مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

علمی و فنی – سرویس SIP PHONE چیست و چگونه کار میکند.

[box]مخابرات ما – این روزها د ر جلسات مخابراتیها اصطلاح SIP PHONE زیاد شنیده می شود اما معنی آن چیست؟[/box]

گردآوری و تنظیم : محمود

منبع : پارس آنلاین

مخابرات ما (محمود) – SIP PHONE یا VOIPPHONE یا SOFTPHONE تلفن هایی هستند که از تکنولوژی VOIP برای برقراری تماس بر بستر شبکه IP بجای شبکه های سنتی PSTN استفاده می کنند. Sip پروتکل و یا یکی از مجموعه راه های اتصال صدا بر روی بستر اینترنت است و در واقع یکی از قدرتمند ترین این راه ها و مسیرهای ارتباطی است که باعث می شود کلیه محصولات صرف نظر از برند و ویژگی که دارند در صورت تبعیت از این پروتکل بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
نحوه استفاده :
برای استفاده از SIP PHONE به یکی از روش های زیر می توان عمل کرد :
۱- SIP CLIENT : یک client (که به آن User Agent Client نیز گفته می شود) یک برنامه کاربردی است که درخواست sip را می فرستد. این نرم افزار می تواند بر روی اسمارت فون ها نیز نصب شود.
۲- SOFT PHONE : Soft phoneها( PC هایی هستند که اپلیکیشن Soft Phone را نصب کرده اند) یاCiscoSIPIP phone ها که می توانند درخواست SIP را آغاز کنند و به آن پاسخ دهند.
۳- SIP PHONE سخت افزاری : این تلفن ظاهر و کاربرد مشابه تلفن معمولی دارد با این تفاوت که به صورت مستقیم به شبکه دیتا متصل می شود. این تلفن ها یک هاب کوچک دارند که از طریق آن می توانند اتصال شبکه را با کامپیوتر به اشتراک به گذارند.

برخی ویژگی های SIP PHONE:
– قابلیت ارائه چند تلفن بر روی یک خط . به این معنی که با دریافت سرویس SIP PHONE می توان بیش از یک تلفن را بسته به پهنای باندی که خط مشترک پشتیبانی می کند بر روی همان خط فراهم کرد و به کاربران ارائه کرد.به عنوان مثال شما می توانید از ۴ خط sip phone با شماره های متفاوت که برروی یک خط تلفن معمولی که سرویس sip phone بر روی آن راه اندازی شده است استفاده کنید.
– قابلیت نصب client مورد نیاز برای استفاده از سرویس بر روی تلفن های همراه شخصی و برقراری مکالمات با WI-FI بجای تلفن های ثابت معمولی .
– و سایر ویژگی ها شامل : شماره گیری مختصر ، محدود کردن تماس های خروجی ، مسدود کردن تماس های ورودی ، هشدار زمانی و …

پروتکلSIPپروتکلی متنی در لایه کاربردی است که توسط موسسهIETFمعرفی شده است و در حال حاضر اصلی ترین پروتکل مورد استفاده در شبکه های ارتباطی بلادرنگ مانندIMS, VoIPو IPTVاست. این پروتکل، با هدف ارائه امکاناتی جهت راه اندازی، ایجاد، تغییر و خاتمه نشست بین طرف های ارتباطی طراحی شده است و عملیات سیگنالینگ را عهده دار است. معماری باز اینترنت و استفاده از استانداردهای بازی نظیر این پروتکل سبب ایجاد سرویس های آسیب پذیر (مانند تلفن اینترنتی، پیام رسانی فوری، حضور و غیره) در برابر حملات شده است. یکی از مشکلاتی که در مورد پروتکلSIPوجود دارد، مکانیزم اعتبارسنجی در این پروتکل است. مشکل اصلی موجود در این مکانیزم آن است که از یک سو مکانیزم پیشنهادی در پروتکلSIPبرای اعتبارسنجی یک طرفه است و تنها کاربران هویت خود را به سرورها اثبات می کنند و از سوی دیگر حتی بکارگیری این مکانیزم اعتبارسنجی ضعیف نیز در مورد پیام هایBYEوCANCELاجباری نیست که موجبات ایجاد حملات مختلفی را در سرویس های مبتنی برSIPفراهم می کند. البته  از الگوریتم ها همچون الگوریتم کربروس برای ایمن سازی مکانیزم تصدیق هویت درSIPاستفاده می شود.

مزایای سرویس SIP:
– عدم اشغالی خط تلفن مخابرات
– عدم نیاز به شماره گیری شماره اتصال به شبکه
– حذف هزینه تماس شهری ( اقتصادی بودن سرویس مورد نظر )
– مصرف پهنای باند اندک اینترنتی
– برقراری تماس با کیفیت عالی و بدون نویزهای خطوط تلفن مخابرات
– براقراری ارتباط با سراسر جهان تا 60% ارزانتر از تعرفه مخابرات ایران
– امکان استفاده در مکانهایی که خط تلفن در دسترس نبوده و فقط اینترنت پر سرعت وجود داشته باشد
– امکان ارائه شماره تلفن مجازی ( پس از اخذ مجوز امکان برقراری ارتباط رایگان SIP با SIPامکان پذیر می باشد )
– امکان تمدید آنلاین و گزارش سرویس بصورت اینترنتی
– امکان تمدید و پشتیبانی 24 ساعته

 

762600cookie-checkعلمی و فنی – سرویس SIP PHONE چیست و چگونه کار میکند.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    خب پس sip trunkچیه اینم لطف کنید توضیح بدید

نظرات بسته شده است.