حضور خارجی ها در تلکام 2016 فرصت یا تهدید؟
[box]مخابرات ما – اهداف شرکتهای خارجی شرکت کننده در تلکام 2016 متفاوت بود.هدف و برنامه آنها برای ورود به بازارایران چیست و چگونه است و آیا صرفا به دنبال فروش اجناس خود هستند یا نیم نگاهی هم به سرمایه گذاری بلند مدت درایران و انتخاب شرکای ایرانی دارند. [/box]
مخابرات ما (همراه – باشگاه خبرنگاران جوان) – این دوره تلکام نسبت به دوره های قبل با حضور بسیار گسترده تر شرکت های خارجی برگزار شد که می توان گفت این حضور پرتعداد خارجی ها در تلکام را میتوان به فال نیک گرفت اگرچه بسیار از این شرکت های خارجی در طول یک دهه اخیر همواره برای فروش محصولات خود به صورت غیر مستقیم در نمایشگاه حضور داشته اند اما حضور مستقیم نمایندگان اصلی آنها در کشورمان می تواند نوید بخش روزهای بهتر برای صنعت مخابرات کشور باشد.
در میان این کشورهای خارجی اما نمایندگانی از چین، فنلاند، ویتنام و بسیاری کشورهای دیگر حضور داشتند که اولین حضور خود در ایران را تجربه می کردند.
چه شرکت هایی به تلکام آمدند؟
اکثر شرکت های خارجی حاضر در تلکام شرکت های مربوط به فروش کابل های مخابراتی، شرکت های ارایه دهنده تاسیسات مخابراتی، شرکت هایی با محوریت عرضه دستگاه بی سیم و البته عرضه تلفن های تصویری هستند.
در این میان اما نام چند برند مشهور هم به چشم می خورد اما در این میان بیشتر شرکت های شرکت کننده نام های چندان شناخته شده نبوده و به اصطلاح برند نیستند.
اولویت اول خارجی ها فروش است
در بین صحبت هایی که با نمایندگان فروش و غرفه داران شرکت های خارجی داشتیم این موضوع برایمان روشن شد که اولویت اکثر آنها فروش اجناس است.
البته برخی از آنها هم اینطور موضوع را مطرح می کنند که اگرچه در ایران سرمایه گذاری نکرده اند اما با حضور در نمایشگاه نیم نگاهی هم به سرمایه گذاری در کشورمان دارند.
یکی از شرکت های فنلاندی شرکت کننده در این نمایشگاه که کابل های انتقال جریان دیتا را تولید می کند در مورد چشم اندازهای آینده این شرکت در ایران و برنامه های آنها برای حضور در ایران گفت که اولویت آنها برای حضور در ایران فروش است و اما امید دارند که در آینده سرمایه گذاری هم داشته باشند.
این شرکت فنلاندی و برخی شرکت های اروپایی و آسیایی دیگر که اولین حضور خود در ایران را تجربه می کنند در حال حاضر بیشتر در حال ارزیابی و سنجش بازار ایران هستند و البته برخی هم امید دارند تا با انعقاد قرارداد با شرکای ایرانی بتوانند شرکای تجاری خوبی در ایران برای خود دست و پا کنند.
به این ترتیب باید گفت که اگرچه حضور این شرکت ها در ایران مفید است اما نباید انتظار داشت با آمدن آنها به ایران معجزه شده و صنعت مخابرات با تحولی بزرگ رو به رو شود.
طبیعی است که سرمایه گذاری در یک کشور خارجی نیاز به ریسک دارد و از آنجایی که ریسک سرمایه گذاری در ایران برای خارجی ها تا حدودی بیشتر هم هست باید با تشویق آنها به سرمایه گذاری به مرور مقدمات حضور قانونمند آنها در ایران را فراهم کرد.
“توماس ال فرید من ” خبرنگار مطرح نیویورک تایمز در کتاب خود به نام “جهان مسطح است” می گوید: امروز زمین بازی اقتصاد مسطح شده است و سرمایه دارا ن و شرکت های چند ملیتی در همه جا حضور دارند. آنچه که در صورت هدایت صحیح آن میتواند به جذب سرمایه و ایجاد شغل در کشورهای میزبان منتهی شود.
***
نظرات بسته شده است.