مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگوی نوروزی با مهندس فیضی؛ آخرین مدیر عامل دولتی و اولین مدیر عامل مخابرات خصوصی-بخش دوم

[box]مخابرات ما- او اولین مدیر عامل مخابرات خصوصی است.و آخرین مدیر عامل دولتی. هنوز هم عرق مخابراتی دارد و اول به پیشرفت مخابرات می اندیشد[/box]

مخابرات ما – بخش اول این گفتگو دیروز منتشر شد.بحث ما در این سوال متمرکز شد که پرسیدیم نسخه شفابخش مهندس برای امروز ما چیست؟

بخش اول گفتگو با مهندس فیضی را اینجا بخوانید.

 

سردبیر مخابرات ما- من می خواهم در یک جمله کوتاه نسخه نجات بخش مخابرات و شرکتهای مشابه را برایم بپیچید.

مهندس فیضی – مشارکت با دیگر بازیگران.

سردبیر مخابرات ما – این بازیگران دیگر, دوباره اعتماد خواهند کرد تا برگردند؟

مهندس فیضی – … خب … سخت است.

سردبیر مخابرات ما –  راهش چیست؟ برای اینکه به شرایط گذشته برگردیم و دوباره از اول شروع کنیم چه باید بکنیم؟

مهندس فیضی – راه حلش این است که شبکه نوری و کابل را جدا کنند.fcp ها پیشنهاد کردند که سهامدار چنین شرکتی بشوند.هر کسی به سهم خودش و بقدر توانایی اش مشارکت کند.اما قبول نکردند.تعداد این FCP  ها  هم زیاد نیست.

آن موقع می توان انتظار داشت که همه چیز درست شود چرا که شبکه ای ایجاد می شود که از آن همه است.همه در آن سهم دارند.حتی ما اعلام كرديم حاضریم تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم.

سردبیر – شما وقتی سرمایه دارید چرا خودتان سرمایه گذاری نمیکنید؟ نفع مشارکت با مخابرات برای شما چیست؟

مهندس فیضی – فایده اش این است که زمان را ذخیره می کنیم.بجای اینکه هر یک جداگانه , وقت و پول و انرژی صرف کنیم تا شبکه مجزایی بسازیم , از شبکه جاری استفاده میکنیم و زمان را از دست نمی دهیم.زمان صرف ارائه امکانات و سرویس ها می شود.

سردبیر – از بین  16 تا fcp  چند تایش حاضر هستند در این زمینه سرمایه گذاری کنند؟

مهندس فیضی – 16 تا مجوز صادر شده است.از این میان حداقل 4 تا می توانند سرمایه گذاری کنند ولی همه حاضر هستند که به نسبت توانشان در این حرکت مشارکت کنند.

سردبیر- نحوه مشارکت fcp ها با هم در حال حاضر چگونه است؟

مهندس فیضی – الان هم در جاهایی مشارکت می کنند.مثلا بصورت مشترک از مخابرات کانال اجاره می کنند بعد همه با هم در همان کانال سرویس می دهند.

اصلا طبیعی است که این اتفاق در مخابرات بیفتد یعنی مخابرات امکاناتش را به مشارکت بگذارد.ما باید تجربیات دنیا را در نظر بگیریم.بعد نسبت به آینده تصمیم بگیریم.

سردبیر- می خواهم بدانم شرکتهای مخابراتی بزرگ دنیا پس از خصوصی سازی چه کردند؟ چه اتفاقی برایشان افتاد؟ کدام مسیر را رفته اند؟ می توانید در این مورد مثال روشنی برایم بزنید؟

مهندس فیضی – بله.حتما … شرکت تله کام فرانسه مثال روشن آن است.این شرکت در زمان واگذاری 31 میلیون مشترک ثابت داشت.پس از واگذاری در آنجا هم مشترکین پراکنده شدند.اینکه روزی رسید که مشترکین به 17 میلیون رسیدند.اینجا بود که بخودشان آمدند و تصمیم گرفتند خودشان را بازسازی کنند.

ما قبلا همه عوامل رشد و شکست این شرکت فرانسوی را بررسی کرده بودیم.دلمان میخواست از این تجربه درمخابرات استفاده شود.اما باید بگویم آن اتفاق  و آن تجربه شکست خورده یک بار دیگر در ایران هم پیش آمد.متاسفانه از آن تجربه استفاده نکردیم لذا عینا اتفاق فرانسه در اینجا هم تکرار شد بهمین دلیل می توانیم انتظار داشته باشیم بقیه راه هم همین وقایع اتفاق  خواهد افتاد

سردبیر- شما معمولا در کجا سرویس می دهید؟

مهندس فیضی – هر جا که مخابرات سرویس ندهد و یا ارائه سرویس برایش مقرون به صرفه نباشد ما سرویس می دهیم.

سردبیر- قبلا پرسیده ام که چرا ارائه سرویس برای شما می تواند مقرون به صرفه باشد ولی برای مخابرات نباشد لذا دوباره سوالم را تکرار نمیکنم. لذا میروم سراغ سوال بعدی! شرکتها مدعی هستند روی بستر اینترنت و همان مسیر یک خط تلفن هم تحویل می دهند.البته این خط بوق ندارد.این سرویس چگونه ممکن شده؟

مهندس فیضی – مشابه سرویس های دیگر است.مثل IMO یا واتس آپ.ولی تفاوتش با آنها در این است که آنجا همان شماره موبايلتان براى شناسايى است و ارتباط با شبكه هاى موجود هزينه گزافی دارد .ولی در این سرویس , یک شماره به آن اختصاص داده می شود که کاربران می توانند با تلفن ثابت و موبايل آن شماره را بگیرندو بر عكس ، البته با پالس و هزینه داخلی.

سردبیر- ممکن بفرمایید چه زمانی FCP ها به سوددهی میرسند و سرمایه شان برگشت می کند؟

مهندس فیضی – سوددهی؟ ! همین الان هم بعضى ها سود مناسبی دارند.مگر بدون سود هم می شود. شرکتهای pap که سابقه قبلی دارند ، به سود دهى رسيده اند .اما برگشت سرمایه برای آنهایی که شبکه هایشان کوچک است  4 ساله است.در مخابرات چون ساختار درست نیست برگشت سرمایه طولانی شده است.

سردبیر- 4 ساله؟! واقعا زمان بازدهی و برگشت سرمایه بسیار مناسب است.پیش از این من در هر فعالیتی و در هر پروژه ای محاسبه کرده ام زمان برگشت سرمایه بسیار بیش از این بوده است.

مهندس فیضی – دلیلش این است که FCP ها از شیوه هایی استفاده میکنند که هزینه کمتری دارد.بعنوان مثال باید به روش فیبرگذاری اشاره کنم….

سردبیر- آقای مهندس! حرفتان را فراموش نکنید! وقتی به شیوه های فیبرگذاری اشاره میکنید من یاد آن کار جالب شما می افتم.سال 84 و آن فیبر کشی جالبتان. خودتان آن را تعریف می کنید؟

مهندس فیضی – بهمن 84 از ساختمان اصلى مخابرات تا دفتر وزارتى , به همین شیوه مدرن امروز فیبرگذاری کرديم.هدفمان این بود که به همه نشان بدهیم در دنیا از چه شیوه هایی برای فیبرگذاری استفاده میکنند.می خواستيم شیوه های کم هزینه و سریع جدید را به همه نشان بدهيم .اما نشد … یعنی نتوانستیم دیگران را به ادامه این شیوه متقاعد کنیم.در حال حاضر هم مخابرات از شیوه های قدیمی استفاده میکند لذا هزینه تمام شده بسیار بالا می رود.

سردبیر- مقایسه ای از قیمت تمام شده در هر دو شیوه دارید؟

مهندس فیضی – قیمت تمام شده در شیوه جدید یک دهم کانال سازی پیشین است. هزینه اش اصلا قابل مقایسه نیست. جدا از هزینه بالاتر , شما ببینید با حفر کانال چه بلایی بر سر شهر ها می آید.ایام تعطیلات به شهر کوچکی رفته بودم. طول خیابانی را شهرداری بتازگی آسفالت کرده بود. بعد از آسفالت , مخابرات برای حفر کانال وارد شده بود.باور کنید بعد از اتمام کار بنظر میرسید خیابان را شخم زده اند

شیوه فیبرگذاری با استفاده از حفر کانال شیوه ای بود که شرکت تلفن سابق با ايده هاى بل اجرا می کرد.برای امروز دیگر این شیوه ها  مناسب نیست.این یک نمونه از دلایل افزایش هزینه و بالارفتن قیمت تمام شده در مخابرات است.

سردبیر- راههای کسب درآمد در شرکتهای مخابراتی چیست؟بازار تا حد محدودی کشش دارد.وقتی دست ها زیاد می شود درآمد هر یک کاهش می یابد.آیا ظرفیت بازار گنجایش این همه بازیگر را دارد؟

مهندس فیضی -برای بخش اول سوال شما باید بگویم در ارتباطات از مکالمه و اینترنت و سرویس های وابسته کسب درآمد می کنند. اینترنت خود به چند بخش تقسیم میشود VDSL,  ADSL و …

 بالای 60 درصد درآمد از بخش مدیاست و سرویس های وابسته به این بخش.ما در این بخش حدود یک یا دو درصد دنیا پیشرفت کرده ایم.بنابراین وقتی ما می گوییم بازار و درآمد ارتباطات می تواند سه چهار برابر شود یعنی می توانیم خودمان را بزرگ تر کنیم و درصد بیشتری از این بازار ببریم.به بیان دیگر با افزایش درآمد در بازار و توسعه سود در آن , هر یک به سهمی بیش از گذشته می رسد.

سردبیر- در این میان نقش دولت را چگونه می بینید.آیا توانسته است به وظایف سیاستگذاری خود عمل کند؟

مهندس فیضی – وقتی سرمایه گذاران بیشتری وارد بازار شده اند یعنی  دولت توانسته است در سیاست گذاری هایش درست عمل کند .بنابراین بعد از این هم سرمایه گذاران بعدی با اطمینان بیشتری وارد بازار می شوند. البته باید بگوییم  نوع رابطه مخابرات و دولت باعث می شود گاهی از برخی موارد به نفع مخابرات چشم پوشی کند.اما در سیاست گذاری خوب عمل کرده است.

سردبیر- شرکتهای بزرگی مثل مخابرات , وقتی وارد بازار خرد می شوند نمی توانند موفق عمل کنند.قرار بوده است شرکتهای اقماری در کنار این شرکتها  امر بازاریابی و فروش را ساماندهی کنند. چرا مخابرات چنین نیست؟

مهندس فیضی – برای مخابرات هم در حال حاضر خدمات اول از طریق 2020 می فروشد ولی  دخالت مخابرات در امر فروش کار آنها را هم دچار مشکل می کند.آنجا را هم  در حقیقت مخابرات مدیریت می کند.همین امر تبدیل شده است به  ضعف بزرگ آن. مخابرات باید کار را به خودشان بسپارد و بخش سرويس دهى هم  با تفكر آنها پيش برود.من معتقدم باید .شیوه ها تا حدی اصلاح شود.

سردبیر- طرح و نقشه شما بعنوان یک fcp برای خودتان چیست؟

مهندس فیضی- برای خودمان نقشه راه این است که به زیرساخت ها كمك كنيم و در مباحث بعدى از دیگران کمک بگیریم.در آینده درآمد زیرساخت خوب , بهتر از سرویس دادن است.بر اساس این تفکر ,  کار شبکه سازی را ما انجام میدهیم اما در ارائه سرویس با ديگران مشاركت ميكنيم.

سردبیر- یعنی همان نقشی که مخابرات نتوانست به عهده بگیرد؟

مهندس فیضی- این یک قاعده کلی در دنیای تجارت است که هر کسی بخواهد کل درآمد یک حوزه را بخودش اختصاص بدهد , دیگران وارد شده و تلاش خواهند کرد این سهم را از او بگیرند و بخودشان اختصاص دهند.رقابت یعنی همین.

اما در عین رقابت, باید حرکت ما طوری باشد که دیگران هم منتفع شوند.همه کارها را خودمان به تنهایی نمی توانیم انجام دهیم.

سردبیر- در بخش زیرساخت , نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیادی است.آیا این آمادگی را دارید؟

مهندس فیضی – بله. همانطور که قبلا هم گفتم ما می خواهیم یک میلیارد دلار در بخش شبکه سازی و زیرساخت سرمایه گذاری کنیم.این یعنی آمادگی برای سرمایه گذاری …

سردبیر- با این شرایط پیش بینی شما نسبت به آینده چیست؟

مهندس فیضی – در ده سال آینده ايران در بخش ارتباطات  120 تا 130 هزار میلیارد تومان درآمد قابل پیش بینی است.اما اینها به شرط سرمایه گذار ی است . اگر سرمایه گذاری اتفاق نیفتد همینی که آلان هم هست , از دست خواهد رفت

.سردبیر- آیا اطمینان برای سرمایه گذاری جلب شده ؟

مهندس فیضی – الان اطمینان برای سرمایه گذاری ایجاد شده است.جای پای خوبی هم باز شده. همه اینها یعنی اینکه در حال حاضر سیاست های دولت خوب بوده است.قبلا هم به این مطلب اشاره کرده ام.

سردبیر- به بخش قبلی حرفهای شما برمیگردم.نکته ظریفی گفتید و گذشتید.میزان هزینه های مردم در بخش ارتباطات مشخص است.نه نیازها کمتر می شود و نه هزینه هایشان کمتر.معنای آن وجود درآمد برای شرکتهاست.پس چرا شما می گویید اگر سرمایه گذاری نشود همین که هست هم , از دست خواهد رفت؟

مهندس فیضی – اگر در داخل کشور  سرمایه گذاری انجام شود , این درآمدها در ایران می ماند وگرنه بخش اعظمی از درآمد به خارج از کشور خواهد رفت و دیگران سودش را خواهند برد.مثلا اگر از نرم افزارهای ارتباطی خارجی مثل IMO استفاده کنیم پول اصلى را به خارجی ها می دهیم.

در آینده سهم درآمد در بخش ثابت بسیار هم زیاد نخواهد بود.درآمد در بخش دیتاست که بخش اعظم دیتا را اپراتورهای موبایل تامین میکنند.مثلا در حال حاضر ایرانسل بخش اعظم دیتا را تامین میکند. ضمن اینکه اگر از تلگرام اگر استفاده کنیم سودش را صاحبان آنها می برند كه خارجى هستند.

سردبیر- با شناختی که از شما دارم با این فعالیتها از شما راضی نمی شوم.انتظار کاری خاص دارم از شما.

مهندس فیضی – …. کارهایی را در دست اجرا داریم که اجازه بدهید بعدا در موردش صحبت کنیم.ضمنا انتظار از جوانترها بايد بيشتر از ما باشد جوانان مستعد هم در مخابرات و هم در بين تحصيل كرده هاى دانشگاهى در ايران وجود دارد كه اگر از ايده هاى آنان استفاده شود بهتر جواب خواهد داد.

سردبیر- آقای مهندس! از اینکه در این ایام وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید تشکر میکنیم.مجددا سال نو را خدمت شما و خانواده محترم تبریک می گوییم.

مهندس فیضی – من هم مجددا سال نو را به شما و خوانندگان شما تبریک می گویم و آرزو می کنم سرمایه گذاری در بخش ارتباطات به حدی برسد که تمامی درآمد ارتباطات در داخل کشور بماند.

******

755150cookie-checkگفتگوی نوروزی با مهندس فیضی؛ آخرین مدیر عامل دولتی و اولین مدیر عامل مخابرات خصوصی-بخش دوم

Please rate this

0 1 2 3 4 5
5 نظرات
  1. علی از شیراز می گوید

    از پشت پرده شریک هستنند ولی عملا رو نمیکنند

  2. بهمن می گوید

    لم دادن و لبخند زدن و بیان اینکه نشد ؛ چقده پیام داره

  3. مطلع فنی می گوید

    ممنونم. گفتگوی خوبی بود. نکات مهمی را اشاره کردند که من هم موافقم. در حوزه سرویس و سرمایه گذاری و …
    ولی نمی دانم چرا ایشان تا زمانی که در مخابرات بودند به این چیزها فکر نمی کردند. حرف تا عمل فاصله زیاد است. ضعف مدیریت در این مخابرات بیداد می کند. حالا حالاها هم درست نمی شود. مدیران به جان شرکت افتاده اند عادت کرده اند به تن پروری و شو دادن و هدر دادن منابع و …
    زورشان هم فقط به منابع انسانی می رسد برای اینکه صدای پرسنل را دربیارن و ضعفشان را پشت این شانتاژ چالش منابع انسانی پنهان کنند.

    1. بهمن می گوید

      اینکه با نیرویِ انسانی منصفانه برخورد نشده ، کاملاً درسته ، ولی برخورد نیروی انسانی ،در مراجعه به محاکم صالحه هم به اندازه ی کافی ، پوششی نبود و بارفتنِ واضعِ گفتمانِ:”برید شکایت کنید”، و ساختارهایِ متقابل در وزارتِ کار و.. ، مطمیناً به شرایط بهتری میرسیم.

    2. ناشناس می گوید

      واضحه چون الان دارند برای خودشون کار میکنند و میلیارد ها تومن سود میبرند اما در مخابرات اینطور نبود و برای کسی دیگر کار میکردن و سود چندانی جز حقوق گیرشون نمی اومد

نظرات بسته شده است.