مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

پاسخ به یک سوال – سرکار خانم پریسا در مورد کار شیفتی پرسیده اند.

[box]مخابرات ما- برخی سوالات عمومی است و پاسخ آن می تواند به دیگران نیز کمک کند مثل همین سوال.[/box]

 

مخابرات ما- یکی از خوانندگان سایت , در مورد وضعیت فعلی خود می نویسد:

 

[box]

پریسا

۱۳۹۶/۰۲/۰۸ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

 

سلام وقت بخیر ممنون میشم از شما منو دقیق راهنمایی کنید.من سه ساله در یک دفتر هواپیمایی خصوصی کار میکنم اما طبق وزارت کار حقوق میدن و بیمه ام هستم تامین اجتماعی.ما ب صورت شیفتی هستیم ۳روز شیفت از ساعت ۸صبح تا ۱۹عصر و ۲ روز آف .حالا ممکنه در ماه دوتا جمعه جزو آفمون باشه و دوتا جمعه بعدی شیفت بهم میخوره بمن حق شیفت میخوره!!! و روزای تعطیل رسمی ام ک شیفت هستیم حقوقم دو برابر نیس یعنی اضافه کاری محسوب نمیکنن از مدیریت پرسیدم میگه چون شما شیفتی هستین بهتون اضافه کار تعلق نمیگیره!

خواهش میکنم دقیق راهنماییم کنین که حداقل از حقم دفاع کنم ..در ماه ساعت کاری من ۱۶۶ ی۱۸۷ اینطورا هست طبق ۱۷۶ ساعت حقوق دریافت میکنیم دریافتی این ماهم ۱۰۹۰۰۰۰ تومان بوده خواهش میکنم جواب بدین

[/box]

 

این متن برای کارشناس امور اداری سایت ارسال شد.او نیز این پاسخ را برای سرکار خانم پریسا نوشته است:

 

[box]

اولا- تعریف نوبت کاری (شیفتی) طبق قانون کار

طبق ماده ۵۵ قانون کار کارگرانی نوبت کار محسوب میشوند که کارشان در طول ماه گردش داشته باشد به نحوی که در نوبت های صبح و عصر و شب واقع شود.حق شیفت این کارگران به ترتیب مقرر در ماده ۵۶ قانون کار قابل پرداخت است بدیهی است که اگر ساعات کار انجام گرفته از جمع ساعات موظفی بر مبنای قانون کار در ماه بیشتر باشد به میزان ساعات کار اضافه باید اضافه کاری پرداخت گردد.
نوبت کاری صبح وعصر : در این حالت علاوه بر پرداخت دستمزد عادی ۱۰% فوق العاده نوبت کاری پرداخت میگردد.
نوبت کاری صبح وعصر وشب : در این حالت علاوه بر پرداخت دستمزد عادی ۱۵% فوق العاده نوبت کاری پرداخت می شود.
نوبت کاری عصر وشب ویا شب وصبح : در این حالت ۲۲٫۵% فوق العاده نوبت کاری علاوه بر دستمزد عادی پرداخت میگردد.
درصورتی که کارگر در انجام فعالیتهای خود بیش از میزان ساعات کاری بر اساس قانون کار در هفته ( ۴۴ ساعت) کارکند کارفرما مکلف است بمیزان کارکرد اضافی به وی فوق العاده اضافه کاری پرداخت نماید. ارجاع کار اضافی به کارگر به صورت اجباری ممنوع می باشد. تنها زمانی کار اضافی در غیر ساعات کاری به کارگر ارجاع میگرددکه رضایت کارگر جلب شده باشد.

در صورتی که کارگر جهت انجام کار اضافی بکارگیری گرددفوق العاده مذکور بصورت زیر قابل پرداخا میباشد:
علاوه بر پرداخت میزان دستمزد عادی ساعتی ، ۴۰% تحت عنوان فوق العاده اضافه کاری بایستی به کارگر پرداخت گردد.
** در صورتی که کار اضافی به کارگر در روزهای تعطیل ویا جمعه واقع گردد میزان فوق العاده مذکور ۳۵% خواهد بود.

ثانیا- شما کارگر نوبت کار(شیفتی) نیستید چون کار شما در هفته و ماه تغییر نمی کند (به صبح و عصر وشب کار شما تغییر نمی کند). فقط 8 صبح  تا 7 شب کار می کنید .پس شما مشمول حق شیفت نمی شوید

ثالثا- به استناد مواد 62 و 63 قانون کار روز جمعه، روز تعطیل هفتگی كارگران با استفاده از مزد می باشد و همچنین علاوه بر تعطیلات رسمی كشور، روز كارگر (11 اردیبهشت ) نیز جزء تعطیلات رسمی كارگران به حساب می آید. بدین ترتیب کارگران در روزهای تعطیل بدون حضور در محل کار و بدون کارکرد مزد دریافت خواهند کرد.
اگر کارگری بجای استراحت در روز تعطیل به درخواست کارفرما کار کند، از فوق العاده تعطیل کاری برخوردار خواهد بود. نحوه محاسبه فوق العاده تعطیل کاری همانند محاسبه اضافه کاری می باشد و از یک فرمول تبعیت می کنند.
نکاتی در مورد جمعه کاری:
بر اساس تبصره های 1، 2 و 3 ماده 62 قانون کار، تفاوتی بین کار در روز جمعه و کار در روز تعطیل یا روزهای عادی وجود دارد. چون اول اینکه تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است (یعنی اگر بنا بر ماهیت کار و ضرورت نیاز بود در روز جمعه کار انجام شود باید روز دیگری بجای جمعه بعنوان روز تعطیل درنظر گرفته شود) و دوم اینکه كارگرانی كه به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه كار می كنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند كرد. ظاهرا دلیل قرار دادن این فوق العاده برای کار در روز جمعه، عدم برخورداری از روابط جمعی و بودن در کنار خانواده مانند سایر شهروندان جامعه که تعطیل هستند و نیز عدم امکان انجام امور دینی در این روز مانند نماز جمعه و غیره می باشد.
بدین ترتیب در صورتی که روز دیگری بجای روز جمعه تعطیل درنظرگرفته شود و کارگر در روز جمعه کار کند، به میزان ساعات موظفی در آن روز از 40 درصد فوق العاده علاوه بر مزد عادی برخوردار می شود و اگر در همان روز جمعه علاوه بر ساعات موظفی عادی کار اضافی هم انجام دهد، ساعات اضافه به عنوان اضافه کاری محسوب می شود و نحوه محاسبه اضافه کاری انجام شده در روز جمعه همانند انجام اضافه کاری در روزهای عادی می باشد و از همان فرمول پیروی می کند. محاسبه اضافه کاری در روز تعطیل نیز به همین ترتیب می باشد و تفاوتی بین اضافه کاری در روز عادی یا روز تعطیل و روز جمعه درنظر گرفته نمی شود.

 رابعا- ارجاع كار اضافه بر ساعات كار عادي ( 44 ساعت در هفته براي كارگران غير نوبتكار و 176 ساعت در چهار هفته متوالي براي كارگران نوبت كار) اضافه كار بوده و نحوه محاسبه فوق العاده مربوط و ديگر شرايط آن تابع مقررات موضوع مواد 59 و60 قانون كار خواهد بود . بديهي است در صورت تقارن هر يك از روزهاي تعطيل رسمي با روزهاي كار، به ازاي هر روز تعطيل رسمي معادل يك ششم ساعات كار عادي هفتگي ( براي كارگران غير نوبتي) و يك بيست و چهارم كار عادي در چهار هفته متوالي ( براي كارگران نوبتي) از ساعات عادي كار كارگر كسر و مازاد بر ساعات باقي مانده اضافه كار خواهد بود.

[/box]

 

امیدواریم این پاسخ قانع کننده و کارگشا باشد.

 

765660cookie-checkپاسخ به یک سوال – سرکار خانم پریسا در مورد کار شیفتی پرسیده اند.

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.