مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

قانون می گوید-چگونه بفهمیم یک شغل، سخت و زیان آور است؟

[box]مخابرات ما – مشاعل سخت و زیان آور چه تعریفی دارند؟ آیا شغل شما جزو آنان است؟ این مطلب را بخوانید.[/box]

تنظیم  از همراه بر اساس نوشته پاراف

مخابرات ما(همراه ) – سخت و زیان آور بودن شغل چگونه اثبات می شود؟ به استناد ماده یک آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور(مصوب ۱۳۸۵.۱۲.۲۶)، کارهای سخت و زیان آور به کارهایی گفته می شود که در آن، عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی، در محیط کار، غیراستاندارد است؛ به طوری که این مسئله موجب بروز بیماری های مختلف(اعم از جسمی و روحی) در کارگر می شود.
انواع مشاغل سخت و زیان آور

بر اساس آیین نامه مذکور، مشاغلی که واجد صفت سخت و زیان آور هستند، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول(گروه الف)

مشاغلی هستند که کارفرما می تواند با به کارگیری تمهیداتی، سخت و زیان آور بودن کار را از بین ببرد.

دسته دوم(گروه ب)

مشاغلی هستند که با تمهیداتی می توان سخت و زیان آور بودن آن ها را کم کرد، اما صفت سخت و زیان آور در این مشاغل از بین نمی رود.

کارفرمایان هر دو گروه از مشاغل، مکلفند به استناد ماده ۳ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، نسبت به ایمن سازی و اتخاذ تمهیدات مناسب برای از بین بردن یا به حداقل رساندن صفت سخت و زیان آور شغل اقدام کنند.

سخت و زیان آور بودن برخی از مشاغل توسط شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار تصویب و ابلاغ شده است. طبق ماده ۲ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، کارگر، کارفرما، تشکل ها، وزارت بهداشت و درمان، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، می توانند درخواست بررسی مشاغل را برای تعیین سخت و زیان آور بودن و اطلاع از گروه «الف» یا «ب» بودنِ آن ها، به کمیته های بدوی تشخیص مشاغل سخت و زیان آورِ ادارات کار هر استان ارائه کنند.

کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت و بازرسانِ کارِ وزارتِ کار، پس از بازدید از کارگاه، گزارش خود را برای تعیین تکلیف، به کمیته بدوی موضوع ماده ۸ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور ارائه می کنند.

بنابراین اگر کارگری مدعی سخت و زیان آور بودنِ شغل خود است، باید این موضوع را از طریق کمیته های بدوی یادشده پیگیری کند. طبق ماده ۱۱ آیین نامه مذکور، مشاغلی را که در ندامتگاه ها و زندان ها مستقیماً با زندانی ارتباط دارند، مشاغلی را که مستقیماً در مراکز روان درمانی با بیماران روانی مرتبط هستند و خبرنگاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور معرفی کرده است

 

767020cookie-checkقانون می گوید-چگونه بفهمیم یک شغل، سخت و زیان آور است؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. علی می گوید

    با سلام کسی که تمام خدمتش رو در نگهدار کابل نور انجام داده وتمام کارش مفصل بندی کابل در سرما وگرما در خاک در حوضچه های آلوده به فاضلاب و همچنین موادشیمیایی پاک کننده کابل و !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!چرا به نا حق جلوی ما کارشناسان نگهدار شبکه انتقال (کارشناس نگهدار ی فیبر نوری)را گرفته اند کارشناسانی که خود آرمه گیر و کابل کشی و مفصل بندی وتمام کار ها خودش انجام می دهد و هیچ ردیف سازمانی دیگری در کنارش بعنوان همکار وجود ندارد و تمام زحمات را باید خودش متحمل شود آیا سزاوار است به ما این قدر ظلم شود

نظرات بسته شده است.