بررسی مختصر نرم افزار HR.
[box]مخابرات ما- با پیشرفت امور نرم افزاری , دیگر نمی توان نرم افزاری ضعیف را جا انداخت.[/box]
مخابرات ما- تا جایی که به نرم افزار مربوط می شود همه چیز شدنی است. بویژه نیازهای معمولی کاربران که شامل اموری پیش پا افتاده است.
نرم افزارهای حرفه ای سطح توقع کاربران را بالا برده است دیگر نمی توان افراد را با نرم افزاری در سطح DOS راضی نگه داشت.
آنچه گفتیم در شرح هیچ نرم افزاری نبود.حرفهای عمومی و کلی بود.اما اگر بخواهیم خط کش خاصی روی نرم افزارهای مخابراتی بگذاریم , می توانیم اشکالاتی عمومی و ساده از آنان گرفت.
مشخص است که برای نرم افزار HR زحمت زیادی کشیده شده است.بیژه بخش تحلیل و آنالیز آ« بسیار کار برده است اما وقتی این نیازها از سطح تحلیل به سطح اجرا آمده است , ساده نگری به همه بخش ها رسوخ کرده است و نویسنده نرم افزار خیلی زود راضی شده است.
این اصطلاح (خیلی زود راضی شدن) مخصوص افرادی است که زیاد ح.صله کار کردن ندارند, یا اینکه توان کاری ندارند.قطعا برای نویسندگان نرم افزاری در این سطح هیچیک از این حرفها درست نیست لذا واقعا نمیدانیم چرا در نرم افزاری به این درجه از اهمیت, ساده ترین مسائل در نظر گرفته شنده است.
کاربر در استفاده از این نرم افزار اصلا راحت نیست.این مسئله آنقدر مشهود است که در همه جای آن , تنها و بدون راهنما رها می شوید.فقط همینقدر میدانید که اطلاعات شما ذخیره نمی شود! چرا؟
چونکه اشکالی وجود دارد!
ولی این اشکال چیست؟
بارها و بارها کار قبلی را تکرار می کنید , چرا که با خودتان فکر میکنید در مراحل کار اشتباهی داشته اید! اما به شویه سعی و خطا آ«قدر باید بروید تا مشکل پیدا شود!
مورد بعدی این است که تمامی آیتم ها در بخش های پارامتریک سیستم , از قبل مشخص شده است!یعنی امکان اضافه کردن یک شاخص جدید, یا سر شاخص جدید وجود ندارد.شما حتما باید از قبلی ها استفاده کنید.
با مدیران زیادی برخورد کرده ام که علاقه داشتهاند برای کارکنان شاخص هایی بر اساس کارشان تعریف کنند اما امکانش نبوده است.
بخش های ورود اطلاعات نیز بدون راهنما, گنگ و کاملا ابتدائی است.مثلا وقتی تاریخ را وارد می کنید حتما باید بصورت 6 حرفی باشد.غیر از صفر هم چیز قبول نمی کند.اعدادی مثل روز یکم, حتما باید 01 وارد شود.
جالب این است که بدون اینکه خطایی بگیرد, فقط از شما نمی پذیرد! همانطور که قبلا گفته شد , تا مدتی اصلا متوجه خطا نمی شوید.
در صفحه ورود اطلاعات در مواردی , وقتی یک بار خطایی می گیردو آلارم میدهد, این خطاها پس از اصلاح هم از روی صفحه پاک نمی شود.
دیگر اینکه در زمان تعیین شاخص ها برای یک نفر زیرمجموعه خودتان, یک بار شاخص ها را بدقت تعریف می کنید.سپس نوبت نفر بعدی می رسد که با نفر قبلی کاملا کار مشابهی دارد.حالا باز هم باید برای نفر جدید , همان شاخص ها را دوباره تعریف کنید.امکان کپی کردن مختصات و تعریفات یک نفر برای دیگری ممکن نیست.
تصور کنید رئیس اداره ای که سرش شلوغ است, وقت کمی دارد, با هزاران مشکل در حال ورود اطلاعات است.حالا باید برای 5 -6 نفر از کارکنانش یک الگو را 5-6 بار تکرار کند.
وقتی شما قدرت تعریف شاخص جدید را ندارید, حداقل امکان کپی کردن را به کاربر بدهید
در یک کلام نرم افزار user friendly نیست. فاقد ویژگی های پارامتریک نرم افزاری است. از ترکیب رنگها و … برای زیباسازی صفحه نمایش استفاده نشده لذا کاربر بسرعت خسته می شود.
بنظر میرسد این نرم افزار در گذشته برای یک سری از کارها آماده شده است اما در نیمه کار رها شده است.اما بعدا بر اساس نیاز جدید تصمیم گرفته اند آن را بازسازی کنند و با وصله به امروز بچسبانند.!
نرم افزاری که ارزیابی عملکردی نیروی انسانی را می خواهد بسنجد و امکاناتش را مهیا کند, خودش باید ارزیابی شده و بر اساس نیازهای نرم افزاری و استاندارد تهیه شده باشد.
سلام مسخره ترین سیستم است که تابحال آمده خودشان هم بعضی ازچیزی های نمی دانند ساعت7صبح میرود 10دقیقه زودتر ساعت15/59اگر ساعت بزنی 1دقیقه تعجل حساب میشود
ارزیابیش همدر ستنیست
باسلام
مرسوم است که می گویند(( اگر برای ما آب ندارد -برای دیگران نان که دارد)
ولی پروژه هایی نظیر HR علاوه براینکه برای پرسنل آب ندارد, زحمات زیادی برای پرسنل نیز ایجاد کرده است(نانش نیز که مال دیگران است.
زحمات پنل HR تعداد زیادی نیروی سیکلی ودیپلمه وبا سنوات بالا که دیگر حوصله وانگیزه ای برای این نرم افزارهای نمایشی وبی نتیجه ندارندبرعهده مسئولینشان افتاده است.
من برای پرسنل زیرمجموعه ام عوامل عملکردی تعریف می کنم-بعد جای پرسنلم توضیحات لازم را برای خودم مینویسم- به خودم پیام می دهم-به خودم گزارش می دهم و……. که خودم گاها” به خنده می افتم (که این خنده از گریه غم انگیزتر است)
ترا بخدا بیایید این برنامه ها را بصورت پایلوت مورد آزمایش قراردهیم وسپس به سطح جامعه مخابرات اشاعه دهیم.
وقت بسیار زیادی ار مسئولینی که باید به فکر بازاریابی-خدمات پس از فروش و….. باشند به این برنامه های بی ثمر می گذرد.
از این نوع برنامه ها در شرکت مخابرات بسیار دیده ایم که پس از صرف بودجه های بسیار کسی از بازخورد و اثر بخشی وکارآیی آنها دیگر سئوال نمی کند.
سالهای قبل درگیر کسب مدارک ایزو شدیم( فریاد از آن همه زحمت بی نتیجه)
سالهای قبل درگیر پروژه ساخت نیروگاه شدیم(آه از آن همه هزینه)
وحالا هم درگیر پروژه های پر زحمت 2020-HRIS وآخریش هم که خدا به خیر کنه پروژه فیبر تا منازل (FTTH) است……
سيستم ارزشيابي عملكرد با گذشته انتخاب و انتصاب در مخابرات چه فرقي كرده است ؟ همان كار مديران گذشته را برايش فرم رايانه اي تنظيم كرده ايد . در همين انتخاب 110 مدير يك از بندهايش كه به حذف داوطلب منجر ميشد مخالفت مدير بلافطل شخص بود ! اين همان روال گذشته است ! ژس مداراك و امتحان و … بي خود است !
هنوز سيستم حضور و غياب دست مسئولين اداري استانهاست ! هر كس را بخواهند از ليست غايبين حذف ميكنند ! و او ميشود الگوي حاضرين ! كافيست كمي رفاقت مصلحتي خرج كني ! اچ آر يك شعار است ! مي گويند مرحوم گوبلز ميگفت دروغ هرچه بزرگتر باشد مردم راحتر باور ميكنند زيرا هيچ كس فكر نميكند كسي پيداشود كه دروغ به اين بزرگي تف دهد و الي آخر ……….
خدا خیرت بده. درد زیاده به کی بگیم جز خدا.