجتماعی داخلی و عدم رضایت کاربران از سرویسهای فعال در این بخش نیز گفت: آقای عمیدیان مسئول ساماندهی شبکههای اجتماعی شدهاند. شبکه اجتماعی داخلی اگر سرویس مطلوب به مردم بدهد، قطعا مطلوبیت خواهد داشت و باید تلاش کنیم تا این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای راهاندازی این سرویسها از محل وام وجوه اداره شده تخصیص داده است تا به نوعی حمایت مالی از استارتآپها برای رشد سرویسها باشد.
او خاطر نشان کرد: علاوه بر این اگر تا دیروز شبکهای اجتماعی میخواست شکل بگیرد و به مردم خدمات دهد، باید پول سنگینی میپرداخت اما اکنون پهنای باند آن رایگان شده است.
آذری جهرمی تصریح کرد: البته به لحاظ حقوق و قوانین قضایی اشکالاتی در این زمینه داریم و مدیر شبکه اجتماعی داخلی بر اساس یک گیر جدی، باید 60 جا پاسخگو باشد در صورتیکه هیچ کس با نمونههای خارجی کاری ندارد و آزادانه به فعالیت در کشور میپردازند.
وی یادآور شد: گیر در آنجاست که مسئولیت انتشار مطلب با سرویس دهنده است نه کاربر نهایی. این موضوع مدیران شبکهها را آزار میدهد که خوشبختانه دادستانی و قوه قضاییه به این قضیه اعتقاد دارند و نگاهها به آن مثبت است.
او گفت: امیدواریم با حضور شورای عالی فضای مجازی، رسیدگی به این کاستیهای قانونی سرعت بگیرد.
نظرات بسته شده است.