مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

قانون می گوید- قوانین و مقررات در مورد وضعیت پرسنل مخابرات ایران بعد از واگذاری

[box]مخابرات ما – تا بحال تمام قوانین مربوط به خصوصی سازی را یک جا دیده اید؟[/box]

 

تنظیم: همراه

مخابرات ما – طبق تبصره یک ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 / 7 / 86 مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 18 / 7 / 86 به تائید شورای نگهبان رسیده است اشعار میدارد:

ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری : با کارمندان رسمی و یا ثابت دستگاههای اجرائی تمام یا بخشی از وظایف آنها به بخش غیر دولتی واگذار میگردد و به یکی از روشهای ذیل عمل خواهد شد:
الف) انتقال به سایر واحدهای همان دستگاه یا دستگاههای اجرائی دیگر
ب) بازخرید سنوات خدمات
ج) موافقت با مرخصی بدون حقوق برای مدت سه تا پنجسال
د) انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیتهای واگذاری شده میباشد در صورت تمایل کارمندان به تغییر صندوق بازنشستگی هزینه جا به جائی تغییر صندوق ذی ربط با حفظ سوابق مربوط توسط دولت تأمین میگردد.
هـ) انجام وظیفه در بخش غیر دولتی به شکل مأمور که حقوق و مزایای وی را به بخش غیر دولتی پرداخت میکند
تبصره یک ماده 21:

در صورت واگذاری سهام شرکتهای دولتی به نحوی که شرکت مذکور غیردولتی شود،قوانین و مقررات قانون کار بر کارکنان شرکت واگذار شده اعمال می‌گردد و این افراد کارکنان کارفرمای جدید محسوب می‌شوند و در صورت تمایل می توانند کماکان تابع صندوق بازنشستگی قبلی خود باقی بمانند.
همچنین طبق بند «6» مصوبه شماره 163955/ت 3654 هـ (هیئت محترم دولت)مورخ 8 / 12 / 85 کلیه تعهدات شرکت مخابرات ایران واگذار شده به کارکنان اعم از (حقوق،مزایا،بیمه،بازنشستگی و سایر تعهدات)کماکان محفوظ و در تعهد شرکت واگذار شده می‌باشد.
ضمناً براساس مصوبه شماره 12195 ت 36584 هـ (هیات محترم دولت) مورخ1 / 2 / 86 به کارکنان شرکت‌های قابل واگذاری سهام ترجیحی تعلق خواهد گرفت.

 

ماده 76:قانون تامین اجتماعی

مشمولین این قانون در صورت حائز بودن شرایط زیر حق استفاده از مستمری بازنشستگی را خواهند داشت.
1-حداقل ده سال حق بیمه مقرر را قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی پرداخته باشند.
2- سن مرد به 60 سال تمام و سن زن به 50 سال تمام رسیده باشد.
تبصره 1- کسانی که 30 سال تمام کارکرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند در صورتیکه سن مردان 50 سال و سن زنان 45 سال تمام باشد می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند.

تبصره 3:

بیمه شدگانی که دارای 35 سال تمام سابقه پرداخت بیمه باشند می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی نمایند.

 

ماده 78:قانون تامین اجتماعی

کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه شدگانی را که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون(بند 2 ماده 76) به کار خود ادامه داده‌اند از سازمان تقاضا نماید.

ماده 79:قانون تامین اجتماعی

در مورد مستخدمین شرکتهای دولتی که به موجب قانون اکثریت سهام آنها متعلق به بخش خصوصی شده یا بشود به ترتیب زیر رفتار خواهد شد:
– مستخدمین مشمول ماده 33 مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و مستخدمین شرکتهای دولتی که مشمول مقررات بازنشستگی و وظیفه خاص بوده‌اند تابع مقررات بازنشستگی و وظیفه مورد عمل خود خواهند بود.
– مستخدمین شرکتهای دولتی که مشمول قانون بیمه‌‌های اجتماعی هستند مشمول مقررات این قانون خواهند شد.

نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27 / 3 / 1365:

ماده واحده:برطبق مصوبه 27 / 3 / 1365 حق بیمه یا بازنشستگی سوابق خدمت اشخاصی که وجوهی را به هریک از صندوقهای بیمه یا بازنشستگی یا مشابه پرداخت نموده‌اند در صورتیکه محل کار یا خدمت آنان تغییر نموده و به تبع آن شمول خدمات صندوق مربوط خارج شده باشند یا طبق ضوابط قانونی،مشترک صندوق دیگری شده‌اند،به میزان 4 درصد آخرین حقوق و مزایای آنان که مبنای برداشت حق بیمه یا بازنشستگی قرار گرفته است بابت هر ماه به صندوقی که مشمول به تبع شغل خود مشترک شده منتقل می‌شود.در مورد اشخاصی که بعد از تاریخ تصویب این قانون از شمول خدمات صندوق بازنشستگی مربوط خارج شده و زیر پوشش صندوق بیمه یا بازنشستگی دیگری قرار گیرند به جای نرخ 4 درصد مذکور در این ماده کلیه وجوهی که به صندوق بیمه بازنشستگی قبلی مستخدم پرداخت شده است پس از کسر حق درمان عیناً به صندوق که مستخدم مشترک آن شده است واریز خواهد شد.

آئین‌نامه اجرائی موضوع ماده 79 قانون تامین اجتماعی مصوب22 / 8 / 1356.

ماده 1:سوابق خدمات دولتی مشمولان بندهای 1 و 3 ماده 79 در تاریخ تغییر وضع شرکت دولتی به غیردولتی به موجب مقررات حاکم در آن تاریخ مشخص و به حساب سوابق مستخدم محسوب می‌شود.

3- ضوابط نقل و انتقال حق بیمه و کسورا بیمه‌ای کارفرما بین صندوقهای بیمه مصوب27 / 3 / 1380

ادامه دارد ….

692860cookie-checkقانون می گوید- قوانین و مقررات در مورد وضعیت پرسنل مخابرات ایران بعد از واگذاری

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. همکار می گوید

    سلام
    ماده 21 قانونی مدیریت خدمات کشوری بند های الف و د و ه ان هیچ گاه در مخابرات اجرا نشد . با زد و بند ها و ترفند ها عده ای با روابط خود را در شرکت زیر ساخت ابقا کردند در حالیکه اکثر کارشناسان و متخصصین شرکت مخابرات که دارای تخصص های زیادی در زمینه های سیستم های مخابراتی بودند از بدنه دولت جدا شدند و عده ای مدیر خود را در بدنه دولت نگاه داشتند که بعدها بتوانند دوباره مدیریت ناتوان خود را به شرکت های خصوصی از طریق کانال های دولتی تحمیل و خسارت فراوانی را متوجه شرکت ها نمایند. این اقایان نه در مدیریت تبحری دارند و نه در کارهای اجرایی توانایی دارند . فقط در فکر و اندیشه مدیریت کردن غوطه ورند و متاسفانه دولت نیز با بها دادن به انان مشکلات فراوانی را در کشور رقم زده است.اینکه گروهی مدیر تنها جا بجا می شوند در حالیکه هیچ سودمندی از بابت انان متوجه کشور و مردم نمی شود از مشخصه های بارز در دولت های ادواری بوده و این قصه هم چنان ادامه خواهد داشت.

  2. کارمند سابق گارگر فعلی ! قاسمی می گوید

    سلام . درمورد بند د ( انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیتهای واگذاری شده میباشد در صورت تمایل کارمندان به تغییر صندوق بازنشستگی هزینه جا به جائی تغییر صندوق ذی ربط با حفظ سوابق مربوط توسط دولت تأمین میگردد.) وقتی از اداره بازنشستگی سوال کردیم شرایط تغییر بیمه از 9% صندوق بازنشستگی کشوری به 7% صندوق تامین اجتماعی چیست؟ نه تنها چیزی از مفاد این بند نگفتند… اظهار داشتند باید مابه التفات 80 میلیون تومانی از این بابت پرداخت کنیم و بعد از آن در خواست کردند اجبارا و مجددا برگه ای را امضا نماییم که درآن اظهار شده بود که ما قصد داریم بر همان وضعیت سابق خود باقی بمانیم و از آنجا که ما منبع صحیحی بجز اظهارات شفاهی که بعضا برخی از همکاران از اداراه بازنشتگی دریافت کردند نداشتیم بنا را بر صحت گفته های ایشان گذاشته و علیرغم میل مان بر همان منوال سابق خود باقی ماندیم و بنظر بنده این مورد از مصادیق کتمان حقیقت و غش در معامله و غبن می باشد و به کلیه همکاران صندوق بازنشستگی کشوری شرکت مخابرات ائم از ایران ؛ استان ها که از این موضوع آسیب دیده مغبون شده و با حقوق های تا یک سوم کمتر از 7% ها بازنشست شده اند یا خواهند شد پیشنهاد می کنم علیه مجریان این طرح به دادگاههای زیربط شکایت نماییم گرچه بنده راسا نیز موضوع را پیگیری و نسبت به افشا گری در این زمینه اقدام خواهم کرد .در پایان مراتب تشکر خود را از گردانندگان سایت مخابرات ما که دیگر می توان آنرا تنها تریبون برای افشای حقایق و شنیده شدن صدای کارکنان َمخابرات دانست اعلام می دارم

  3. ناشناس می گوید

    سلام شب بخیر خیلی عالی بود اگر ادامه دار باش و جوابهای کارشناسهای بیمه های درمانی و اجتماعی را داشته یاشه شاید کمک بزرگی به ما که بیمه درمانی هستیم بکنه باز ممنونم خیلی عالی بود

نظرات بسته شده است.