مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شرکت مخابرات بسرعت به این شبهه ها پاسخ دهد.

[box]مخابرات ما- سایت مشرق سعی کرده است بی طرف , مشکلات رانژه مشترکان ای.دی.اس.ال را بررسی کند البته در این امر موفق بوده است.بنظر میرسد روابط عمومی مخابرات ایران باید پاسخ مناسبی به آن بدهد.[/box]

 

مخابرات ما (همراه -سایت مشرق)-  مناسب نبودن کیفیت و سرعت اینترنت باعث شده عده‌ای زیادی از کاربران ADSL تصمیم بگیرند با شرکت اینترنتی طرف قرار داد خود قطع ارتباط کنند و از خدمات دیگر شرکت‌ها که مناسب‌تر است استفاده کنند اما به دلیل معطلی زیاد در بیشتر موارد قید این کار را می‌زنند.

اگر حتی یکبار تصمیم گرفته باشید که با شرکت ارایه‌دهنده اینترنت خود قطع ارتباط کرده و از جای دیگری خدمات دریافت کنید با مشکلات فراوانی که در این راه وجود دارد به خوبی آشنا هستید.

در مرحله اول که شرکت طرف قرارداد به بهانه‌های مختلف شما را معطل کرده و حتی پیشنهاد ارایه بهتر خدمات را می‌دهد که البته این وعده‌ها در بیشتر موارد سرابی بیش نیست و اما در مرحله بعد که شرکت را مجاب کردید که دیگر نمی‌خواهید خدمات آنها را دریافت کنید به سد بزرگتری بر می‌خورید سدی به نام رانژه.

شرکت اینترنتی طرف قرارداد شما حداقل یک هفته زمان می‌خواهد تا تجهیزات خود را از روی خط شما بردارد و البته در مقابل شرکت جدید هم حداقل همین اندازه زمان برای رانژه کردن خطتان طلب می‌کند.

با احتساب تعطیلی آخر هفته و در نوبت ماندن برای آزاد شدن خط و دیگر بهانه‌ها عملا شما برای مدت یک ماه بدون اینترنت می‌مانید آنچه برای خیلی‌ها که کارشان با اینترنت ارتباط دارد عملا نشدنی است.

رانژه چیست؟

اصطلاح”رانژه کردن” به صنعت مخابرات مربوط می‌شود و در یک تعریف کلاسیک رانژه کردن به عملی می‌گویند که طی آن شرکت مخابرات، برقراری ارتباط تلفن مشترک با شرکت خدمات اینترنتی را فراهم می‌کند.

درواقع در طی عملیات رانژه مسیر سیم تلفن مشترک را در مخابرات عوض می‌کنند تا کابل تلفن مشترک از تجهیزات شرکت خدمات اینترنتی نیز بگذرد و امکان دریافت اینترنت را در کنار مکالمات صوتی داشته باشد. این عوض کردن مسیر به درخواست مشترک و با ارسال نامه از طرف شرکت به مخابرات انجام می‌شود.

درنتیجه قبل از این که بتوانید از خط تلفن خود به عنوان خط ای‌دی‌اس‌ال استفاده کنید باید این خط از طرف مخابرات و به درخواست شرکت ارایه دهنده سرویس، رانژه شده باشد.

مشکل از کجا آب می‌خورد؟

شرکت‌های اینترنتی درباره علت تعللشان برای قطع و وصل کردن ارتباط مشترک انگشت اتهام خود را به سمت شرکت مخابرات دراز می‌کنند و مدعی هستند که مخابرات مانع دسترسی سریع آنها به خطوط است.

مخابرات اما مدعی است که کار نصب و قطع ارتباط مشترک بین دو شرکت به آن شرکت‌ها بر می‌گردد و مخابرات هیچ لزومی ندارد که کار این شرکت‌ها را با کارمند خود به صورت رایگان برای آنها به انجام رسانده و خطوط را رانژه کند. لذا مخابرات از شرکت‌های اینترنتی می‌خواهد که نمایندگان خود را بفرستند تا با نظارت کارمند مخابرات تجهیزات خود را از روی خطوط مشترکان برداشته یا نصب کنند و عملیات رانژه کردن خطوط را به انجام رسانند.

در این بین اما باز هم شرکت‌های اینترنتی مدعی‌اند که با وجود آنکه در چندین نوبت آنها کارمندشان را برای رانژه کردن خط می‌فرستند اما مخابرات اجازه ورود آنها به مراکز مخابراتی را نمی‌دهد. مخابرات در مقابل اما می‌گوید از آنجایی که تجهیزات مخابراتی بسیار حساس و گران هستند عملیات رانژه حتما باید با نظارت کارمند آنها صورت گیرد تا به تجهیزات مخابرات لطمه‌ای وارد نشود.

این اختلافات شرکت‌های اینترنتی و شرکت مخابرات اما فارغ از این که چه کسی مقصر است بیش از هر کس مشترکان اینترنت ایران را متضرر کرده است و باعث شده حتی اگر فرد از خدمات اینترنتی که دریافت می‌کند رضایت ندارد و حتی اگر مرتبا با افت سرعت، قطعی و گرانی مواجه است اما باز هم با خدمات ضعیف شرکت اینترنتی طرف قراردادش بسوزد و بسازد اما گرفتار غولی به نام رانژه نشود. غولی که حداقل یک ماه او را ار دریافت خدمات اینترنتی محروم می‌کند.

درگیری‌های مشترکان با ارایه‌دهندگان اینترنت بر سر رانژه

درگیری‌ها و اختلافات کاربران اینترنت با شرکت‌های اینترنتی‌شان بر سر تعلل در رانژه خطوط از ابتدای آمدن ADSL به کشور جزیی جدا نشدنی از مباحث اینترنت کشور بوده است.

با یک جستجوی ساده اینترنتی به سیلی از شکوه‌های کاربران درباره رانژه نشدن خطوطشان می‌رسید. یکی از کاربرانی که حسابی از این مساله گلایه دارد در یک فروم اینترنتی نوشته است:

“می خواستم به اطلاع‌تان برسانم که شرکت اینترنتی که از آن سرویس خریده‌ام سرعت کارشان از لاک پشت هم کمتر است و با وجود آنکه از تاریخ ثبت‌نام من حدود 13 روز می گذرد ولی هنوز سرویس ADSL راه اندازی نشده است. این در صورتی است که اگر از مخابرات خریداری می کردم حداکثر 48 ساعته اینترنت درخانه‌ام بود. یکی از دوستان خودم اقدام به خرید از مخابرات کرده و بعد از 24 ساعت خط رانژه شده و سرویس توسط کارشناس راه اندازی شده است.”

البته این مشکل محدود به کاربران یک شرکت اینترنتی خاص یا یک استان خاص در کشور نیست و با نگاهی به پیام‌های مردم به وضوح می‌بینید که کاربران تعداد زیادی از شرکت‌های اینترنتی در استان‌های مختلف از این مساله ناراحت و آزرده خاطر هستند.

برخی از کاربران در این میان معتقدند که مشکل از مخابرات آب می‌خورد و این شرکت این کار را می‌کند تا کاربران اینترنت پرسرعت را ناچار کند از خودش اینترنت بگیرند تا برای راه‌افتادن اینترنتشان معطل نشوند. این عده عقیده دارند که اگرچه رانژه شدن خط برای شرکت‌های اینترنتی زمانبر است اما مخابرات این کار را برای مشترکان اینترنت خود در کمتر از 48 ساعت انجام می‌دهد.این در حالی است که برای رانژه خطوط دیگر شرکت‌ها مخابرات چوب لای چرخ می‌گذارد.

یکی دیگر از کاربران که چند ماه پیش مشکل رانژه داشته است می‌گوید که رانژه شدن خطش 28 روز طول کشیده است و دست آخر هم پس از 10 بار رفتن و داد و بیداد کردن در مخابرات مجبور شده خودش مسوول نمایندگی شرکت اینرنتی‌اش را به مخابرات ببرد تا کارش انجام شود.

البته تعداد زیادی از کاربران هم این استدلال را رد می‌کنند و معتقدند که این شرکت‌های اینترنتی هستند که به دلیل ضعف و کمبود نیرو در ساختار خود مشترکانشان را معطل می‌کنند. چنانکه در هنگامی که برای هر مشکلی با اپراتور این شرکت‌ها هم تماس گرفته می‌شود آنها حتی اتصال به اپراتور را آنقدر طول می‌دهند تا فرد قید اعتراض و بیان کردن مشکلش را بزند.

چه باید کرد؟

با وجود تمام ریزه‌کاری‌هایی که در رانژه کردن خطوط وجود دارد و با وجود هماهنگی‌هایی که می‌بایست بین مخابرات و شرکت‌های اینترنتی صورت گیرد عملیات رانژه نباید بیش از 72 ساعت زمان ببرد. پس اگر رانژه شدن خط شما بیش از این میزان زمان برده حتما هر چه سریعتر به وب‌سایت https://195.ict.gov.ir مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کنید.

سامانه 195 که توسط وزارت ارتباطات ایجاد شده برای رسیدگی به شکایات مردمی است و با توجه به این که وزارت ارتباطات مستقل از مخابرات و شرکت‌های اینترنتی تعریف شده است می‌تواند بین آن‌ها حکمیت کرده و حق و حقوق مشترکان را از آنها بگیرد.

البته طبیعی است که انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز توجه بیشتری به مساله رانژه نشان داده و شرکت‌های اینترنتی و مخابرات را ملزم به رعایت حقوق کاربران ایرانی کند.

 

673630cookie-checkشرکت مخابرات بسرعت به این شبهه ها پاسخ دهد.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
9 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    شرکتی -یک نظریه
    باید فکری به حال سرعت کار کرد به عنوان مثال اگر بتوان گام رانژه داخل MDFرا حذف کنیم یعنی طراحان طوری برنامه ریزی کنند که برقراری ارتباط ADSL از خود سوئیچ انجام شود پس اگر بشود از خود سوئیچ ارتباطی دائمی جهت دایری یا تخلیه خطوط ADSL برقرار کرد با اینکار بعد از درخواست و ثبت سیستم گام دایریADSL و یا بلعکس تخلیه ADSL در یک مرحله انجام می شود ونیاز به عملیات رانژه کشی داخلMDF را ندارد با انجام چنین دستور العملی یک بار یک هزینه خرج می شود ولی اول کیفیت کار بالامی رود چون رانژه اگر زخمی شود سرعت راپایین می آورد یا باعث قطع ارتباط می گردد-دوم بالا رفتن سرعت عملیات در سرویس دهی برای مشترک -سوم بایک آموزش کاربردی دیگر نیازی به رفت وآمد پرسنل شرکت های PAP نیست – چهارم سود دهی بیشتر برای مخابرات و حذف هزینه رانژه داخل MDF -این کار طراحان است نظریه ای بود که نوشتم سردبیرراستی یک نکته خیلی از مشترکین مخابرات از مسائلی هم چون رنگ زوج سیم کابل مخابرات داخل منزل جهت تست بوق اطلاع درستی ندارد چرا تبلیغات در چنین مواردی نداریم مانند شرکت گاز که در تلوزیون یکسره تبلیغات می کند مخابرات هم اگر چنین کاری انجام دهد باعث می شود خیلی از خرابی های داخلی توسط مشترک حل شود ودیگر نیاز به اعلام خرابی نباشد این عمل نیز برای مخابرات سود دهی بیشتری دارد چون باکمی تبلیغات خیلی از مشترکین ایرادات داخلی را برطرف کرده و می شود استفاده مجدد -سود دهی دوباره برای مخابرات سردبیر ببخشید اگر زیاده روی شد شاید همکاران نظریه بهتری بدهند باید همگی دست به دست هم دهیم نواقص رارفع کنیم والسلام.

  2. رضا می گوید

    با سلام خدمت همکارای خوبم من خودم تو قسمت ام دی اف کار میکنم این چیزایی که گفته شده حداقل تو شهرستانی که ما کار میکنیم اصلا صحت نداره رانژه خطوط ای دی اس ال شرکتها به روز انجام میشه یعنی وقتی تو سیستم ارسال میشه برای ما سریع انجامش میدیم چه تخلیه چه رانژه یعنی خیلی طول بکشه دو سه ساعته انجام میشه تعجب میکنم از این مطلبی که مشرق گفته شایدم تو تهران شرایط فرق کنه.

  3. همکار می گوید

    گزارش سایت مشرق دقیقا به هدف زده است در استان ما هم همین منوال هست مشرکین pap ها گرفتار می باشند

  4. ناشناس می گوید

    سلام
    چنین خبرهایی توسط شرکتهای PAP ایجاد و آب و تاب داده می شود و نهایتا قصدشان این است که شرکت مخابرات را در درازمدت تحت فشار قرار دهند و در جلساتی که فیمابین اپراتورها و با وجود سازمان تنظیم مقررات برقرار می گردد از شرکت مخابرات امکانات و فرصت بگیرند. و البته سازمان تنظیم هم بدش نمی آید هر چه در توانش هست برای کم کردن قدرت شرکت مخابرات اقدام کند.
    همه می دانیم شرکت مخابرات با وجودیکه یک شرکت خصوصی است ولیکن هنوز از لحاظ بسیاری از جوانب پر قدرت تر از شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات است و این ایرادگیریها و بعضا بی عدالتی ها اینقدر ادامه پیدا می کند که شرکت مخابرات را ضعیفتر از ارگانهای دولتی زیر مجموعه وزارت ارتباطات کنند. برای اینکار حتی اگر شده که شرکتهای PAP و دیگر FCP ها را نیز به جان شرکت مخابرات بیاتدازند اینکارها را انجام خواهند داد.

  5. آزاد می گوید

    مطلب واقعی نیست.
    اولا زمان مجاز رانژه ۷۲ ساعت هستش و شرکت های pap کمی بیشتر طول بکشه سریع به سازمان تنظیم شکایت می کنن.دوما رانژه را خود مخابرات انجام می ده و شرکت خصوصی اصلا حق رانژه کشی نداره به ازای ان مخابرات از شرکت pap پول می گیره.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      روابط عمومي ها بايد پاسخ مناسبي بدهند.
      حالا اگر ما چيزي بگيم يه عده موضع ميگيرن كه …
      بابا جان جواب اين رسانه رو با اين گزارش بايد كي بده؟!

  6. کارشناس می گوید

    یادم رفت بگم اتفاقا یکی از مراجعات دوستان وآشنایان به من به عنوان کارمند مخابرات ، سفارش به همکاران برای آزاد سازی رانژه خط آنهاست که در دست مخابرات گرو مانده.

  7. کارشناس می گوید

    هیچ شبه ای نیست وعین واقعیت است دلیلش واضح است اول همون انحصار طبیعی است که به خاطر مسایل فنی برای مخابرات شکل گرفته و چون بستر انحصاری انتقال دیتا ، مخابرات است اقایان مدیر در مخابرات به جای بالا بردن کیفیت خود متاسفانه گرو کشی میکنند . که الحمدلله با به بازار آمدن اینترنت ثابت ایرانسل این دکان هم تعطیل می شود.

  8. mh_gh1990 می گوید

    با سلام بنده در یکی از mdf های منطقه 4 هستم با اطمینان بهتون میگم که در مراکز منطقه 4 خطوط adsl زیره 72 ساعت انجام میشه و امکان دیرکرد نداره
    ولی منزل بنده در منطقه 6 هستش و خط بنده 1 هفته طول کشید تا رانژه بشه نمی دونم چرا بین مناطق از لحاظ کاری و قانونی فاصله هست

نظرات بسته شده است.