مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

CRM، دست ها را در پوست گردو گذاشته! کاری کشوری که تفکر کشوری پشتش نبوده است!

مخابرات ما – تنها مشکلی که در استان ها نداشتیم ثبت تلفن ثابت, امکان سنجی واگذاری تلفن, ثبت اطلاعات ام دی اف و سالن دستگاه و … بود.هر استانی بنا به نیازهایش ساختاری اطلاعاتی برای خود فراهم کرده بود تا بتواند اطلاعاتش را ثبت و از آن استفاده کند.

اینک CRM  کشوری از راه رسیده است. نرم افزاری که قرار بوده یکسان سازی اطلاعاتی بهمراه بیاورد. نرم افزاری که قرار بوده کمک کند کوچکترین اطلاع در سراسر کشور در دسترس باشد.

اما آنچه دیده می شود درهم ریختگی اطلاعاتی است. امری که در نظر اول در تمامی پیاده سازی ها در حد یک ماه جمع و جور می شود. اما در این نرم افزار طولانی شده و استان ها هنوز در گیر و دار مشکلات این نرم افزار جدید هستند.

 

چرا چنین است؟

چه چیزی موجب شده اشکالات رفع نشود و حتی امید به رفع این مشکلات هم ضعیف باشد؟

خاطرم هست سال گذشته وقتی بحث یکسان سازی های نرم افزاری پیش آمد گفتیم که تیم های پیاده سازی نرم افزاری ابتدا باید به استان ها بروند و در این سفرها ابتدا به روش های حل مشکل در نرم افزارهای آنان دقت کنند.باید شیوه طراحی آنان چنان کامل باشد که به کلیه نیازهایشان پاسخ دهد.البته و صد البته به شیوه ای که آنان رفتار می کرده اند.

در نگاه اول شیوه کار در ام دی اف و سالن دستگاه, در مشترکین و شبکه کاملا مشخص است. هر کسی اطلاعات خود را ثبت می کند. اما هر یک از این بخش ها, دایره المعارف خاصی دارد که هر کلمه اش شیوه نامه ای است برای حل مشکل.

مثلا وقتی کسی می خواهد تعیین شماره کند چه رفتاری دارد؟

چرا تعیین شماره در بخشی از این نرم افزار ممکن نمی شد؟

ده ها سوال مانند این حاصل تفکری در اجرای عملیات است که در نرم افزار به همگرایی می رسند. اطلاعات فیزیکی این خط تلفن توسط چه کسی و در چه زمانی ثبت می شود؟ چه کسی اطلاعات فیزیکی خط را به اطلاعات شبکه متثل می کند؟ چه کسی از اطلاعات سالن دستگاه خبر دارد و باید این ها را به اطلاعات فنی سالن متصل کند؟

گفتم که در نظر اول یک شیوه برای این کار وجود دارد ولی در عمل استان ها هر یک برای حل مشکلاتشان راهی خاص رفته اند.

نتیجه این شده است که امروز اطلاعات دقیقی از CRM  نمی توانیم بگیریم. نمی توانیم بفهمیم خطی خالی است یا پر. و ….

این بحث ها خیلی فنی است و من نمی خواهم وارد آن شوم. فقط از منظر نرم افزاری آن را بررسی می کنم که تخصص من است.

 

وضعیت امروز نرم افزار در کشور

امروز CRM  زندگی برخی استان ها را بهم زده است و کسی نیز پاسخگوی آن نیست.

متخصصین نرم افزاری معتقدند کارشان درست است و نقصی ندارد!

استان ها معتقدند این نرم افزار اشکالات اساسی دارد و باید رفع شود

شرکت نرم افزاری فقط به Pm  های ثبت شده جواب می دهد در حالی که هنوز طرح مسئله در ذهنشان شکل نگرفته است.

 

می دانید مشکل اصلی چیست؟

آقایان و خانم های طراح فقط بر اساس اطلاعات اولیه استخراج شده از یک استان اقدام به طراحی نرم افزار کرده اند یعنی شیوه های حل مشکل آنان با شیوه های استان ها یکی نیست!

ضمن اینکه استان ها برای خرید نرم افزار پول می دهند! کسی که سفارش نرم افزار می دهد و پولش را پرداخت می کند کاربر سیستم است و در کار با آن باید راحت باشد!
نمی شود که استان پول بدهد ولی به نیازش پاسخی داده نشود!

در حال حاضر چنین است که انگار شرکت نرم افزاری دارد کار رایگان برای استان ها انجام می دهد.

 

حالا راه حل چیست؟

خیلی ساده! کاری که باید از همان ابتدا انجام می شد! باید با استان ها به همگرایی برسند.به یک نقطه مشترک! حالا که نرم افازر طراحی شده باید شیوه کار نرم افزار را آنقدر برای استانها توضیح دهند که آن را بپذیرند اگر این پذیرش ایجاد نشد باید نرم افزار تغییر پیدا کند.

کار از راه دور در زمان پیاده سازی سیستم نوبر است!
هیچ نماینده حاضری از شرکت طراح ونرم افزار در استان مستقر نیست! مگر چنین چیزی می شود؟

هیچ آموزش چهره به چهره ای داده نشده! آموزش ها ویدئو کنفرانسی و فقط برای متخصصان نرم افزار بوده است.

متخصص نرم افزار فقط یاد می گیرد از نظر نرم افزاری سیستم را اداره کند. نمی تواند روی شیوه ها و شیوه نامه ها با کاربران کار کند و آنها را قانع نماید.

در حال حاضر حتما باید کارشناس مستقر در هر استان وجود داشته باشد تا سریعا مشکل را درک و به طراحان خبر بدهد! اینکه سازنده نرم افزار در محل شرکتش مستقر باشد و در هر انتقاد و پیشنهادی را ببندد که راه حل نیست!

 

باز هم مخابرات ایران یک کار کشوری انجام داده ولی تفکر کشوری پشت آن نبوده است!

حرف های زیادی در نقص این نرم افزار وجود دارد که اگر بخواهم به آن اشاره کنم باید دوباره در طراحی آن دست ببرند.در حال حاضر بجای اینکه آن شرکت سازنده دچار مشکل و تحول شود، استان ها اسیر دست چند نفر نرم افزارنویس شده اند که به هیچ وجه تخصص مخابراتی نداشته اند!

اگر داشتند که حاصل کارشان این نمی شد!

بنظر می رسد از همین تاریح تا مدت یک ماه برای شرکت سازنده نرم افزار فرصت خوبی باشد که مشکلاتش را رفع کند وگرنه با اعتراض استان ها چنان کارش گره خواهد خورد که کل کارش دستخوش تغییر خواهد شد!

از ما گفتن!

شاید یکی پیدا شود که برعکس امروز استان ها, تابع صد در صد شرایط جاری نباشد! ما صرفا برای رفع مشکلات استان ها، با همه توان و تجربه در خدمت متخصصان این نرم افزار هستیم تا گره های کاری را باز کنند.

در شکل حاضر این نرم افزار …. بگذارید حرف آخرمان باشد برای بعد.

 

983190cookie-checkCRM، دست ها را در پوست گردو گذاشته! کاری کشوری که تفکر کشوری پشتش نبوده است!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
6 نظرات
  1. مخابراتی های ..... می گوید

    کار مخابرات ایران شده کند زدن به همه چی انگار دوست دارن و الا این حجم از افتضاحی که تو مخابرات در هررررر زمینه ای پیش میاد باورم نمیشه اتفاقی یا از سر نادانی باشه به نظر من این کند زدن آگاهانه و با هدف خاصی هست که ما نمیدونیم و فقط حرص و جوشش برای ما مونده
    سردبیر جان بد نیست یادی هم بکنیم از CRM دیتا که از سالش هم گذشت و همچنان ما نفهمیدیم هدف از آوردن این برنامه دقیقا چی میتونست باشه جز گند زدن به ۴تا مشترک درست و درمانی که برای مخابرات باقی مانده بود نویسندگان برنامه هم آنچنان در پشت پرده قایم شدن که نه شماره ای نه ایمیلی نه تیکتی؛ ما به همکاران ایران منتقل میکنیم و فک کنم در دل همکارای ایران هم مثل راز میمونه والاتا الان باید گره از مشکلات وا میشد
    خلاصه که مخابرات با این اوضاعی که پیش گرفته زیاد نمی‌مونه بیاید دور هم غصه نخوریم فایده نداره تاهست باشیم و وقتی هم نبود خدا بزرگه

  2. بازنشسته می گوید

    با سلام
    اگر جنابعالی خدمت در جبهه های نبرد حق علیه باطل دارید واوایل خدمتتان به اداره مخابرات ارائه نموده باشید مخابرات تائیدیه آن را از محل خدمت گرفته است وشما در زمان مخابرات دولتی حق ایثارگری دریافت میکردیدوبعد از سال ۱۳۸۹ به بعدحق ایثارگری قطع شد (شما میتوانید به احکام کارگزینی زمان دولتی که برای شما صادر شده نگاه بیندازید ) حالا که میخواهند حق ایثارگری را بدهند ۳/۴ آن بصورت داوطلبی محاسبه وبهشما حق ایثارگری تعلق میگیرد شرکت مخابرات بایست از سال ۱۳۸۹ حق ایثارگری را در احکام شما لحاظ وبه دلیل اینکه حق ایثارگری جزء حقوق ومزایا میباشد از زمان قطع تا زمان بازنشستگی محاسبه وبه شما پرداخت گردد وبیمه حق کارفرما وکارگر به سازمان تامین اجتماعی توسط مخابرات پرداخت وسپس سازمان تامین اجتماعی میزان مستمری شما را اصلاح نماید (یعنی مستمری بازنشستگی شما بایست افزایش یابد )
    در مورد کارکنان ۹ درصد همچنین عمل گردد بدین صورت که ۹درصد به سازمان بازنشستگی پرداخت وسپس مستمری بازنشستگی کارکنان ۹ درصدی (خدمات درمانی )نیز اضافه گردد. اگر اطلاعات من صحیح نیست کسانیکه اطلا عات بیشتری دارند پاسخ را صحیح فرمایند.

  3. ناشناس می گوید

    این فقط مشکل برنامه crm تلفن ثابت نیست بیلینگ شرایطش به مراتب حادتر میباشد.در خصوص بیلینگ و CRM خوبه حداقل یکی دوبار کارشناسان انها به استان امدند و میدانیم مدیر عاملشون چه شکلی هست ولی ما که تا به حال نه درخصوص AAA و نه CRM ADSL هیچ کارشناسی رو در استان ندیدیم

  4. بهلول نادان می گوید

    سردبیر سردبیر نامهربان شدید ها

    ای بابا چند نفر کاری کرده اند و تحول عظیمی! در مخابرات رخ داده و شما دیگر چرا

    البته فرمودید تخصص نرم افزاری! دارید ، نظرتان است ، بله ، ولی تخصص سخت افزاری چطور

    کار سختی است کار با سخت افزار ، من که نادانم و هیچ کدام را نمیدانم ، اما میدانم کار سختی

    است ، سخت تر آنکه مشکل اصلی را رها کرده و دنبال پرتقال فروش می گردید

    عزیز من پرتقال فروشهای عمده غالبا در شمالند ، کنار پرتقالها و ویلاها و …ها

    یا اگر زیاد و زیاد پرتقال فروخته باشند در انتها به کشور پرتقال میروند

    حالا پرتقالی فروخته اند و جیب ایشان و جیب اوشان پولی آمده ، پرتقال هم خراب است

    دنیا که به آخر نرسیده که شما هفتاد و یک خط مطلب در این باره نوشته اید و هنوز زمانی

    نگذشته پنجاه نفر اعم از پرتقال فروش و پرتقال خر و… این مطلب را دیده اند.

    کاری ندارد که مدیران نرمال و سخت افزار دان دانشمندمان در حل این مسائل ید طولانی دارند،

    پرتقال را فشار میدهند ، می شود آب پرتقال ، کمی بد مزه است چون مشکل داشته ، اسانس و

    رنگ و شکر اضافه میکنند و آب فراوان ، و یک گزارش توجیحی پر از آب و نان ، خوب به هم م

    میزنند ، میشود خود عصاره طبیعی پرتقال اعلی

    در بازار می فروشند و همان پول هزینه خرید و نصب سیستم CRM جدید بدست می آید با کلی

    سود ، سود که از اسمش مشخص است برای کیه

    دوباره از همان شرکت دوست همان نام افزار را البته با رنگ لعاب جدید می خرند

    دیدی جانم هر مشکلی راه حلی دارد ، هم خودت و خوانندگان و من نادان را بزحمت انداختی!

    بهتر است از گلها و لبها و آسایش و آرامش مخابرات بگویی

    از عمل به قانون مردان نیک از عدالت ، از اینهمه کانت تقدیر و تشکر همکاران مخابراتی که

    از شدت خوشی نمیدانند چه کنند و مثل پروانه پرپر میزنند دور شمع قشنگ و سوزان

    نکند اینها را به زباله دان میفرستید ، نکنید این سانسور را ! ، همه اش که نباید بد بنویسید ،

    از آن مطالب بسیار فراوان هم بنویسی و منتشر کنید

    متشکرم دیدید که خیلی هم نادان نیستم
    دشمنان می گویند نادان به من!

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      دشمنان کاملا حق دارند!
      آدم عاقل که از این حرفها نمی زند!
      به وضع همین سردبیرتان نگاه کنید!
      سالهاست ترقی نکرده! چرا؟
      چون از این حرفها می زند؟!
      دشمنان در مورد ما دو تا حق دارند!
      آدم عاقل حساب و کتابش درست است! مال ما هم هست؟!

      1. بهلول نادان می گوید

        دشمنان خود عاقل نیستند
        ما دو نفر و بسیاری دیگر عاقلان و عاشقانیم(عاقل عاشق یا عاشق عاقل که کمال عقل و دل است ، دشمنان نه به عقلند نه دل دارند)
        ترقی اصلی و اساسی ترقی به سمت حق و خداست
        انشاالله خدا یاری کند کسر حساب و کاستی کتابمان هم میزان میشود

        حافظ زمانیکه امتحان داده بود در شرکت مخابرات و چاپاریات
        ۷۰۰ سال پیش و قبول رسمی شده بود و خوشحال بود و هنوز رندان
        روزگار مجوز را از کفش نربوده بودند و رسمی بود
        حافظ رسمی! فرمود :

        در نظربازی ما بی‌خبران حیرانند
        من چنینم که نمودم دگر ایشان دانند

        عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی
        عشق داند که در این دایره سرگردانند

        جلوه گاه رخ او دیده من تنها نیست
        ماه و خورشید همین آینه می‌گردانند

        عهد ما با لب شیرین دهنان بست خدا
        ما همه بنده و این قوم خداوندانند

        مفلسانیم و هوای می و مطرب داریم
        آه اگر خرقه پشمین به گرو نستانند

        وصل خورشید به شبپره اعمی نرسد
        که در آن آینه صاحب نظران حیرانند

        لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ
        عشقبازان چنین مستحق هجرانند

        مگرم چشم سیاه تو بیاموزد کار
        ور نه مستوری و مستی همه کس نتوانند

        گر به نزهتگه ارواح برد بوی تو باد
        عقل و جان گوهر هستی به نثار افشانند

        زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه شد
        دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند

        گر شوند آگه از اندیشه ما مغبچگان
        بعد از این خرقه صوفی به گرو نستانند

نظرات بسته شده است.