مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مدیریت مدرن – مدیریت کارکنان (5)

[box]مخابرات ما – در این مقاله پنجمین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان معرفی میشود.[/box]

مخابرات ما(محمد) –  در چهار مقالۀ قبلی “درک رفتار” و ” درک نیازهای کارکنان” و ” فراگیری مقدمات ” و “تقویت اعتماد به نفس “چهار مهارت اساسی در مدیریت کارکنان را که باید مدیران بلد باشند و یا مهارتهای خود را توسعه دهند  ارائه شد در این مقاله پنجمین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان معرفی میشود مدیریت مدرن نیاز همه مدیرانی است که می خواهند با برنامه ره نگاشت پنج ساله ی مهندس قنبری کار کنند. این برنامه پنج ساله ؛ نیاز به مدیران مدرن دارد. این مقالات مهارتهای خوبی را به مدیران به منظور اجرای بهینه برنامه ره نگاشت پنج ساله یادآوری میکند.

مدیریت مدرن – مدیریت کارکنان (5)

400-bamodiran-9

پنجمین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان :

5.برقراری ارتباطات شفاف

ارتباط فرایندی است که در همه حال ،گاه به صورت سازمان یافته و گاه به شکل اتفاقی ، رخ می دهد. با افراد صادق باشید ، با صراحت با آنها صحبت کنید ، و اجازه دهید به راحتی به شما دسترسی داشته باشند تا بتوانید کیفیت ارتباطات را ارتقاء دهید.فراموش نکنید که نمی توانید (به صورت رسمی یا غیر رسمی) بیش از اندازه اطلاعات به افراد منتقل کنید.

slide2

 

  • ترغیب افراد به تماس بیشتر

بسیاری از مدیران دوست دارند پشت درهای بسته پنهان شوند تا کمتر با افراد برخورد داشته باشند . گرچه از این طریق راحت تر می توان مدیر شد ،اما رهبر شدن بسیار دشوار است .به عنوان یک اصل کلی بهتر است همیشه در دفتر شما باز باشد و کارکنانتان را تشویق کنید به هنگام باز بودن در به دیدن شما بیایند.اگر طراحی داخلی محیط کار باز باشد ،کارمندان بهتر می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.مدیران سیلیکون ولی (silicon valley ) در ایالات متحده آمریکا نیز دقیقاَ به همین خاطر دفتر و تجهیزات مدیریتی خود را رها کرده و در کنار کارکنانشان پشت میزهای موجود در دفاتر فاقد دیوار می نشینند.اگر مدتی است با یکی از کارکنان خود صحبت نکرده اید حتما با او حرف بزنید.هر چه تعداد کارکنانی که شما را می شناسند و می توانند شما را ببینند بیشتر باشد،روابط کاری هتر خواهد بود.

slide1

 

slide3

 

  • کاهش بوروکراسی

بوروکراسی می تواند شدیدا مانع برقراری ارتباط شود و تلاش در جهت بهبود بهره وری و روحیه را خنثی کند.هر چند که اندکی بوروکراسی لازم است اما باید مراقب شیوه استفاده از فرمها،گزارشها،و اسنادی از این قبیل باشید.اگر می توانید طی یک جلسه غیر رسمی ، به سرعت و نحوه اثر بخش در مورد یک طرح پیشنهادی تصمیم گیری کنید،زمان را به خاطر ” مهر و امضاء ” تلف نکنید.

slide4

  • جلسات تک به تک (دو نفره)

به جای تکیه کردن بر یادداشت های اداری و سایر شیوه های ارتباطات مکتوب ، به سرعت جلسات تک به تک به عنوان کارآمدترین شیوه رسیدگی به مسائل و مشکلات فکر کنید،در این قبیل جلسات خصوصی امکان ارائه سریع باز خورد و تائید فوری مسائل وجود دارد .قبل از تشکیل جلسه حتما زمان کافی برای رسیدگی به موضوع در نظر بگیرید و ترتیبی اتخاذ کنید که جلسه بی دلیل قطع یا کوتاه نشود.

slide5

 

slide6

 

 

  • استفاده از رسانه های مختلف

استفاده از یک مجرای برقراری ارتباط به هیچ وجه کفایت نمی کند : هر چه تعداد مجاری ارتباطی بیشتر باشد بهتر است.هدف شما این است که اطلاعات را در کوتاهترین زمان ممکن انتقال دهید و با همان سرعت از واکنش مخاطبین با خبر شوید.گرچه استفاده از تابلوی اعلانات ،خبرنامه ، مجله ، و حتی صندوق پیشنهادات در جای خود مفید است ، اما رسانه های الکترونیکی بسیار سریع تر و قوی تر عمل می کنند .برای این منظور می توانید از تابلوی اعلانات دیجیتالی ، وب سایت ، تلویزیون مدار بسته داخل شرکتی ، ویدیو ، و پست الکترونیکی (e-mail ) استفاده کنید.قوانین استفاده از رسانه ها ی مختلف یکسانند : در حد استاندارهای حرفه ای با آنها کار کنید ، محتوا را با نیاز کارکنان مطابقت دهید،آنها را به ارائه بازخورد تشویق کنید،و در صورتیکه پیام را درست دریافت نکرده اند،آمادگی تغییر شکل آن را داشته باشید.برای حصول اطمینان از درک کامل پیام توسط مخاطب و تاثیر گذار بودن آن پاسخ های دریافتی را تجزیه و تحلیل کنید.

slide10

 

  • مجاری غیر رسمی ارتباط

کارکنان در محل کار خود شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند و مانند تمامی گروه های انسانی با یکدیگربه تعامل می پردازد.آنها برخوردهای غیر رسمی مانند سلام و احوالپرسی و گپ زدن همراه با صرف چای ، یا قهوه را دوست دارند و در خلال این کارها غیبت هم می کنند بعضی از مدیران نسبت به این مجاری غیر رسمی برقراری ارتباط بد گمان ، و نگران انتشار اطلاعات نادرست ، نسنجیده ، و نگران کننده در سازمان هستند.اما این مدیران باید به این نکته توجه داشته باشند که خود آنها می توانند خوراک این مجاری غیر رسمی برقراری ارتباطات را با ” شایعات” درست و مورد نظر خود تامین کنند.با ارائه سریع و به موقع اطلاعات در مورد موضوعات مربوط به کارکنان می توان اثرات مخرب شایعه را خنثی کرد.اغلب اوقات با مشارکت کامل در جلسات غیر رسمی کارکنان می توانید به افکار و عقاید آنها پی ببرید .بنابراین در انجام این کار کوتاهی نکنید.

slide9

  • استفاده از جلسات گروهی

در اکثر سازمانها جلسات بیش از حد لازم تشکیل میشوند،کلیه جلسات باید با هدفی مشخص تشکیل شوند و تمامی شرکت کنندگان مستقیما در ارتباط با هدف مورد نظر در آنها شرکت کنند.جلسات منظم میان یک مدیر و گروه تحت نظارت وی روش بسیار مناسبی برای در جریان قرار دادن کارکنان و پاسخ گویی به سوالات آنهاست.این جلسات را جدی بگیرید.جلسات بدون برنامه ریزی قبلی نیز می توانند بسیار ارزشمند باشند و با هر تعداد شرکت کننده (از دو نفر به بالا) برگزار شوند.این قبیل جلسات از رسمیت کمتری برخوردارند.تصمیمات اتخاذ شده و کارهایی که باید انجام شوند را مکتوب ، و سپس آنها را در بین اعضاء توزیع کنید تا خود را کاملا درگیر موضوع بدانند.

slide7

slide8

منبع : مدیریت کارکنان

نویسنده : رابرت هلر

مترجم : سعید علی میرزائی

649200cookie-checkمدیریت مدرن – مدیریت کارکنان (5)

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. م می گوید

    اینجا کجاست؟تئوری و آزمایش وخطا ، همه رو داغون کرده ، الاهم و فی الاهم یادتون نره.
    آدمی که ضربه مغزی شده ، خون ریزی داره ، فکش در رفته و زیر چشش کبود شده، اول کبودی ِ زیر چش و در رفتگی فکش رو در مون می کنن؟

نظرات بسته شده است.