مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

قانون می گوید- نحوه تشخیص یک شغل سخت و زیان آور!

[box]مخابرات ما- نویسنده می خواهد به شما کمک کند تا تشخیص بدهید که شغل شما زیان آور هست یا نه![/box]

تنظیم برای مخابرات ما : همراه

مخابرات ما (همراه – منبع سایت پاراف) : سخت و زیان آور بودن شغل چگونه اثبات می شود؟ به استناد ماده یک آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور(مصوب ۱۳۸۵.۱۲.۲۶)، کارهای سخت و زیان آور به کارهایی گفته می شود که در آن، عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی، در محیط کار، غیراستاندارد است؛ به طوری که این مسئله موجب بروز بیماری های مختلف(اعم از جسمی و روحی) در کارگر می شود.

 

انواع مشاغل سخت و زیان آور

بر اساس آیین نامه مذکور، مشاغلی که واجد صفت سخت و زیان آور هستند، به دو دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول(گروه الف)

مشاغلی هستند که کارفرما می تواند با به کارگیری تمهیداتی، سخت و زیان آور بودن کار را از بین ببرد.

دسته دوم(گروه ب)

مشاغلی هستند که با تمهیداتی می توان سخت و زیان آور بودن آن ها را کم کرد، اما صفت سخت و زیان آور در این مشاغل از بین نمی رود.

.

کارفرمایان هر دو گروه از مشاغل، مکلفند به استناد ماده ۳ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، نسبت به ایمن سازی و اتخاذ تمهیدات مناسب برای از بین بردن یا به حداقل رساندن صفت سخت و زیان آور شغل اقدام کنند.

.

سخت و زیان آور بودن برخی از مشاغل توسط شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار تصویب و ابلاغ شده است. طبق ماده ۲ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، کارگر، کارفرما، تشکل ها، وزارت بهداشت و درمان، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، می توانند درخواست بررسی مشاغل را برای تعیین سخت و زیان آور بودن و اطلاع از گروه «الف» یا «ب» بودنِ آن ها، به کمیته های بدوی تشخیص مشاغل سخت و زیان آورِ ادارات کار هر استان ارائه کنند.

کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت و بازرسانِ کارِ وزارتِ کار، پس از بازدید از کارگاه، گزارش خود را برای تعیین تکلیف، به کمیته بدوی موضوع ماده ۸ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور ارائه می کنند.

بنابراین اگر کارگری مدعی سخت و زیان آور بودنِ شغل خود است، باید این موضوع را از طریق کمیته های بدوی یادشده پیگیری کند. طبق ماده ۱۱ آیین نامه مذکور، مشاغلی را که در ندامتگاه ها و زندان ها مستقیماً با زندانی ارتباط دارند، مشاغلی را که مستقیماً در مراکز روان درمانی با بیماران روانی مرتبط هستند و خبرنگاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور معرفی کرده است

 

813170cookie-checkقانون می گوید- نحوه تشخیص یک شغل سخت و زیان آور!

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.