رابطه اخلاق و رسانه در بستر فرهنگ تعریف میشود
[box] مخابرات ما – دو عنصر فرهنگی «رسانه» و«اخلاق» از ابعاد مختلف نظیر جامعهشناسی و دانش ارتباطات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در واقع فرهنگ بستر وقوع انواع ارتباط از جمله رابطه اخلاق و رسانه است.[/box]
مخابرات ما (محمد – فارس) – رسانه عبارت است از تمام وسایل و ابزاری که توسط آن پیامی از یک مکان به مکان یا مکانهای دیگر یا ازیک شخص به شخص یا گروه دیگر ارسال شود.
تاثیرات رسانهها را میتوانیم از دو جنبه مورد ارزیابی قرار دهیم که یکی شامل تاثیرات منفی رسانهها و عوامل آن و جنبه دیگر آن تاثیرات مثبت بالای اذهان و افکار عامه مردم و جامعه و عوامل آن است.
موثریت بیشتر رسانهها برای جامعه و مردم اطلاعدهی درست از واقعات و رویدادهایی است که در محیط پیرامون رخ داده، چرا که بیشتر مردم از رسانهها این انتظار را دارند که آنها را نسبت به واقعات روز و واقعات و رویدادهای جدی کشور و جهان مطلع سازند که این خود تاثیرات مثبتی بالای اذهان و افکار عامه مردم و جامعه به جا گذاشته و مردم را از مسایل روز با خبر میسازد.
فعال فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اردبیل تصریح کرد: آنچه امروزه ذهن محققان علوم مختلف را به خود معطوف کرده است دو عنصر فرهنگی «رسانه» و «اخلاق» است که از ابعاد جامعهشناسی، دانش ارتباطات، اخلاق و فرهنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفته است درواقع فرهنگ بستر وقوع انواع ارتباط ازجمله اخلاق و رسانه است.
جلال محمدی ادامه داد: اخلاق رسانهای بخش کوچکی از اخلاق عملی است واخلاق و خود عناوین و قسمتهای مختلف مثل اخلاق سمعی رسانهای، اخلاق روزنامه نگاری، اخلاق در فضای مجازی، اخلاق انتشارات و… را در بر میگیرد.
وی گفت: هدف و منظور از معیارهای اخلاقی و اصول اخلاقی و ضرورت رعایت آن درحوزه رسانه ایجاد اعتماد بین رسانه، حکومت و مخاطبان رسانهها است که لازمه آن پایبندی ارباب رسانهها به اخلاق و نهادینه شدن از سوی رسانهها و مطالبه اخلاق عمومی از سوی مخاطبان و از سوی دیگر اراده حاکمان سیاسی برای تبیین اخلاقیات در جامعه است و این اتفاق زمانی محقق خواهد شد و کار رسانهها مخاطبان و نظام سیاسی را راحت خواهد کرد که هر سه ضلع( مخاطبان رسانه و حکومت) همگام و همسو به دنبال احیا و تبیین اخلاق درجامعه باشند.
فعال فرهنگی اظهار کرد: میتوان گفت اخلاق رسانهای نقطه تلاقی علم اخلاق با علم رسانهای است بدین منظور هر جامعه برای خود که یک سری قواعد اخلاقی مفروض کرده که آن را برای حفظ منافع اساسی خود مناسب میداند که اهالی رسانه برای کمک به تثبیت حاکمیت و دوام عمر سیاسی یک جامعه مدرن باید در کلیه امورات رسانهای اخلاق مفروض نظام سیاسی را لحاظ کنند که قانونگذاران جامعه هم باید در وضع قوانین ضمن رعایت این اصول کلی باید محدودیتها و آزادی مخاطبان و رسانهها را لحاظ نماید درغیر این صورت رسانهها به شیوههای مختلف باید بازیگری درحوزه وضع قوانین را ایفا کنند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: اخلاق رسانه ای به میزان زیادی به رسانه کمک می کند که درحفظ توازن بین مخاطب و نظام سیاسی نقش ایفا کند که بنابر این منظور از اخلاق رسانه ای رعایت اصول کلی مفروض ازسوی حاکمیت واخلاق نظری وعملی است که ازجمله آن امانتداری در بیان حقایق وعدم ورود به حوزه شخصی افراد حقوقی صرفا جهت تخریب یا سست کردن پایه اعتقادی مخاطبان می باشد.
محمدی یادآور شد: بنابراین از یک سو رسانهها باید آنقدر به اخلاق، اصول و هنجارهای اخلاقی یک جامعه آشنا باشند که بداخلاقی را به وسیله رسانه در جامعه نشر ندهند و ازسوی دیگر سیاسیون هم نباید درصدد محدود و محصور کردن قلم و طبع رسانه برآیند که امروز اخلاق رسانهای تاثیر زیادی به جهت گسترش وسایل ارتباط جمعی و توسعه فضای مجازی در تربیت اخلاقی جامعه دارد.
وی گفت: این نگاه به رسانه که اهداف و وظایف رسانه صرفا برای اطلاعرسانی میداند نقش رسانه را مغفول میسازد بدین معنا که بیش از آنکه در خدمت بیان واقعیتها و انعکاس اطلاعات باشد درجهت ساختن و پرداختن واقعیتها گام بر دارد و به شکلگیری اذهان افراد کمک کند وظیفه رسانهها صرفا اطلاعرسانی نیست بلکه ساختن واقعیتهای اجتماعی نیز وظیفه رسانهها است که دراین مجال نقش اخلاق در رسانه بیشتر مشهود میشود.
فعال سیاسی افزود: رسانهها به افکار احساسات و رفتار بشری جهت میبخشند رسانهها هر چقدر قوی و مسلح به ابزار ارتباطی باشد مثل اینترنت و تلگرام، تاثیر بیشتری در حیات و هستی انسانها ایجاد میکند و هویت انسانها را همان گونه که قدرتهای حاکم بر رسانههای میخواهند سامان میبخشند.
محمدی گفت: اگر رسانهها درانجام وظایف خود پایبند اخلاق و امورات وضعی نظام سیاسی نباشند جامعه را به واگرایی و هرج و مرج میکشانند هنگامی رسانهها اوج و منزلت مییابند که نقش اخلاق فرهنگ و کارکرد آنها درنظام اطلاعرسانی به طور اصولی شناخته شود و اعتماد مخاطبان جلب گردد از این منظر است که نظام آموزش باید به فکر تولید محتوای اخلاقی خوب و مدرن باشد که ماحصل آن رسانه های پویا واخلاق محور خواهد بود که تاثیر آن نیز به وجود آمدن مدینه فاضله مد نظر اخلاق گرایان است.
***
نظرات بسته شده است.