مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شبکه های نوری پسیو PON -بخش سوم

[box]مخابرات ما- امروزه کارکنان شرکت مخابرات به اطلاعات فنی و تازه ای نیاز دارند که به زبان ساده توضیح داده باشند.در سری  چند گانه این مطلب سعی میکنیم pon , gpon و اطلاعات وابسته را در اختیارتان قرار دهیم.[/box]

مطالعه بخش اول 

مطالعه بخش دوم

شبکه های نوری پسیو PON

بخش سوم

انواع شبکه های نوری پسیو (PON):

در سال 1995 چندین اپراتور که نامیده شدند Full Service Access Network  (همان FSAN )برای هدف تعیین هویت شبکه های دسترسی باند عریض پیشقدم شدند. اعضاء FSAN در لایه 2 پروتکل برای PON های بر پایه شبکه دسترسی نوری ، یک مشخصاتی را ایجاد کردند.

1-9-1 A-PON  :

این سیستم ها APON نامیده شدند ، یک اختصاری برای نام ATM-PON بعدها به BPON  یا Broadband PON تغییر پیدا کرد. این تغییر نام انعکاسی از سیستمهای پشتیبانی باندعریض همچون :سرویس دسترسی Ethernet – سرویس توزیع Video- خطوط توزیع شخصی و سرویسهای خطوط اختصاصی یا Leased Line میباشد.

گروه FSAN یک گروه استانداردسازی نیست ولی در سال 1997 ، FSAN طرح مشخصات BPON را برای تصویب رسمی به ITU-T ارائه کرد. درنتیجه بعد از چند سال ITU-T یک سری توصیه نامه هائی را برای BPON تصویب کرد:

G.983.1 : توصیه نامه شبکه دسترسی نوری در سال 1998 بر پایه PON که مربوط به سیستم های APON و BPON است.

G.983.2 : مربوط به مدیریت واحد ترمینال نوری ONT ( optical network terminal ) و مشخصات اینترفیس کنترلی که در سال 1999 ارائه شد.

G.983.3 : مربوط به یک سیستم دسترسی نوری با ظرفیت افزایش یافته سرویس دهی توسط تخصیص طول موج . این سند مشخصات شفافی برای طول موج پشتیبانی سرویسهای آنالوگ ویدوئی در سال 2001 تهیه نمود.

G.983.4 : مربوط به سیستم دسترسی نوری با ظرفیت افزایش یافته سرویس دهی با استفاده از واگذاری پهنای باند دینامیکی (Denamic Bandwidth Assignment ) ( DBA) .این پیشنهاد در سال 2001 پذیرقته شده و مکانیرم ضروری برای استفاده از واگذاری پهنای باند دینامیکی را در ساختار چندین ONT در یک سیستم PON شرح میدهد .

G.983.5 : مربوط به سیستم دسترسی نوری با قابلیت بالاروندگی سیستم میباشد که این سند در سال 2002 برای مشخصات سیستم های حفاظتی سوئیچینگ PON و مکانیزم آن تهیه شده است .

G.983.6 : مربوط به مدیریت ONT ها و مشخصات واسطه های کنترلی  BPON  و ویژگی های حفاظتی آنهاست .این سند توسعه واسطه های کنترلی ضروری را مدیریت عملکرد سوئیچهای حفاظتی ONT ها شرح میدهد و در سال 2002 پذیرفته شده است.

G.983.7مربوط به مدیریت  ONT ها و مشخصات واسطه های کنترلی از نوع  واگذاری پهنای باند دینامیکی ( DBA) ، در سیستم های BPON میباشد. این سند توسعه واسطه های کنترلی ضروری را مدیریت توابع DBA در ONT ها شرح میدهد و در سال 2001 پذیرفته شده است.

G.983.8 : مربوط به پشتیبانی سرویسهای  IP , ISDN ,VLAN و …. در سیستم BPON میباشد . این توصیه نامه توسعه واسطه های کنترلی ضروری را پشتیبانی و مدیریت سرویسهای مختلف  در ONT ها شرح میدهد و در سال 2003 پذیرفته شده است.

1-9-2  E-PON : )  Ethernet PON)

در ژانویه سال 2001 در موسسه مهندسین الکترونیک ( IEEE ) یک گروه مطالعاتی با ساختار جدید بنام Ethernet in first mile (EFM) تشکیل شد. این گروه با ادامه سیستم موجود اترنت در داخل محدوده مشترکین سیستمی را با قابلیت متمرکز کردن شبکه های دسترسی مشترکین مسکونی و تجاری طرح ریزی کرد.

این گروه با حفظ ساختار Ethernet سنتی ، یک ایده  افزایش مهم در کاهش تجهیزات – افزایش کارائی- و کاهش هزینه ها را تهیه نمود.

شبکه E-PON یک شبکه بر پایه PON میباشد که ترافیک دیتا را بصورت فریم های پاکتی اترنت در استاندارد توضیحی IEEE 802.3 حمل میکند. این سیستم یک استاندارد کدینگ خط را بصورت 8b/10b (8 بیت دیتا رمزگذاری شده همانند 10 خط بیت ) بکار می گیرد و در استاندارد Ethernet با سرعت 1Gbps عمل میکند.

1-9-2-1 ملاحظات[11] دریافت سیگنال در E-PON :

بر اساس استانداردah  IEEE 802.3 برای انتخاب شبکه نوری پسیو از نوع E-PON بایستی در طراحی ها ملاحظات زیر را در نظر گرفت :

1-   توان لازم مابین Rx و  Tx ، 24 دسی بل بایستی باشد .

2-   حساسیت دریافت سیگنال در گیرنده در 1 گیگا بیت بر ثانیه برابر 24 dBm است .

3-   منبع لیزر دارای توان 1 میلی وات میباشد .

4-   خطای BER  برابر  یا کمتر بایستی باشد .

5-   تلفات معین در کلاس B  برابر 22.5 dB یا کمتر بایستی باشد ، که شامل تلفات به شرح زیر است :

الف) تلفات پیوندی:

ب ) تلفات اتصال کننده ها : ×

ج ) تلفات اسپلیتر :

د ) پیش بینی Link margin :

6-   فیبر بر اساس استاندارد G.652 و تضعیف و پراکندگی[15] DSF بایستی انتخاب شود .

1-9-3  G-PON : )  Gigabit PON) :

در کنار رشد روزافزون ترافیک شبکه ها و مشخصات ایده ال E-PON با سرعت 1 گیگا بیت بر ثانیه ، گروه FSAN احتیاج به سرعت بیت ریت بالاتر را در شبکه ای با ترافیک بالا تحقق داد. با وجودیکه مشخصات لایه فیزیکی B-PON در لایه بالارونده (Upstream) در بیت ریت 622 مگابیت بر ثانیه مشکل بود گروه FSAN یک ساختار جدیدی را برای معماری PON در سال 2001 طرح ریزی نمود که با سرعت بالای 1 گیگا بیت بر ثانیه عمل مینمود.

این گروه رسیدگی خود را معطوف به طرز عملکرد فریمینگ عمومی یا قالب بندی بیتهای ارسالی  نمود ، به این معنی که بطور بسیار موثر دست به اصلاح زدند و به یک مخلوط بیت متغیری از فریم ها و سلولهای ATM اجازه دادند .

پایه ریزی توصیه نامه های گروهFSAN در سال2003-2004  تحت استاندارد مشخص که ITU-T برای مشخصات Gigabit PON  (GPON) بتصویب رسید. این مشخصات در ITU-T تحت عنوان های G.984.1  و G.984.2 و G.984.3 بشرح زیر شناخته شده اند :

G.984.1 :  مربوط به مشخصات عمومی Gigabit PON  میباشد و مشخصات عمومی این نوع از شبکه نوری پسیو را همانند معماری – بیت ریت – حفاظت و امنیت این نوع شبکه ها را شرح میدهد.

G.984.2 مربوط به مشخصات لایه های فیزیکی واسطه های رابط میباشد .این نوع شبکه یا همانMedia Dependent Layer in GPON Physical  است . این توصیه نامه عملکرد GPON را با سرعت خط در مسیر Downstream برابر 1.25 تا 2.5 گیگابیت بر ثانیه و در مسیر Upstream با سرعت های برابرMbit/s  155 و Mbit/s  622 و 1.25Gbit/s وGbit/s 2.5 برای مشترکین تا مرکز سرویس دهنده تعیین میکند.

G.984.3 مربوط به مشخصات لایه همگرائی انتقال میباشد . این سند مشخصاتی را برای همگرائی ارسال در GPON ها تحت عنوان GTC   که مربوط به عنوان اصلی :

 G-PON Transmission Convergence (GTC) است پوشش میدهد که شامل فریم – پیغام – متد تنظیم (Method Ranging )- عملکرد – مدیریت – عاملیت نگهداری و امنیت این نوع شبکه ها (GPON) میباشد.

****پایان بخش سوم****

674970cookie-checkشبکه های نوری پسیو PON -بخش سوم

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.