مشتریان وتضمین حداقل ها (1) – برای ftth حداقل چه پهنای باندی تضمین می شود؟
[box]مخابرات ما – زمان آن گذشته است که دو سر سیم را به مشتری بدهیم و … دیگر تمام! مشتری تضمین می خواهد! به او میدهیم؟[/box]
مخابرات ما – مشکل بزرگ ما این است که مشتری همیشه جلوتر از ما حرکت می کند.
برای درک موضوع اجازه بدهید دو خاطره برایتان نقل کنم.
[box]
دوستم برای آستانقدس رضوی بدنیال دریافت پهنای باند بود.او می خواست از طریق اینترنت تصاویر دوربین های یکی از اماکن متبرکه را روی اینترنت بفرستد.
ساده ترین استفاده از اینترنت, ارسال تصاویر و کنترل از طریق دوربین هاست.
به آستانقدس پهنای باند خوبی تحویل داده شد اما او پس از مدتی با یک مشکل برگشت!
- “با وجود پهنای باند بالایی که بمن داده اید , قادر نیستم همیشه تصاویر دوربین هایم را منتقل کنم! گاهی می توانم, گاهی نمی توانم! اکثر اوقات نمی توانم!”
وقتی این را می خوانید به خاطرات سالهای گذشته خود مراجعه کنید! نه امروز که شرایط فرق کرده است!
براستی مشکل چه بود؟
مشکل این بود که ما پهنای باند تضمینی نداشتیم! نمی توانستیم پهنای باند حداقلی را برای مشترک تامین کنیم!
[/box]
بله! پهنای باند چند مگابایتی , وقتی نتواند حداقل فرضا 1 مگ را تضمین کند, برای مشترک فاقد ارزشی است!
خاطره دوم را بخوانید:
[box]همکارم می گفت برای بازاریابی ftth رفته بودم. وقتی از مزایای بی شمار اینترنت روی فیبر صحبت میکردم بخود می بالیدم که مخابرات هم سرویس های پیشرفته ارائه می کند!
پس از اینکه حرفهای من تمام شد, مدیر مقابل روی صندلیش جابجا شد و فقط یک جمله گفت:
- “اگر ftth ات , مثل adsl ات است , نمی خواهم! “
[/box]
حالا که در حال بازاریابی برای fttx هستیم باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم..یکی از آنها این است که باید حداقل ها را برای مشتری تضمین کنیم.بخش های فنی باید بتوانند به بخش فروش این اطمینان را بدهند که حداقل N مگ , همیشه بصورت تضمینی روی این خط قابل انتقال است.
وگرنه همه میدانیم که فیبر قدرت انتقال چه حجمی از داده ها را دارد, اما آیا ابزارهای انتقال ما قادر به تضمین آن هست؟
اگر محدوده بالای پهنای باند را نمی توانیم تضمین کنیم, حداقل باید محدوده پایین را برای مشترک معلوم کنیم.
نکته دوم این است که این حداقل ها را , در چند ساعت از شبانه روز تضمین می کنیم.
مثلا مشتری باید بداند که 23 ساعت در شبانه روز این سرعت تضمین می شود وگرنه با حرف , شعار و گفتگو مشتری به سمت ما نخواهد آمد!
در این باره قطعا باز هم صحبت خواهیم کرد.
این دقیقا کاری هست که باید در قالب توافق نامه سطح سرویس (SLA) با مشترک تنظیم و امضا شود. در این توافق پارامترهای کمی مثل پهنای باند تضمین شده و میزان درصد در دسترس بودن سرویس اعلام شده و در صورت تخطی از این توافق نامه مشتری میتواند از سرویس دهنده جریمه اخذ کند.