باز هم یک اشتباه استانی! نیازسنجی و امکان سنجی به شبکه واگذار شده!
مخابرات ما- قدیمی ترها بخوبی بخاطر دارند که پس از ایجاد معاون یا مدیر تجاری در استانها و تقسیم مسئولیت های برنامه، بین تجاری و برنامه ریزی مشکل بزرگی بین معاونت ها یا مدیریت های تجاری و معاونت های شبکه در استانها در گرفت که موجب بی نظمی بزرگی شد.
ماجرا از این قرار بود که نیازسنجی یا امکانسنجی شهر یا استان توسط معاونت شبکه انجام می شد یعنی معاونت شبکه در هر جایی از شهر که تشخیص می داد امکانات ایجاد می کرد یا آن را توسعه می داد.اما از آنجا که فروش سرویس با معاونت تجاری بود، این معاونت نمی توانست امکانات ایجاد شده شبکه را بفروشد.
حرف مهم تجاری این بود که : “در جایی که شبکه امکانات ایجاد کرده، ما مشتری نداریم، در جایی که امکانات ایجاد نشده مشتری فراوانی داریم!”
در حقیقت تجاری مسئولیت فروش امکانات ایجاد شده توسط شبکه را نمی پذیرفت.
بخاطر دارم که همیشه در جلسات بین تجاری و شبکه همین بحث بود.به ناچار در طی سال های اخیر کلا حوزه مشتری به تجاری واگذار شد.حوزه تجاری باید بازاریابی کند و بگوید که در کجا نیاز به توسعه دارد.اما در کنار این اختیار- حداقل در استان ما- مدیریت تجاری باید حداقل ۸۰ درصد از امکانات ایجاد شده را ظرف دو ماه می فروخت.
اینطوری، دعوای بین تجاری و شبکه پایان یافت. شبکه فقط در جایی توسعه می داد که تجاری بخواهد.تجاری هم تعهد فروش داشت.برنامه هم توسط مخابرات ایران اعلام می شد و استانها اختیاری در آن نداشتند اما همین اختیار اندک نیز به تجاری واگذار شد و حوزه برنامه ریزی تضعیف شد.اما حداقل دعوای تجاری و شبکه تمام شد.
اما انگار قرار است مخابرات از یک سوراخ دهها بار گزیده شود.
باز از برخی استانها خبر می رسد که کار نیازسنجی و توسعه، هر دو به حوزه شبکه واگذار شده است.یعنی روز از نو، روزی از نو!
دوباره تجاری تعهد فروش توسعه مدیریت شبکه را نمی پذیرد و دعواها از سر گرفته می شود. آیا لازم است یک تجربه شکست خورده دوباره تکرار شود؟
اگه دقت کنید متوجه میشید همکاران در زیر مطالبی که موضوع اش حقوق و مزایا نباشه کامنت نمیذارند مثل همین موضوع… و این یعنی سکوت سازمانی.
ما چه در فضای واقعی و چه مجازی درباره همه چیز صحبت میکنیم الا موضوعات مربوط به کار و سازمان.
سکوت سازمانی به این معنی نیست که کارکنان هیچ حرفی نمیزنند بلکه به این معناست که درباره آینده شرکت، برنامه های شرکت و.. حرف نمیزنند و این برای مخابرات اصلا نشانه خوبی نیست.
بلکه نشانه اینست که ما کارکنان مخابرات هنوز در سطح نیازهای فیزیولوژی مانند خوراک و پوشاک و مسکن و امنیت شغلی قرار داریم. و تا وقتی نیازهای اولیه ارضا نشوند نیازهای سطح بالاتر یعنی نیاز به خودیابی و خودشکوفایی ظهور پیدا نمی کنند.
امیدوارم ما مردم ایران هر چه زودتر به سطوح بالاتر نیازها برسیم چون فرهنگ و تمدن محصول اوقات فراغت انسانهای خودشکوفاست. همانطور که پیشرو بودن مخابرات نیز محصول شکستن سکوت سازمانی توسط کارکنان خودشکوفاست.
کرمانشاه آبستن اتفاقات جدیدیست.
با وجود اینکه در کرمانشاه تقریبا ۳۴ نفر بازنشست شده اند و براساس مجوز تنها استان میتواند کمتر از یک نفر را نگهدارد، با اینحال مدیر دیتای استان براساس مجوز ماندگار شده است.
اما نکته عجیب اینجاست که مدیرمنابع انسانی استان که خود جز بازنشستگان است و ۳۱ سال سابقه دارد، کماکان در محل کار خود و با حفظ پست مدیریتی حاضر شده و به صورت دستی و با اصرار پیگیر تغییرات و انتصاب جانشین برای سایر مدیران و روسایی هست که هنوز کمتر از سی سال سابقه دارند.
تغییراتی از سر لجاجت و کینه شخصی با برخی از افراد.
سئوال این است مدیر منابع انسانی استان با چه مجوزی کماکان در محل کار خود حاضر میشود؟ و با چه مجوزی پیگیر انتصابات و تغییر تحول استان است.
خیلی دلتون خوشه. توسعه خیلی وقته مرده. ایضا نگهداری. مگر تو مخابرات نیستین؟؟
بعید میدانم بااین اوضاعی که درست کردند کسی به موضوعات فنی شرکت فکر کند .فعلا همه مشغول موضوعات نیروی انسانی .بازنشستگی اجباری .حذف آیتمهای حقوق .عدم امکان ماموریت پرسنل .احکام جدید و…. هستند .همه نشسته اند ونظاره گر…
.ولی درعوض سیستم چابک شده وخوب میتازد .امیدوارم چموش نباشد وگرنه سوارانش را برزمین میزند….