مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

درآمدزایی ۷۰هزارمیلیار تومانی از ارتباطات چگونه؟

[box] مخابرات ما – محتوای جذاب باعث مصرف دیتا و مصرف دیتا با عث مصرف حجم اینترنت و مصرف حجم اینترنت یعنی درآمد زایی.[/box]

mohtava

مخابرات ما (همراه – ایران) – با توجه به استقبال مشترکان از دیتای موبایل، شرایط موجود نه تنها می‌تواند برای سه اپراتور تلفن همراه درآمدزا باشد بلکه فضای خوبی را نیز برای فعالیت اپراتورهای(اپراتورهای مجازی تلفن همراه) MVNO فراهم می‌کند.اپراتورهای MVNO باید به سمت فعالیت در حوزه دیتا بروند؛ چرا که حوزه صوت و پیامک تقریباً اشباع شده و جایی برای فعالیت ندارد.برای رسیدن زودهنگام به درآمد 70هزار میلیارد تومانی چه باید کرد و موانع سر راه چیست که باید برطرف شود تا ما در کشور شاهد افزایش محتوا و دیتا و به دنبال آن درآمدزایی باشیم.در این مورد نظرات تعدادی از دست اندر کاران را با هم می خوانیم.

بازار رقابتی و دوری از رانت عامل موفقیت زودهنگام

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) با انجام کارهایی همچون ارائه مجوزها و صدور پروانه‌های‌ جدید به اپراتورها توانسته در راه درآمدزایی از طریق دیتا در کشور گام‌های خوبی بردارد ولی اگر بتوانند بازار آی تی را رقابتی کنند و جلوی برخی از رانت‌ها را در صدور پروانه بگیرند، بازار به جهتی حرکت خواهد کرد که می‌توان زودهنگام به درآمد 70 هزار میلیارد تومانی رسید.

مهندس فیضی با بیان اینکه اگر رگولاتوری اهداف تعریف شده را با برنامه‌ریزی دقیقی پیش ببرد، دور از ذهن نیست که بتوان به چنین درآمدی از طریق حوزه ارتباطات و بخصوص دیتا دست یافت، افزود: اکنون در دنیا انجام درآمدزایی از طریق دیتا و محتوا مرسوم است و 7 تا 8 درصد رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته به حوزه‌ آی تی اختصاص دارد و رشد اقتصادی از طریق درآمدزایی حوزه ارتباطات و بخش محتوا و دیتا در کشور ما بین یک تا 2 درصد است بنابراین زمینه و جایگاه بسیاری برای رشد دارد ولی رشد از طریق حوزه ارتباطات و بخصوص دیتا و محتوا مشروط به مدیریت خوب و دقیق است. از سوی دیگر باید با توجه به موقعیت بازار کاری کرد که شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در این حوزه ایجاد شود

.khabar-slide

 MVNO ‌ها در کنار اپراتورهای اصلی می‌توانند خلأهایی که در زمینه دیتای تلفن همراه وجود دارد را پر کنند. البته کشور شاهد رشد خوبی در بخش دیتای تلفن همراه است ولی باید اذعان داشت که پاسخگوی نیازهای آینده کشور نیست. دیتای رادیویی که تلفن همراه نیز یکی از آن است، پاسخگوی نیازهای مشترکان نبوده است بنابراین MVNO‌ها می‌توانند ضعف تلفن همراه را پوشش دهند.

 بحث آینده روی FIX (ارتباطات ثابت البته نه از نوع ارتباطات تلفن ثابت) خواهد بود. در دنیا با توجه به رشدی که در بخش فیلم و تصویر اتفاق افتاده است، سیستم‌های رادیویی پاسخگوی این بخش نیست بنابراین دنیا ناگزیربه سمت FIX حرکت کرده است بنابراین ترکیبی از سیستم رادیویی و ارتباطات ثابت می‌تواند پاسخگوی نیازهای دیتای کشور باشد و درآمدزایی را به ارمغان آورد.

 

تولید محتوا راه حل درآمدزایی

« با توجه به سرعت تغییر روند تکنولوژی امروزه دنیا کم کم به سمتی حرکت می‌کند که ارتباطات فیلم و تصویر در بستر اینترنت جایگزین ارتباطات مکالمات صوتی و نوشتاری در بستر کابل شده است.»رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیته ارتباطات کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: بنابراین هر چقدر به سمت ارتباطات تصویر و فیلم و تولید محتوا و دیتا دراین زمینه حرکت کرده و پیش رویم، قابلیت درآمدزایی دارد.اگر امروزه حوزه ارتباطات 20 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که بخش عمده آن از طریق محتوا و دیتا است بنابراین هرچقدر به این بخش توجه شود درآمدزایی نیز بیشتر خواهد بود.وی افزود: درآمدزایی 70 هزار میلیارد تومانی از بخش حوزه ارتباطات در مدت 3 یا 4 ساله دور از ذهن نیست و حتی اگر به بخش تولید محتوا و دیتا بیشتر توجه شود و همه چیز مطابق برنامه‌ریزی سازمان رگولاتوری پیش برود بعید نیست که بسیار زودتر از موعد به چنین درآمدی دسترسی پیدا کنیم

khabar-slide

.تولید محتوای جذاب ودرآمدزایی بیشتر

محسن یوسف‌پور مدیر واحد کسب و کاری تله کام شــرکت فناپ نیز  گفت: با توجه به تجربه‌هایی که در دنیا در بخش دیتا و محتوا اجرایی شده است به دو دلیل می‌توان به درآمد 70هزار میلیارد تومانی دست یافت. ابتدا اینکه مصرف دیتا در ایران و جهان در حال افزایش است.دوم اینکه محتوا نیز در شبکه‌های ارتباطی بیشتر و بیشتر در حال توسعه یافته است. حتی اتفاقی که اخیراً افتاده این است که یک اپراتور بزرگ امریکایی اقدام به خرید شرکت رسانه بزرگ در این کشور کرده است تا رسانه را به بحث تولید محتوا نزدیک کند تا درآمدزایی داشته باشد. این موضوع نشان می‌دهد دنیا به سمت درآمدزایی از طریق محتوا و دیتا پیش می‌رود.

 از زمانی که دسترسی به FIX (ارتباطات ثابت البته نه از نوع ارتباطات تلفن ثابت) و موبایل توسعه یافته است، استقبال مشترکان به مصرف بیشتر از محتوا و دیتا در دنیا کاملاً مشهود است و همین موضوع نیز در کشور ما دیده می‌شود.

این کارشناس حوزه ارتباطات با بیان اینکه به مسأله‌ای که باید بیشتر توجه کنیم، بحث تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات است، گفت: با توجه به جهش شبکه ارتباطی و افزایش سطح محتوا در کشور باید موانع ارتباطی تولید محتوا را نیز رفع کنیم. از سوی دیگر باید بتوانیم محتوای جذاب و قابل ارائه برای مشترکان تولید کرده و در اختیار آنها قرار دهیم.اگر فقط بخواهیم همان محتوای سنتی را پررنگ‌ تر کرده و در اختیار مشترکان خود قرار دهیم بعید است که از سوی مشترکان مورد اقبال واقع شود. وقتی مشترکان از محتوای تولید شده استقبال نکنند درآمدزایی اتفاق نخواهد افتاد.

یوسف‌پور درباره ورود MVNO‌ها نیز به بازار رقابتی تلفن همراه گفت: در تمام دنیا اپراتورهای تلفن همراه به دلیل ابعاد و پیچیدگی‌هایی که در این بخش یا تمرکزی که روی توسعه شبکه و زیرساخت ها وجود دارد معمولاً زمانی به اشباع نسبی می‌رسند و از آنجایی که چابکی و ارائه خدمات بیشتر و جدیدتر در این بخش وجود دارد بنابراین اپراتوهای مجازی وارد عرصه می‌شوند.

 اکنون در بخش اپراتورهای تلفن همراه کشور ما نیز چابکی در بخش ارائه محتوا و توانایی ارائه سرویس‌های متنوع وجود ندارد بنابراین MVNO ‌ها با ورود خود ابتدا سرویس و محتوا را در بازار توسعه می‌دهند و تمرکز خود را روی این بخش می‌گذارند تا محتوایی را وارد بازار تلفن همراه کنند که از نظر مشترک قابل خریدن باشد و بتوان درآمد کسب کرد. این کارشناس گفت: ورود و فعالیت MVNO‌ها اثر مستقیمی بر درآمدزایی از طریق دیتا دارند چرا که مشترکان را از طریق ارائه محتوای جذاب، جذب می‌کنند. محتوای جذاب نیز مصرف دیتا را افزایش می‌دهد بنابراین با بالا رفتن حجم مصرفی دیتا درآمدزایی در این بخش نیز افزایش می‌یابد.

khabar-slide

***

690750cookie-checkدرآمدزایی ۷۰هزارمیلیار تومانی از ارتباطات چگونه؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.