مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

آنچه باید در مورد سهام و سود سهام بدانید.

[box]مخابرات ما – در گروههای مختلف شبکه های اجتماعی،همکاران سوالات زیادی مطرح کرده اند در باب سود سهام سال جاری.سعی شده است در این مطلب به این سوالات پاسخ داده شود.[/box]

 

مخابرات ما- در گروه اجتماعی مخابرات ما-رسمی گفتگوهای مختلفی از شما دوستان دیده ام.سوالاتی هم در مورد نحوه تخصیص سود سهام و چرایی مبلغ سود مطرح کرده اید.

پاسخ هایی هم از سوی دیگر دوستان داده شده است.پاسخ ها بسیار جالب و در عین حال درست بود.

ما هم سعی می کنیم به برخی سوالات شما،یک جا و دربست پاسخ بدهیم.چنانچه باز هم شبهه ای بود بپرسید سعی میکنیم پاسخش را فراهم کنیم.

آنچه می خوانید پاسخ من به سوالات و بهات نیست.بلکه نتیجه گفتگو با صاجب نظران و مدیران مختلف مالی است.فقط سعی کرده ایم بدرستی مطالب را منتقل کنیم.لذا گمان نکنید که صرفا اطلاعات خودمان را روی سایت منتقل کرده ایم.

سوال اول این است که اصولا امسال،برای محاسبه سود سهام، ما چند تا سهم داریم؟

فرض کنید پیش از این،در سال 1394 شما 100 هزار سهم داشته اید. (میدانم که ندارید! فرض می کنیم!)

شرکت مخابرات 20 درصد افزایش سرمایه داده است.اگر شما در خرید سهام افزوده شده شرکت کرده باشید الان 20 هزار سهم دیگر دارید.د

11 درصد هم بعنوان سهام جایزه نامیده شده و تعلق گرفته.

یعنی 100 هزار داشته اید، 31 هزار سهم دیگر اضافه شده.اگر در خرید سهام افزایشی شرکت کرده باشید 131 هزار سهم دارید وگرنه 111 هزار سهم از آن شماست.

سوال دوم- این سهام جایزه از کجا آمده است؟ چه کسی و به چه کسانی جایزه داده است؟

گفته شده است که از زمان دولتی بودن, اندوخته ای در حساب مخابرات مانده است.ده سال پیش دولت وجهی را به سازمان خصوصی سازی داده بود که در ازای انجام شرطی توسط خریدار یا اداره کننده شرکت خصوصی شده،این مبلغ  از آن مخابرات می شد.

این شرط انجام شده.جایزه به مخابرات رسیده.مخابرات هم این اندوخته را به سهم تبدیل کرده و به همه سهامدارانش به یک نسبت بعنوان جایزه پرداخت کرده است.

اگر عدد و رقم آن را هم می خواهید باید بگویم ارزش عددی آن 450 میلیارد تومان بوده است.

سوال سوم این است که به کدام بخش از این سهام ( ترجیهی، افزوده شده، جایزه) سود سهام تعلق می گیرد؟

پاسخ آن این است: همه! … برای همه سهامداران!

در واقع فرقی نمی کند که به همه سهامداران پرداخت شود یا نشود! دلیلش باشد برای محاسبات بعدی.فقط اینقدر بدانید که به همه 131 هزار سهم شما (یا 111 هزار سهم) سود تعلق می گیرد.بازای هر سهم 333 ریال.

سوال چهارم این است که سود هر سهم چقدر است؟

باید  بگویم باور کنید که سود تقسیمی بابت هر سهم 333 ریال است.از سال گذشته کمتر است؟اجازه بدهید در سوال بعدی توضیح دهم.

 

سوال پنجم – چرا امسال سود هر سهم اینقدر کم شده است؟

در این مورد من توضیح میدهم.درک موضوع با شما! پذیرش آن هم باشما! فقط من رشته های تسبیح را به هم وصل میکنم تا یک تسبیح سالم دستتان بدهم.ولی شما باید آن را بپذیرید و قبولش کنید.اختیار با شماست.

سود شرکت در سال جاری 2200 میلیارد تومان بوده است.اگر تعداد سهام مثل سال گذشته 45 میلیارد  سهم بود, به هر سهم  حدود 49 تومان می رسید. ولی حالا در میانه راه تعداد سهام افزایش یافته است.به همه به یک درصد مشخص اضافه شده است. تعداد سهام شده است 60 میلیارد سهم.درآمد تقسیم بر 60 میلیارد می شود.

سود هر سهم مساوی است با سود تقسیم بر تعداد سهام.

سود مبلغ 2200 میلیارد است.ربطی به تعداد سهم ندارد.ولی حالا که مخرج کسر بزرگتر شده، یعنی همان پول باید بین تعداد سهم بیشتری تقسیم شود طبیعی است که عدد کوچکتری به هر سهم میرسد.

ولی در کل، فرقی ندارد. بازای سود هر سهم (که کاهش یافته) تعداد سهم شما افزایش یافته! از طرفی سود هر سهم 31 درصد کاهش یافته ولی تعداد سهام شما 31 درصد افزایش داشته.

هر دو به یک عدد می رسد.

بنابراین سود سال 95 از سال 94 کمتر نبوده است.

.

سوال ششم- آیا من پول کمتری می گیرم؟

مشخصا و دقیقا خیر.گفتم که سود هر سهم 31 درصد کاهش یافته ولی تعداد سهم شما 31 درصد افزایش داشته.لذا دریافتی شما یکسان میماند.

.

سوال هفتم – تعداد دقیق سهام چقدر شده؟

قبلا 45 میلیارد بوده حالا شده 60 میلیارد.

.

آیا همه سود تقسیم شده است؟

خیر. طبق قانون و به لحاظ بندهای حسابرسی باید قدری از سود بعنوان ذخیره بماند.مخابرات در سال 95 معادل 2200 میلیارد تومان سود داشته است.200 میلیاردش را طبق قانون ذخیره کرده و مبلغی حدود 2000 میلیاردش را به عنوان سود تقسیمی در نظر گرفته است.

طبق نظر مجمع از 100 درصد سود، 80 درصد تقسیم میشود و 20 درصدش باقی میماند در حساب شرکت.و توزیع نمی شود.

.

آیا این 20 درصد در حساب طلب ما از شرکت باقی می ماند و بعدا داده می شود؟

خیر.هیچ طلبی نخواهید داشت. تمام سهامداران 20 درصد از پولشان برای توسعه شرکت هزینه می شود.از محل آن ، سود شرکت در سالهای بعدی افزایش می یابد و باز، به نسبت مساوی بین همه تقسیم میشود.بنابراین فردا شما 20 درصد طلبکار نخواهید بود.

.

آیا ماندن این 20 درصد سود دیگری برای سهامدار دارد؟

ببینید! بازای هر یک ریال سودی که شما از شرکت بیرون می کشید ارزش سهام شما یک ریال در بورس کمتر می شود.بنابراین وقتی 20 درصد کمتر سود میگیرید در همان لحظه این سود روی ارزش سهام شما رفته است.اگر سهام را بفروشید درجا آن 20 درصد را گرفته اید.این اعداد روی سهم باقی می ماند(عموما).

ضن اینکه سال بعد قطعا این سرمایه گذاری سود بیشتری می آورد.

.

در مورد پرداخت سود سهام چه می توان گفت؟

اجازه بدهید اینها را در مطلب دیگری اشاره کنم.

البته کسانی که اطلاعاتشان زیاد است از این توضیحات خسته شده اند اما همین جزئیات،باعث می شود شبهاتی در ذهن ایجاد گردد که به سوء تفاهم منجر شود لذا ما صریح و شفاف توضیح دادیم.امیدوارم خسته نشده باشید.

 

774350cookie-checkآنچه باید در مورد سهام و سود سهام بدانید.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. کاوه می گوید

    سلام
    هر سال معادل20% بعنوان ذخیره در شرکت نگهداری میشه بقول شما معادل این 20% میباست سال آینده بسود اضافه گردد،بعبارتی این چند سال سود سهام میبایست از بابت این 20% ها 100% اضافه میشد پس کو.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      طبق قانون همین پول سال دیگه در شرکت هزینه میشه تا سود بیشتری بیاد؛ ارزش سهام بالاتر بره و ….
      ولی قرار نیست جمع بشه و یه وقتی دوباره بهمون بدن

  2. آیرم می گوید

    عرض سلام وادب خدمت سردبیر گرامی
    سوالی در مورد سهام داشتم : اینجانب که در سال 94 اعاده بخدمت (جانبازی)شده ام میتوانم از سهام استفاده نمایم لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

  3. ک قبلا امیدوار می گوید

    با سلام خدمت سردبیر بزرگوار
    1-چنانچه فرموده اند کسانی که 20 درصد سهام خود را سال قبل افزایش نداده اند و توسط شرکت به مبلغ 210 تومان فروخته شده و تفاوت ان که 110 تومان است که به عنوان اقساط مانده منظور خواهند کرد ولی موضوع اینجاست که مبلغ اقساط تقریبا نصف مبلغ تفاوت می شود حال ان نصف باقیمانده تکلیفش چه خواهد شد؟
    2- حال که مبلغ قسط را از ان تفاوت سهام فروخته شده منظور می نمایند ایا سود سهام ترجیحی را تمام و کمال به دارندگان پرداخت خواهند نمود؟
    متشکر خواهم شد اگر روشنگری فرمایید

  4. علی می گوید

    با سلام شما می گویید به همه آن پولی که اسمش را جایزه گفتید بطور مساوی بین همه سهماداران تقسیم می شود ولی این واقعیت ندارد چرا به این دلیل که سال قبل گفتند کسانی که سهام بخرند به عنوان جایزه سهام اضافی پرداخت می شود یعنی کسانی که سال قبل سهام نخریدن از این جایزه که حق طبیعی همه است محرم می باشند لطفا پاسخ دهید با کمال تشکر از زحمات شما

    1. همكار می گوید

      سلام همكار محترم اينطور كه شما ميگيد نيست منم سهام حق تقدم نخريدم ولي سهام جايزه بهم تعلق گرفته شما هم بريد توي سامانه سهام ترجيهي متوجه ميشيد كه شما هم داريداين رو مطمئن هستم كه ميگم

      1. علی می گوید

        سلام خدمت همکار عزیز
        بنده به سامانه سهام ترجیحی مراجعه کردم ولی غیر از سهام پیشین چیزی به عنوان سهام جایزه ندیدم اگر این همکار افزایش سهام داشته راهنمایی نمایند چگونه به ایشان این سهام تعلق گرفته و به سایر همکاران سهمی افزوده نشده است
        ممنون

      2. من می گوید

        رفتیم دیدیم. نبود!

نظرات بسته شده است.