مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نشست پژوهشی ‘یادمان یلدا’ در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد

[box]مخابرات ما – در این مراسم که با مشارکت کمیته ملی موزه های ایران و شبکه انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها برگزار گردید محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، سید احمد محیط طباطبایی ریاست کمیته ملی موزه های ایران، محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، سید رحمت اله رئوف حنان مدیر این مجموعه و جمعی از پژوهشگران، هنرمندان و اقشار متفاوت مردم برای پاسداشت این میراث ناملموس حاضر بودند.[/box]

مخابرات ما (محمد – ایرنا) – محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم درکنار گرامی داشت فرا نیل یلدا از این آئین بعنوان یکی از کهن ترین میراث ناملموس ایران اسم برد که در دل خود آئین ها و ارزشهای بسیاری را جای داده هست.

وی اظهار کرد: شب یلدا اتفاقی هست که آیین های آن مثل دور هم جمع شدن خانواده ها و قرائت اشعار حافظ و احترام به بزرگترها مثال ای از اقداماتی زیبای جامعه ایرانی هست که استمرار آنان توان دارد به استحکام بنیان خانواده ها و تقویت ارتباطات اجتماعی مساعدت کند.

طالبیان اضافه کرد: یلدا میراث ناملموس و غنی ایرانی هست که جابه جایی دهنده ارزشهای بسیاری هست و در گذشته نقش ارزشمندی در بین خانواده ها داشته و این شب به نوعی زیاد ویژه عزیز داشته می گردد و حالا نیز لازم هست یلدا را به مطلوبی پاس داشت.

سید رحمت اله رئوف حنان مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نیز در این مراسم درکنار خوشامدگویی به مهمان های اظهار کرد: پاسداشت یلدا بعنوان میراث ناملموس، پاسداشت فرهنگ اصیل ایرانی هست و همه لازم هست مساعدت کنیم تا این میراث ناملموس به مطلوبی محافظت گردد و پاسداشت این آئین توان دارد به تقویت ارتباطات و استحکام ارتباطات خانواده ها مساعدت کند.

رئوف با اشاره به کوشش ایران برای ثبت جهانی پرونده یلدا در یونسکو اضافه کرد: تلاش های کشورمان در این مورد ادامه دارد و لازم هست کوشش گردد تا این میراث ارزشمند در ایران تقویت و محافظت گردد و با ثبت در یونسکو به اسم ایران، از ثبت این میراث به اسم دیگر کشورها جلوگیری گردد.

محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز درکنار تبریک یلدا اظهار کرد: شهر لازم هست عرصه ای برای شهروندان باشد و پاسداشت آئین های رابطه ای همچون یلدا توان دارد بستری برای پیوند بین شهر و شهروندان ایجاد کند.

سید احمد محیط طباطبایی ریاست ایکوم ایران و محقق نیز در این مراسم از یلدا بعنوان نماد امید و روشنی یاد کرد و اظهار کرد: هر چیزی که قرار هست به مطلوبی ختم گردد بروشنی ختم می گردد و یلدا مثال ای از این امید و آرزوست که بروشنی و روز ختم می گردد و نوید روشنی و امید هست.

او با اهتمام بر محافظت سنت ها و آیین های یلدا اضافه کرد: شاید شکل گرامی داشت یلدا از نشستن دور کرسی و جمع شدن در خانه بزرگترهای فامیل به جمع شدن در رستوران ها و اماکن اجتماعی و عمومی مبدل شده اما آن چیزی که که ارزشمند هست این هست که اصالت یلدا محافظت شده و این میراث ناملموس و غنی ایرانی عزیز داشته می گردد.

او به آیین های یلدا اشاره نمود و اضافه کرد: جمع شدن اشخاص فامیل دور هم و جابه جایی تجربیات یکدیگر در قالب قصه گویی و اظهار خاطرات و احترام به بزرگترها یکی از با اهمیت ترین و زیباترین جلوه های فرهنگ و آیین های ایرانی هست و این میراث زیبا و معنوی لازم هست به نحو شایسته ای محافظت گردد و به نسل های بعدی به مطلوبی جابه جا گردد.

در این مراسم که چهارشنبه شب برگزار گردید عده ای از سفرای کشورهای متفاوت و هنرمندان نیز حاضر بودند و از کتاب ‘شب بلند نیاوران’ که به کوشش وحید قاسمی مشاور فرهنگی این مجموعه تامین و چاپ گشته بود پرده برداری گردید.

***

851430cookie-checkنشست پژوهشی ‘یادمان یلدا’ در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.