مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

کمیته بهره وری و تشویق و تنبیه افراد در مخابرات

مخابرات ما- مدیر عامل مخابرات دستور تشکیل کمیته بهره وری را صادر کرد!

مخابرات ما – اخیرا از سوی مدیر عامل مخابرات ایران، شیوه نامه ای با عنوان کمیته بهره وری برای تشویق و تنبیه کارکنان مخابرات و شرکتهای تابعه اعلام  و برای تمام مدیران ارسال شده است. مهمترین بخش های این طرح چنین است:

  • تشکیل کمیته بهره وری ابزاری و برگزاری  جلسات آن به صورت هفتگی
  • شناسایی پرسنل شایسته با هر نوع رابطه استخدامی و ارتقاء آنها
  • شناسایی پرسنلی که کارآیی ندارند، دادن تذکر کتبی و ثبت در پرونده  پرسنلی (با سه تذکر، معلق  و برای تعیین تکلیف به کمیته بهره وری معرفی شود)

متاسفانه در موارد معدود شاهد این هستیم که پرسنل شاغل بجای تمرکز بر ماموریت های محوله و پیشبرد اهداف شرکت در محل کار بر نحوه

  • ایجاد مشکل برای شرکت
  •  ایجاد تجمعات غیر قانونی
  • صرف وقت برای تجارت شخصی خارج از مخابرات

مدیران مناطق مسئول رسیدگی به آن هستند.
برای پرسنل طاها و شسکام با معرفی مدیران مناطق در شرکت های مربوطه انجام شود.

در  این نامه از آنجا که به شیوه های تشویق هیج اشاره ای نشده ولی برای تنبیه قدم های بعدی مشخص شده می توان گفت مشابه بقیه اقدامات، هدف تنبیهی است اما در قالب تشویق و تنبیه ارسال شده است.

چند اشکال مهم در این شیوه نامه وجود دارد که برخی ذکر می شود:

  • افراد کمیته بهره وری  اهمیتی ندارند چرا که اصلا ذکری از آنان نشده
  • کمیته بهره وری برای شناسایی افراد بر اساس کدام ابزار زیرساختی عمل می کند؟ ابزارهای موجود کافی نیست.
  • با فرض وجود این ابزار، شاخص های شناسایی افراد برای تشویق مشخص نشده
  • وقتی مشکلی در یک شرکت محدود باشد (مثلا تعداد محدودی برای رقبا کار کنند) ریشه آن زیاده خواهی افراد است اما وقتی   مشکل شامل تعداد زیادی از افراد باشد، عامل آن  شرکت است.شرکت برای عدم ایجاد این مشکلات، برنامه ای ندارد.
  • زندگی و هزینه هایش تعطیلی ندارد! تا وقتی دستمزد عادلانه نباشد مشکلات ادامه دارد.
  • تشویق و شکل و میزان تشویق مشخص نشده. اما باید بتواند جایگزین درآمدهای خارجی شخص باشد که در خارج سازمان و عصرها کار می کند.در این طرح همه چیز نسیه است.
  • ایجاد مشکل برای مخابرات؟! اصطلاحی کلی است که مدیر هر طور بخواهد تفسیر می کند و مخالفانش را از سر راه برمی دارد.
  • وقتی راهی برای اعلام نارضایتی در سیستم وجود ندارد و گوش شنوایی هم نیست،  برگزاری تجمع جزو مشکلات شمرده شده است.پس کارمند یا کارگر ناراضی چه باید بکند؟ احتمالا شکایت هم جزو روش های ایجاد مشکل برای مخابرات قلمداد خواهد شد.
  • صرف وقت برای تجارت خارج از سازمان!  شرکت برای ایجاد تعلق سازمانی برنامه ای ندارد لذا طرح به جایی نمی رسد.
  • برای کارکنان شرکتهای طاها و شسکام، از طریق شرکتهایشان اقدام می شود در حالی که در قرارداد این شرکتها با مخابرات هیچ بندی لحاظ نشده تا هزینه هایش توسط آنان پرداخت شود لذا این امر ادامه نخواهد داشت.
  • باز هم  تبعیض! تبعیض ریشه عدالت را می خشکاند.اگر تشویق نقدی باشد پرسنل رسمی و قراردادی بلافاصله پاداش می گیرند اما پرسنل شرکتی …… !
  • با این روش، در نهایت تشویق ها و تنبیه ها کتبی خواهد بود لذا نتیجه خاصی به بار نمی آید.
  • مخابرات برای رسیدن به یک هدف، دو اداره اش را ناکار کرده است: حراست و بازرسی!
  • کمیته بهره وری برای تنبیه افراد اختیار قانونی ندارد.این طرح کمیته انضباطی را تعطیل می کند.

مهمترین مشکل این طرح، افزایش اختیارات مدیران مناطق و مدیران ارشد ستاد است.صرف معرفی فرد از طریق مدیر منطقه برای تشویق یا تنبیه کافی است در حالی که ستاد مخابرات ایران باید کمیته ای مشابه برای برقراری عدالت و تایید یا رد نظر استانها  ایجاد کند.

 

در نهایت، این طرح هم مشابه دهها طرح دیگر نتیجه اجرائی نخواهد داشت به دو دلیل عمده:

  • هدف، امری مثبت و ایده آل نیست.بلکه برای تنبیه برخی افراد تنظیم شده است به معنای دیگر با هدف کاهش چسبندگی افراد خاصی تنظیم شده
  • در سیستمی که همه افراد احساس می کنند حقوق اولیه شان توسط شرکت ضایع شده، بهره وری امری دست نیافتنی است.

در این مورد حرف بسیار است اما اجازه بدهید در فرصتی دیگر به آن بپردازیم.

 

 

3632170cookie-checkکمیته بهره وری و تشویق و تنبیه افراد در مخابرات

Please rate this

0 1 2 3 4 5
26 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    حاج اقا.درباره حقوق هم بگو؟فقط همون چندماه زود دادن.لطفااطلاع رسانی بکن؟ممنونم

  2. راستی می گوید

    با سلام ، به نظر بنده کسانی که باید تنبیه و باز خواست بشوند همین مدیرانی هستند که مخابرات رو به این روز انداختند ولی حالا مدعی هستند ، نیروی انسانی بسیار فرسوده و بی انگیزه و نابودی سیستم مخابرات و نارضایتی مردم .

    در سماع راست هر تن چیر نیست دانه هر مرغکی انجیر نیست

  3. اخوی می گوید

    اینم از نفرات دولت آقای پزشکیان

    جناب مدیر عامل آیا از میزان دریافتی پرسنل سایر مخابراتی ها در همراه اول و زیرساخت و سازمان تنظیم خبر داری ؟
    از دریافتی سایر سازمانها و شرکتهای بزرگ چطور؟
    بسیار جای خجالت است با این وضعیت دلبخواه اجرای آیین نامه استخدامی توسط مدیران (عدم پرداختی های حداقلی ) دنبال تنبیه هم هستید؟!!
    برای مدیران شما سفر هلند و دبی و…. حلال است میلیاردها میلیارد بریز و بپاش دوره مدیریت قبلی (نظیر هزینه غذاو سفر و ….) حلال بود اما برای کارمندان
    کارکردن در وقت آزاد خودشان خیر؟

    با این کار چند نفر معدودی هم که دلسوزانه برای مخابرات در حال کار بودند را از دست داده بدانید. همان نفراتی که حداقل کار مثبتی که برای سیستم انجام میدهند این است که ساعات بیشماری را بعنوان اضافه کار و ماموریت و …. بر سیستم تحمیل نمیکنند.

    شروع نکرده بیراهه را بجای راه نشانت داده اند اخوی !

  4. بچه های پایین می گوید

    خیلی قیافه میگیری خبریه؟پست جدید بهت دادن؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      اگر بقیه نظراتت هم مثل این باشه
      که زندگیت روی هواست

  5. Mk می گوید

    اولا شرکتی دنبال بهرهوری هست و این شروط رو میگذاره که تمام حقوق پرسنلش رو طبق قانون مصوب و به موقع و منظم پرداخت می‌کنه
    در ضمن اکثر مدیرا و رده بالاییهای مخابرات تجارت بیرون از شرکت دارند و کارکنان و مسولین رده میانی و پایین هستن که کار میکنن اکثرا هم با صداقت و دلسوزی و همیشه هم مورد عتاب و ظلم قرار میگیرن
    این شرکت با این روال و مدیریت و دیدگاههای تنگ نظرانه محکوم به زوال و نابودیست

  6. آریا می گوید

    سلام.تواداره ایکه نیروها پنج مدل حقوق میگیرن واونیکه نه سردی نه گرمی به تنش خورده حقوقش از سیمبان که تمام مشکلات اون اداره رو رفع میکته بیشتره بهره وری وجود نداره چون اونایکه کارسخت ندارن زبانشان درازتر چون همیشه درنزدیکی نور چشمیهای خودشان قرار دارن .بعدشم اینا نظرهایی میدن که خودشان نمیتونن انجام بدن

  7. ناشناس می گوید

    سردبیر دیکتاتور ،سانسور نکن

  8. علی می گوید

    سلام سردبیر گرامی
    شک نکنید مانند تمام کمیته ها مثلا نظام پیشنهادات کمیته انتصابات و پایش مناطق با سرعت رفیق بازی باند بازی جای فرایند را می‌گیرد و اینجا هم اجازه نمی‌دهند افراد شایسته ارتقا پیدا کنند و به جای قانون و فرایند رابطه جایگزین میشه
    بررسی کنید این ادعای منو که در تهران افرادی که در پایش نمره بالا گرفتند چه دوستان و رفقایی در ستاد تهران داشتند که با نمره الکی باعث. مطرح شدن این افراد شدند

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      مخابرات منطقه تهران
      پاسخی برای این ادعا دارید؟

  9. خسته از مخابرات می گوید

    اگه قرار باشه تنبیهی باشه اول از مدیران شروع کنین که ارتباط شرکت های PAP و سیم مسی را قطع میکنن و میگن به زور به مردم ftth بفروشید خجالت آوره مردمی که هزینه خط و اینترنت خودشون رو پرداخت میکنن و راضی هستن بزنی عمدی قطع کنی. آقای مدیر عامل کلاهشو باید بالاتر بزاره و ببینه مدیرانی که برای پاداش و خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب خودشون دست به چه کارهایی میزنن

  10. از اصفهان می گوید

    از این صحبتها وکمیته ها در شرکت مخابرات زیاد زده وتشکیل شده است ولی نتیجه آن این روز مخابرات می باشد مدیران نالایق ورانتی که با سفارش مدیر شده اندو وکارکنانی بی سوادو…….. که بارانت وارد شرکت مخابرات شده اند!!!!!که دلیل آن را باید در کتاب دامگاه حادثه پیدا کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. ناز نکن می گوید

    باز شروع سال جدید و منت کشیدن همکاران از سردبیر که حقوق چی شد و ناز اوردن سردبیر برا خبر گذاشتن

  12. سعید می گوید

    به خدا اگه مشکلات مالی بچه هارو شرکت برطرف ومشکل بیمه ها رو حل کنه بازده کار بالا میاد وقتی من نفر احساس می کنم منو ادم حساب نمیکنن معلومه دل نمیسوزونم

  13. امیدزنجان می گوید

    سلام سردبیرعزیزوبزرگوار،وقتتون بخیر،سردبیرجان ریشه همه مشکلاتِ مخابرات ناعدالتیه،و رفع ناعدالتی حلال اکثرمشکلات.دستور مدیریت محترم واقعا بی نظیرو عالیه و فرق پرسنل دلسوزو تلاشگر مشخص میشه ولی اگه به درستی اجرابشه!!!اما اگه بازم مثل طرح ربیع فقط به مدیران و روسا واگذاربشه حتمانتیجه معکوس و دلسردی میده،مگرنه اینکه پرسنل باید تحت نظرباشن و کم کاریها و تخلفاتشون بررسی بشه پس مدیران و روسا بعنوان مجریان بی عدالتی و دلیل اصلی نارضایتی پرسنل چی؟مدیریت محترم مخابرات اگرمیخان عدالت اجرابشه و این پروسه واقعامفیدواقع بشه باید همانطورکه مدیران و روسامیتونن درباره کارکنان نظر بدن چراسیستم غیرحضوری وسامانه ای برای نظر دادن کارکنان درباره عملکرد روساوجودنداره وایجادنمیشه،ایجادیک سیستم نظرخواهی برای مخابرات کاری نداره که،بخداوندی خدااگه مدیران و روسابدونن اونهاهم بابت اقدامات و تخلفاتشون از طرف پرسنل گزارش میشن ازجمله بابت اضافه کاریهای ناعادلانه،رشوه،تخلفو…،هم عدالت رعایت میشه وهم ریشه فسادو پارتی بازی خشک میشه،ممنون از شما سردبیرعزیزو به امید اونروز

  14. ناشناس شسکام می گوید

    باسلام سردبیرجان از واریزها چه خبر۰

  15. خسته دل کهنه کار می گوید

    شرکتی که سراپا به کارکنان شاغل بدهکار هست و حق و حقوقشان را نمی دهد و برای انجام امورات محل کارشان ، مخابرات نقدینگی ندارد، برای بیمه تکمیلی چند سال هست کارکنان هزینه های درمان را طلبکار هستند و…..حالا مدیرعامل مربوطه در پوشش کمیته بهره وری دست به ارعاب می زند تا اعتراض ۲۹ اردیبهشت صورت نگیرد و تداوم نیابد
    جناب آقای مدیرعامل عزیز این مشکلات را اول حل کنید و برادری خود را با کارکنان اثبات کنید سپس دست به صدور بخشنامه کنید

  16. سوما بدخشان می گوید

    سلام جناب سردبیر
    لطفا به مدیران محترم مخابرات بفرماید . بهره وری تعریف خاص خود را داره باید ابتدا مدیر منطقه خودش نخبه باشه .باسواد باشه تا بتونه باسواد ها رو جم و جور کنه تا به به مرحله بهره وری برسه
    تو استان ما مدیر منطقه ۱۴ سال عوض نشده همه اش شده پارتی بازی وباند بازی حالا انتظار بهره وری داری
    پس اگه انتظار تغییر داری باید از اون بالاها شروع کنی تا به پایین برسی

  17. ج می گوید

    خب بفرمایید شخصی که اصلا کارایی و اخلاق نداره چند بار به مسولین گزارش شده ولی به خلطر پارتی بیرونش نمیکنن بقزه کارمندان چه گناهی دارن که باید تحملش کنن. ضمنا بداخلاقی ان شخص باعث بدنامی اون اتاق و سایر همکاران میشه و در اخر به حای اخراج خطاکار نیروهای مفید بدون پارتی اخراج میشوند

  18. مصطفی می گوید

    بهتر بود عنوان این کمیته ختم به تنبیه کارکنان نمیشد. کمیته انضباطی کارکنان و مدیران کارش همین هست و لازم نیست کمیته دیگری برای این موضوع تشکیل شود. پس این واژه با بار منفی زیاد را پیشنهاد میکنیم حذف کنند.

  19. مهدی می گوید

    با سلام
    جناب سردبیر
    بنظر با توجه به مواردی که خود شما هم ذکر کردید این طرح بیشتر برای خارج کردن افراد از مخابرات است تا افزایش بهره وری بخصوص نیروهای شرکتی (عطف به گفته مدیرعامل در خصوص اخراج نیروهای مثلا نا کارآمد) و ورود تازه واردان وابسته و بستن قراداد های خوب با آنها مثل همین شرکت کاراشاپ کاری که در مدیریت قبلی انجام شد و با ورود مدیریت جدید حقوق نورچشمی های قبلی کم شد.
    ضمنا شما زمانی می تونید تشویق و تنبیه داشته باشید که با همه یکسان برخورد بشه و مثلا کارشناس شرکتی و قراردادی و رسمی با سابقه یکسان متفاوت حقوق نگیرند وگرنه اینهم یه نوع بی عدالتی ضمنا جناب مدیرعامل چطور می خوامن با نیروهای رسمی برخورد کنند؟ محال بتونن بهشون بگن بالای چشمشون ابرو!!!
    مشخصا این طرح برای کاهش نیروهای پیمانکاری

  20. حمید می گوید

    سلام ، افراد عضو کمیته بهره وری قبلاً طی نامه ای معرفی شدند

نظرات بسته شده است.