مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سردبیر- توضیحی بر نوشته (با جشنواره مخابرات را متحول کنید)!

مخابرات ما (سردبیر) – زمانی که نویسنده این متن  در مورد ایده هایش با من صحبت کرد, مشخص بود که هدفش اشکال بر روابط عمومی نبوده است.روابط عمومی آخرین حلقه اجرای جشنواره است نه تولید کننده محتوایش, حتی ایده پردازی آن نیز شاید با روابط عمومی نباشد.اما در محدوده اجرا, شکل آن و نحوه برگزاری , روابط عمومی حرف اول و آخر را می زند.

بازخوردهایی که از شب گذشته (امروز جمعه ساعت 11) که مطلب منتشر شد تا این لحظه, نشان می دهد که نقطه مورد اشاره نویسنده کاملا درست بوده است اما یک توضیح نیاز دارد.

برگزاری یک جشنواره کلی و کشوری کار ساده ای نیست.بهمین دلیل باید مخابرات ایران بعنوان یک شرکت بزرگ وارد شود.استانها هر یک به فراخور حال خود برای اثرگذاری روی پرسنل ایده هایی دارند اما این جشنواره باید کشوری باشد.

توضیح سردبیر- نویسنده های این سایت, در بیان نظراتشان کاملا آزاد هستند.لذا نظرات آنان را به کل سایت تعمیم ندهید.البته با سردبیر مشورت می کنند و سردبیر در انتخاب یا رد این مطالب مختار است اما هرگز در ایده هایشان محدود نمی شوند.

برای برگزاری چنین جشنواره ای , همه معاونتها و حتی هیئت مدیره در تولید ایده و طرح موثرند.یعنی در حوزه نیروی انسانی, این معاونت نیروی انسانی است که باید سرتیتر و موضوع برای ارسال آثار مشخص کند.هدف از برگزاری این جشنواره انتخاب کارمند نمونه نیست که شاخص های انتخابی مطرح شود.بلکه هدف بررسی آثار و تولیدات و حرکات نفرات و سیستم در طی یک سال است.

همانطوری که نویسنده مثال زده است در حوزه روابط عمومی تحقیق برگزیده از میان اثار یک سال گذشته کارکنان روابط عمومی برگزیده می شود.البته آثاری که به شکل مجزا برای جشنواره ارسال می گردد.

در بخش های فنی باید معاونت مورد نظر, ایده, و نحوه تولید اثر را مشخص کند.در محدوده مشترکین نیز به همین صورت است.

منظور این است که همه اعضای یک ستاد باید به سختی کار کنند, ایده های برتر را در جایی بنام جشنواره جمع کنند و آثار برتر را معرفی کنند.

به صدا و سیما نگاه کنید.

جشنواره های سالانه آنان برای بررسی آثار برتر هر سال برگزار می شود.هر یک از کارمندانش حداقل در طی خدمت در دو سه جشنواره برتر شده اند و این در سابقه آنان نیز لحاظ شده.

همسرم ده ها قاب و تندیس از این جشنواره های صدا و سیما دارد در حالی که من مخابراتی یک دانه از آنها را در دیوار اتاقم ندارم!

تاکید من هم هم پای نویسنده بر این است که همه نگاهها به سمت روابط عمومی نرود! روابط عمومی کیفیت اجرا را مشخص می کند.اما آنچه محتوا را می سازد کارکنان هستند.آنها نیز بر اساس ایده های انتخابگرانه معاونتهای مخابرات ایران محتوا را ارسال می کنند.

امیدوارم این توضیح بتواند مکمل نظرات نویسنده محترم باشد.

 

983530cookie-checkسردبیر- توضیحی بر نوشته (با جشنواره مخابرات را متحول کنید)!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. صادق هدایت می گوید

    گذشته‌ای که حالمان را گرفته است
    آینده‌ای که حالی برای رسیدنش نداریم
    و حالی که حالمان را به هم می‌زند !
    چه زندگی خوبی !

    صادق هدایت

  2. بهلول نادان می گوید

    چهارم آذر ۹۷
    یک مصاحبه توسط خبرگذاری ایسنا با یک مقام مرتبط با مسئولیتهای مخابرات

    ۱۰ دقیقه خواندنش وقت میبرد
    اما به شما در تشخیص مشکلات و تشکیل هسته هایی ، برای ایده هایی جهت تحول در شرکت عزیزمان مخابرات ، کمک میکند .

    به گزارش ایسنا، صادق عباسی شاهکوه در این گفت‌وگو درباره مشروط شدن افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات ایران در ازای ارائه طرح توسعه این شرکت اظهار کرد: اصولاً بحث افزایش تعرفه به این دلیل مطرح شد که عنوان شد چون بخش تلفن ثابت درآمدزایی کافی ندارد، توسعه آن امکان پذیر نیست. با این فرض وزارت ارتباطات قبول کرد که برنامه توسعه مخابرات ارائه شود تا متناسب با برنامه توسعه، در صورتی که برای تامین منابع مالی لازم باشد، تعرفه افزایش یابد. به این دلیل بود که افزایش تعرفه به ارائه طرح توسعه منوط شده است.

    وی با اشاره به روند اجرایی شدن طرح همکدسازی تلفن ثابت و تاثیر آن در درامدهای مخابراتی اظهار کرد: از آنجایی که هدف اصلی این است که مردم خدمات مناسبتری دریافت کنند، باید مطمئن شویم بواسطه طرح، مردم خدمات بهتری دریافت می‌کنند و طبعاً وقتی خدمات بهتری عرضه شود مردم هم آمادگی دارند هزینه آن را بپردازند.

    معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری همچنین عنوان کرد: نکته دیگر اینکه بر اساس روشهای استاندارد تعیین تعرفه، یکی از پارامترهای موثر، بهبود بهره‌وری شرکتهاست. لذا لازم است وضعیت ساختاری و اداره شرکتها نیز بهتر شود و برخی از هزینه‌ها کاهش پیدا کند. یعنی قرار نیست همه هزینه شرکتها از مردم دریافت شود، به همین دلیل از سوی وزارت ارتباطات از شرکت مخابرات خواسته شده بود از نظر ساختاری هم بهینه‌سازی انجام دهد و برنامه مربوط به اصلاحات ساختاری هم ارائه شود.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تعرفه راهکاری منطقی برای جبران کاهش درآمدهای مخابراتی است، توضیح داد: بررسی تحلیل درآمدی در هشت استانی که در نیمه اول 1393 در شرکت مخابرات هم کد شده بود نشان می‌داد درآمد این شرکت آنقدر که بر اساس مصوبه 184 انتظار می‌رفت ، افزایش پیدا نکرده است که دلایل مختلفی داشت.

    عباسی مواردی مانند تغییر حجم ترافیک شبکه ثابت به سمت تلفن همراه را از جمله موضوعاتی دانست که بخش عمده‌ای از کاهش درآمد شرکت مخابرات ناشی از این تغییر رفتارمی شود که این موضوع با افزایش تعرفه قابل حل نیست.

    به گفته وی دلیل دیگر امکاناتی است که بر روی شبکه تلفن همراه در دسترس مشترکین است و آنها را به استفاده از آن ترغیب می کند که اگر شبکه ثابت با تکنولوژی روز توسعه می یافت، بعضی از امکانات روی آن فراهم می شد و مشترکین بیشتر به استفاده از آن ترغیب می شدند. بر همین اساس افزایش تعرفه راه حل چندان موثری برای جبران کاهش درآمد مخابرات نیست. بهتر است به جای تغییر تعرفه به روشهای جدید ایجاد درآمد توجه شود و راههائی پیدا شود که ترافیک شبکه کاهش پیدا نکرده و از شبکه به صورت بهینه استفاده شود.

    وی همچنین عنوان کرد: قابلیت شبکه ثابت شرکت مخابرات محدود به ارائه سرویس مکالمه به مردم نیست و می‌تواند انواع سرویسها را به دیگر اپراتورها ارائه کند. شاید بهتر باشد شرکت مخابرات بیشتر به کسب درآمد از دیگر اپراتورها تکیه کند. اینها موضوعاتی است که باید بعنوان اصلاح و بهبود ساختار این شرکت اتفاق بیفتد. ضمن آنکه در برخی بخشهای تعرفه، اصلاً کششی برای افزایش وجود ندارد.

    او افزود: به عنوان مثال در تعرفه بین استانی که دقیقه‌ای 33 تومان است معتقدیم افزایش آن به نفع مخابرات نیست چرا که همین الان بسته‌هائی در تلفن همراه ارائه می‌شود که ارزانتر از تلفن ثابت بین استانی است و به محض افزایش این تعرفه، کل ترافیک بین استانی به تلفن همراه منتقل می‌شود و مجدداً باعث کاهش درآمد در بخش تلفن ثابت می‌شود.

    عباسی شاهکوه در عین حال تصریح کرد: البته افزایش تعرفه‌ها در برخی بخشها می‌تواند موثر باشد ولی این راهکار و مشکل باید بصورت ریشه‌ای در قالب اصلاح ساختارها و ارائه سرویسهای جدید ارزش افزوده بر روی شبکه فعلی حل شود، البته برای این کار بایستی شبکه توسعه یافته و بروز شود.

    وی ادامه داد: این را هم در نظر بگیریم که شرکت مخابرات متشکل است از شبکه تلفن ثابت، تلفن همراه و شبکه ارتباطات داده و در بحث درآمدزایی باید مجموع اینها را در نظر بگیریم. ما نمی‌توانیم از نظر سوددهی یا ضرردهی فقط یک بخش کوچک را در نظر بگیریم. اکنون شبکه ثابت به شبکه همراه سرویس ارائه می‌کند و دلیلی ندارد که از درآمد بخش همراه سهمی نداشته باشد. اگر شرکت مخابرات سهم بیشتری از درآمد خود را بر اساس سرویسهای ارزش افزوده و خدمات انتقال یا نگهداری برای سایر اپراتورها بنا کند، وابستگی خود را به تعرفه و رفتار ترافیکی کاهش می دهد و می تواند رضایت مشترکان را هم بیشتر کند و برای شرکت بزرگی مثل مخابرات دارایی اصلی مشترکان رضایتمند است.

    معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری در بخش دیگری از صحبت های خود متذکر شد: در قالب اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت تعرفه‌های شرکت مخابرات با 14 درصد افزایش از پالس 44.7 ریال به 51.03 ریال تغییر یافت. در همان زمان عنوان شد که در هر استانی که هم کدسازی انجام شود 15 درصد دیگر به این تعرفه اضافه شود یعنی تعرفه پالس از 51.03 ریال به 58.71 ریال در استانهای هم کد شده تغییر پیدا کرد که این افزایش 15 درصدی اختصاصاً برای جبران هزینه‌های هم کدسازی پیش‌بینی و از اسفند سال 90 اجرائی شد.

    او ادامه داد: بنابراین بخشی از هزینه‌های هم کدی با افزایش تعرفه در اسفند سال 90 در استانهای همکد شده جبران شد. بخش دیگر هم در زمان تغییر رویکرد تعرفه از پالس به دقیقه و حذف زون های بین استانی با افزایش آبونمان جبران شد. توضیح اینکه آبونمان از حدود 30 تومان به متوسط 760 تومان افزایش یافت که بخشی از آن برای جبران حذف حداقل کارکرد 100 پالس و حذف کردن زمان مکالمات (ثانیه ای کردن) و بخشی برای جبران هزینه های همکدی بود.

    وی در ادامه در پاسخ به اظهارات مدیران مخابرات مبنی بر عدم افزایش تعرفه های تلفن ثابت طی 12 سال گذشته عنوان کرد: از ابتدای اسفند سال 90 تعرفه‌های مخابرات تغییر کرده است و پالس 44.7 ریال به 51.03 ریال افزایش پیدا کرد. این افزایش نهایتاً از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از همان تاریخ به رسمیت شناخته شد و با مصوبه 184، عملاً از ابتدای اسفند سال 90 این افزایش 15 درصدی تعرفه نسبت به قبل انجام شد. علاوه بر آن از ابتدای سال 93 نیز با تغییر روش تعرفه‌گذاری افزایش درآمد 15 درصدی برای مخابرات دیده شد.

    عباسی در خصوص تغییر شیوه محاسبه هزینه های تلفن ثابت از پالس به دقیقه نیز توضیح داد: به هر حال رویکرد قبلی یک روش قدیمی و بسیار پیچیده بود که باید به روز می‌شد و روش محاسبه پالس در زون‌های مختلف و ساعات مختلف شبانه‌روز، پیچیدگی خاصی داشت که با تغییر رویکرد، ساده‌سازی کردیم و زون‌ها را هم کم کردیم چون دلیلی نداشت که مناطق دورافتاده هزینه‌های بیشتری را در مقایسه با بقیه بپردازند.

    وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: این تغییر رویکرد به نفع مناطق دورافتاده و روستائی و محروم‌تر بود. بر اساس این رویکرد وظیفه ما بود که در درجه اول برای مردم فکر کنیم اما از طرف دیگر منافع اپراتور را هم باید در نظر می‌گرفتیم که این کار را هم کردیم تمام این تغییرات را در بسته‌ای، طوری تنظیم کردیم که در مجموع درآمد مخابرات نه تنها کاهش پیدا نکند که حدود 15 درصد نیز افزایش پیدا کند. محاسبات بر مبنای آمار آن روز شرکت مخابرات بود اما به هیچ وجه در هیچ زمانی نمی‌توانیم بگوئیم رفتار ترافیکی مردم به همین شکل امروز باقی می‌ماند.

    معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه همچنین متذکر شد: دلیل آن هم گسترش شبکه‌های موبایل و ورود اپلیکیشن‌های جدید است و طبیعی است که نتوان رفتار ترافیکی مردم را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. اگر در تغییر رویکرد، زون‌ها را حذف نمی‌کردیم، ممکن بود ترافیک استانهای دورافتاده به سمت موبایل برود چون در جائی که تعرفه بین شهری آن دقیقه‌ای 90 تومان بود وقتی تعرفه موبایل کمتر از 60 تومان است کسی از تلفن ثابت استفاده نمی‌کند. گاهی اوقات تعرفه هم رفتار مشترکین را تغییر می‌دهد اگر همان زون‌ها را حفظ می‌کردیم شاید شرایط از این هم بدتر می‌شد.

    وی درباره تلفن هایی که واگذاری آنها در نقاط مختلف برای مخابرات بازدهی مالی به دنبال ندارد نیز اظهار کرد:معمولا خطوط تلفن غیر اقتصادی در پروژه های USO توسط حاکمیت ایجاد می شود که هزینه های آنها به اپراتورها تحمیل نمی شود. با این حال خطوط تلفنی وجود دارند که کارکرد آنها کم است و ممکن است سودآور نباشند. معمولا در شرکتهای بزرگی با مقیاس شرکت مخابرات، بصورت کلان برنامه ریزی می شود و لزومی ندارد که برای تک تک مشترکان ریزبینی کنیم.

    او تاکید کرد: باید توجه داشت که یک تلفن با کارکرد پایین هم یک مشترک است و برای یک شرکت سرمایه محسوب می شود و اگر از دیگر اپراتورها به آن تلفن هم زده شود مخابرات می تواند از محل هزینه‌های اتصال متقابل درآمد کسب کند. با این حال افزایش آبونمانی که در مصوبه 184 در نظر گرفته شده بود تا حدودی این مشکل را کمتر کرد. موضوع ایجاد درآمد با ثبات برای بخش تلفن ثابت موضوعی است که باید شرکت مخابرات روی آن کار کند و البته اگر اصلاح مقرراتی لازم باشد می توانیم با هم روی آن کار کنیم.

  3. بهلول نادان می گوید

    برای کم کردن نادانی گاهی در وب مطالعاتی میکنم
    مقاله زیر از دکتر زنجانی شاید ۵ دقیقه وقت خواندن بگیرد
    اما دانایی را افزایش می دهد .

    تحول دیجیتال چیست؟

     تحول دیجیتال ، تحول کسب‌وکار است.

    این جمله کوتاه را کلیدِ درکِ مفهومِ تحول دیجیتال می‌دانم. مفهومی که این روزها، سوءبرداشت‌های بسیاری در موردش وجود دارد و هر کسی از ظن خود (و معمولاً به غلط) یار آن می‌شود.

    تحول دیجیتال، تغییری شگرف  در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین  است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. تأکید می‌کنم تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نامبرده نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذینفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند.

    همان‌طور که در تعریف تحول دیجیتال عرض کردم، این مفهوم به معنی تغییری شگرف است و نه بهبودی تدریجی  . به قول جرج وسترمن، پژوهشگر برجسته دانشگاه ام.آی.تی، تحول دیجیتال به‌مثابه تبدیل کرم ابریشمِ سازمان به پروانه است و نه تبدیل آن به تنها یک کرم ابریشمِ سریع‌تر.

    تحول دیجیتال به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه، بیش از آنکه چالشی فناورانه برای سازمان‌ها باشد، چالشی انسانی است. مطالعات متعدد توسط شرکت‌های مشاوره مدیریتِ مطرح نشان می‌دهد که مهم‌ترین مانع موفقیت تحول دیجیتال، «فرهنگ» و «مهارت»‌های دیجیتال می‌باشد.

    نکته مهم دیگری که می‌بایست به آن دقت کرد این است که «دیجیتالی سازی»، با «الکترونیکی کردن» متفاوت است. محیط دیجیتال، همان محیط آنلاین و الکترونیکی نیست. محیط دیجیتال، تلفیقی خواستنی از منابع آنلاین (فناوری اطلاعات) و آفلاین (فیزیکی) در راستای ساخت تجربه‌ای جذاب برای ذینفعان بیرونی (مانند مشتریان) و داخلی سازمان (مانند کارکنان) است.

    اجازه بدهید با مثالی مفهوم محیط دیجیتال را شفاف کنم. مردم سال‌های سال است که با مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی، خرید خود را انجام داده و می‌دهند. با تولد سایت‌هایی مانند آمازون دات کام، خرید الکترونیکی و آنلاین، به زندگی ما وارد شد. اما در سال ۲۰۱۷، شرکت آمازون که تولدی کاملاً الکترونیکی داشته، فروشگاه دیجیتالی خود با عنوان «آمازون گو»(Amazon Go) را افتتاح کرد. این فروشگاه به‌صورت فیزیکی وجود دارد اما با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین، فرایند انتخاب، خرید و پرداخت شما را جذاب و خوشایند کرده به‌نحوی‌که شما بدون توقف و در اسرع وقت می‌توانید خرید راحتی داشته باشید .

    دکتر شامی زنجانی

نظرات بسته شده است.