مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مخابرات ٣٠٠میلیاردتومان به زیرساخت بدهکار است!

مخابرات ما (همراه -به گزارش افکارنیوز)-  محمدجواد ‌آذری‌جهرمی در نشست خبری به مسئله بدهی‌های شرکت مخابرات اشاره کرده و افزوده است: البته دراین‌باره باید توجه کرد طبق مصوبه اخیر سازمان تنظیم مقررات، شرکت‌ها‌ تا زمانی می‌توانند از تخفیف‌های زیرساختی استفاده کنند که بدهی‌های خود را با زیرساخت تعیین تکلیف کرده باشند. اکنون نیز ما با هیچ شرکتی مشکل نداریم و تیم جدید مدیران مخابرات همکاری خوبی با ما دارند و قرار است برای بررسی مشکلات مربوط به بدهی، با حضور نمایندگانی از شرکت‌های زیرساخت و مخابرات و سازمان تنظیم مقررات به موضوع رسیدگی شود.

گیر حقوقی شبکه‌های اجتماعی

او همچنین در بخش دیگر سخنان خود به مسئله قوانین شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده و گفته است: شبکه اجتماعی داخلی اگر سرویس مطلوب به مردم بدهد، قطعا مطلوبیت خواهد داشت و باید تلاش کنیم تا این اتفاق بیفتد. در این راستا، وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای راه‌اندازی این سرویس‌ها از محل وام وجوه اداره‌شده تخصیص داده است تا به نوعی حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها برای رشد سرویس‌ها باشد. همچنین اگر تا دیروز شبکه‌ای اجتماعی می‌خواست شکل بگیرد و به مردم خدمات دهد، باید پول سنگینی می‌پرداخت، اما اکنون پهنای باند آن رایگان شده است. او بر این موضوع تأکید دارد که از نظر حقوق و قوانین قضائی اشکالاتی در این زمینه وجود دارد و مدیر شبکه اجتماعی داخلی، براساس یک ‌گیر جدی، باید ٦٠ جا پاسخ‌گو باشد درصورتی‌که هیچ‌کس با نمونه‌های خارجی کاری ندارد و آزادانه به فعالیت در کشور می‌پردازند. او ادامه داده است:‌گیر آنجاست که مسئولیت انتشار مطلب با سرویس‌دهنده است، نه کاربر نهایی. این موضوع مدیران شبکه‌ها را آزار می‌دهد که خوشبختانه دادستانی و قوه قضائیه به این قضیه اعتقاد دارند و نگاه‌ها به آن مثبت است.

قیمت اینترنت تفاوتی نمی‌کند

بخشی از سخنان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به قیمت نهایی اینترنت برای کاربران اختصاص یافته بود که به گفته او تعرفه‌های جدید از اول مرداد اجرائی می‌شود و مردم از این تاریخ به بعد باید منتظر تغییر و تحولات باشند. سری پیش تخفیف ١٥درصدی در قیمت زیرساخت داده شد، اما نباید انتظار معصومیت از دیگران داشت؛ زیرا بالاخره همه خطا می‌کنند. او بر این عقیده است که جایی از زنجیره، کامل دیده نشده بود، اما اکنون برگرفته از تجربیات قبلی، کل زنجیره با هم دیده شده است؛ یعنی قیمت‌های سمت زیرساخت، مخابرات، اپراتورها و نهایتا مردم با هم کاهش می‌یابد. با این حساب، کاهش قیمت برای کاربر نهایی ملموس و اگر کسی در این چرخه تخلف کند، مشخص خواهد بود. او ادامه داده: بااین‌حال انتظار نداریم قیمت سرویس اینترنت برای مردم پایین بیاید، اما اگر مثلا در گذشته سرویسی ٢٠‌‌هزارتومانی با حجم پنج گیگ داشتند، اکنون می‌توانند تا هشت گیگ دانلود کنند.

ایران ارزان‌ترین تعرفه اینترنت موبایل را دارد

براساس اظهارات جهرمی، ایران از نظر تعرفه اینترنت موبایل، چهارمین کشور ارزان دنیاست. او دراین‌باره به مسئله «دامپینگ» برخی اپراتورها اشاره کرده و گفته است: برای مثال اکنون یکی از اپراتورها صد گیگابایت اینترنت را با قیمت ۱۷۵‌ هزار تومان به فروش می‌رساند. به عبارت دیگر، هر گیگابایت را با رقمی حدود هزارو ٧٥٠ تومان به فروش می‌رساند و این در حالی است که کمترین رقم فروش اینترنت در دنیا ٠,٥ دلار است و چنین تعرفه‌ای در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شود. او بیان کرده است: چنین اتفاقاتی ضربه به صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای رقیب به شمار می‌رود و باعث ورشکستگی همه اپراتورها می‌شود. در چنین موردی ما به ‌عنوان حاکمیت وظیفه کنترل بازار را بر عهده داریم و نباید بگذاریم اپراتورها چنین کاری انجام دهند. اما اکنون شاهدیم برخی اپراتورها با وجود درآمدی که در بخش مکالمه دارند، در بخش اینترنت تخفیف‌های کلان اعمال کرده و به‌این‌ترتیب یک جنگ قیمتی را شروع می‌کنند که خاتمه‌دادن به آن با مصوبه رگولاتوری اتفاق خواهد افتاد.

یک مگابیت برابر ١٠٠ ‌هزار تومان

آن‌گونه که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بیان می‌کند، در‌حال‌حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت یک مگابیت اینترنت را به قیمت صد ‌هزار تومان به شرکت‌ها می‌فروشد و آنها این حجم را با قیمت ۲۵‌ هزار تومان در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در واقع شرکت‌هایی که به ارائه خدمات می‌پردازند، طبق استانداردهای ITU شرایطی دارند که می‌دانند در لحظه حدود ۵۰ درصد مشترکان آنها از پهنای باند استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر زمانی که به اندازه صد مگابیت فروش دارند، در لحظه حدود ۵۰ مگابیت ظرفیت مشتری در حال استفاده از خدمات آنهاست و تنها یک‌چهارم کاربران درخواست پهنای باند را پر می‌کنند و به همین دلیل این هزینه‌ها برای شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند. او دراین‌باره بیان می‌کند: اکنون نیز مدل قیمت‌گذاری ما به همه دنیا نزدیک شده است و در شرایطی که در گذشته قیمت یک مگابیت ۱۷۴‌ هزار تومان بود، اکنون این رقم به ۲۵‌ هزار تومان رسیده است، اما طبیعی است که کاربران در منزل چنین تفاوت قیمتی را پرداخت نمی‌کنند؛ چراکه آنها به طور حجمی خرید می‌کنند، اما در نهایت در رتبه‌های جهانی شاید بیش از ۷۰ تا ۸۰ رتبه جایگاه ایران تغییر کرده باشد. البته اکنون شاید قیمت اینترنت ما پنج برابر اروپا باشد، اما نمی‌توان ضعف کاری برخی شبکه‌ها را به زیرساخت و دولت نسبت داد. او درباره انحصار زیرساخت گفته است: طبق قانون برای شرکت زیرساخت انحصاری در نظر گرفته شده که درعین‌حال این انحصار می‌تواند نقطه ضعف و قوت این شرکت باشد. تاکنون در موارد متعدد انتقاداتی به شرکت ارتباطات زیرساخت وارد می‌شد که ما بر این باوریم قیمت در این حوزه به طور مستقیم به اندازه بازار بستگی دارد و هرچه اندازه بازار ما بزرگ‌تر باشد، تعرفه‌های ما کمتر خواهد شد. او ادامه می‌دهد: اکنون ما در تغییرات جدید ۸۴ درصد قیمت انتقال و ۴۲ درصد قیمت اینترنت را کاهش داده‌ایم. این اتفاق باعث کاهش ۶۳۰‌ میلیارد تومان از درآمدهای ما خواهد شد؛ درحالی‌که درآمدهای پیش‌بینی‌شده برای این شرکت هزارو ٨٠٠ ‌میلیارد تومان در سال بوده و هزینه‌های ما بالغ بر‌ هزارو ٥٠٠ ‌میلیارد تومان در سال است. اکنون ما تلاش می‌کنیم درآمدهایی را که در این بخش کاسته شده، به شیوه‌های مختلفی، مانند ایجاد ترانزیت بین‌الملل جبران کنیم.

به گفته او اگر شرکت زیرساخت خوب کار کند، می‌تواند یک افزونه برای کشور باشد، در غیر این‌ صورت می‌تواند موجب ضرر کشور شود. اکنون در دنیا اپراتورها و شرکت‌ها به سمت شیرینگ (اشتراک‌گذاری) در حال حرکت هستند و از سایت و فرکانس گرفته تا سایر بخش‌ها بحث شیرینگ رعایت می‌شود.

پرداخت خسارت به مردم؛ آری یا نه

موضوع دیگری که جهرمی به آن پرداخته، پرداخت خسارت به مشتریان است. به گفته او این موضوع یکی از مطالبات مردم و رسانه‌ها بوده و گاه شرکت‌ها این‌گونه اعلام می‌کردند که مگر شرکت ارتباطات زیرساخت به ما خسارت می‌دهد که ما این هزینه را به مشترکان پرداخت کنیم؟ اکنون این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و مدارک آن نیز تحویل سازمان تنظیم مقررات ارتباطات داده شده تا بررسی شود در این حوزه شرایط از چه قرار است. البته ما نیز قبول داریم این نوع شفاف‌سازی‌ها حتی برای خود شرکت ارتباطات زیرساخت نوعی فشار است، اما اگر این کار دنبال نشود، شبکه SLA قادر به کار نخواهد بود و ما چاره‌ای نداریم، غیر از آنکه این کار را انجام دهیم.

 

624550cookie-checkمخابرات ٣٠٠میلیاردتومان به زیرساخت بدهکار است!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    یاده شرکت مخابرات ایران قدیم بخیر همه یکپارچه متحد صمیمی نه زیر ساختی بود نه رو ساختی نه شرکته مادر بود نه شرکته پدر نه بدهی داشتیم نه تاخیر در پرداختها چه احترامی داشت تلفن ثابت و….

نظرات بسته شده است.