مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگوی سردبیر مخابرات ما با مهندس محمدحسینی مدیر عامل مخابرات استان اردبیل

[box]مخابرات ما-  در سفر سردبیری به استانها, اردبیل هم یکی از ایستگاههای ما بود.در این استان نشستی داشتیم با مهندس یاور محمدحسینی , مدیر عامل شرکت مخابرات در این استان.حاصل این گفتگو را بخوانید. [/box]

 

مخابرات ما- در اردبیل هستیم.در شهری که با نام استانش همنام است.بر اساس برنامه ریزی قبلی و اشتباهی که من کردم برنامه های ما در استان اردبیل دچار اشکال شد.من گمان میکردم در مسیر حرکت از تبریز به سمت رشت , از اردبیل عبور نخواهیم کرد.لذا برای این استان  برای گفتگو با همکاران عزیزمان برنامه ای نگذاشتیم.از این جهت من از همکاران خوبمان و خوانندگان و اعضای سایت مخابرات ما عذرخواهی میکنم.

اما برای اینکه این فرصت بطور کامل از دست نرود در مسیر ساعتی توقف کردیم و گفتگویی ترتیب دادیم با مهندس مجمدحسینی مدیر عامل شرکت مخابرات استان اردبیل.تا در این گفتگو مسائل شرکت مخابرات ایران و بعد از آن شرکت مخابرات استان اردبیل را از زبان ایشان بشنویم.ما مدتی قبل  انتقاداتی از اردبیل در سایت داشتیم که مواردی به پاسخ منتهی شد.

ابتدا از ایشان خواهش میکنم قبل از شروع مصاحبه,  صحبت ابتدائی خودشان را آغاز کنند.

مهندس محمدحسینی- سلام میکنیم به شما و خوانندگان سایت شما.ما امیدوار بودیم  مدتی در این استان بمانید و با همکاران هم گفتگوهایی داشته باشید ولی ممکن نشد.در مورد سایت و رسانه هم باید بگویم من گاهی از سایت شما استفاده میکنم سایتی بسیار جالب و کامل است.احساس من این است که این سایت می تواند هم زمینه پیشرفت شرکت مخابرات  باشد هم اینکه گاهی اگر زمینه التهاب وجود داشته باشد میتواند این التهاب را هم در میان همکاران کم کند

مخابرات ما- تشکر میکنم.در طول نزدیک به ده سال که از عمر سایت می گذرد سعی کرده ایم انتقاد را با زبان مناسبی بیان کنیم.در حقیقت از شدت و حدت کلام بکاهیم وموضوع را بیان کنیم.اما هرگز در مورد موضوع مسامحه نکردیم.شما بعنوان مدیر یک استان, تاکنون از نحوه و شکل بیان مطالب اذیت نشده اید؟

مهندس محمدحسینی- خوشحال میشوم وقتی مطلبی از ما در سایت درج می شود. البته اگر مواردی بوده است که قصوری بوده, سعی کرده ایم قصور را جبران کنیم , اگر هم نبوده تلاش کرده ایم گزارش را کامل کنیم و به صحت نزدیک شود.

مخابرات ما= بنظر شما در حال حاضر بزرگترین مشکل شرکت مخابرات ایران چیست؟

مهندس محمدحسینی- در مجموعه مخابرات ایران , ما میتوانیم در بخش تلفن ثابت اظهار نظر کنیم.بخش ارتباطات سیار مجموعه ای مستقل است که از یک جا هدایت می شود.در بخش تلفن ثابت بزرگترین مشکل ما عدم تطابق تعرفه با نوع خدمات ارائه شده است.تعرفه قبلی که اصلا تطابق نداشت.این تعرفه جدید هم شاید بتواند کمک کند.در مقطعی هم بحث همکد سازی را داشتیم.

در توضیح این انتخاب باید بگویم ستون تمام قضایا , بحث مالی است.یعنی اگر بحث درآمد-هزینه در جای خودش بدرستی قرار نگیرد مطمئتا سایر اتفاقات هم پشت سرش خواهد آمد.بخش توسعه دچار اختلال خواهد شد چرا که وقتی هزینه جور نشود نقدینگی هم دچار مشکل می شود حالا با سیاست جدیدی که اتخاذ شده است و تعرفه جدید, بنظر من با مدیریت خوب آقای دکتر سرائیان که شبانه روزی در حال کار هستند , مجموعه در جهت اهداف تبیین شده حرکت میکند.ایشون اولویت های  خاص کوتاه و میان مدت و بلند مدت را تعریف کرده است و خیلی دقیق هم این اولویت ها را پیگیری میکند.انشاء الله آینده خوبی در انتظار مجموعه مخابرات باشد.

مخابرات ما – شما فکر میکنید آقای دکتر سرائیان توانسته است ایده هایش را از طیف مدیران خارج کند و به بدنه مخابرات هم انتقال بدهد؟

مهندس محمدحسینی- قطعا. بهر حال اتفاقاتی که می افتد و طرح ها و ذهنیت هایی که ایشان القا می کند صرف یک ذهنیت نیست یک کار است.کار هم درست مثل یک موج است موجی که در یک طناب ایجاد میکنید بعد از مدتی به بدنه منتقل می شود بطوریکه در حال حاضر گاهی دوستان نزد من می آیند از زیادی کار گله می کنند. البته من فکر میکنم کارکنانی که بیشتر کار میکنند بشاش تر هستند,

مخابرات ما – قبل از تعرفه های جدید , وضعیت درآمد-هزینه شما چگونه بود؟ آیا شرکت شما سودده بود؟

مهندس محمدحسینی- تقریبا تا ابتدای 94 ما سودده بودیم.از سال 94 بهر حال ما نتوانستیم سیستم را با آن درآمدی که دارد کنترل کنیم.اما امیدواریم امسال به شرایط گذشته برگردیم. ما در بخش های مختلف مشکل داشتیم که روی درآمد ما تاثیر میگذاشت. الان با ارتباط مناسبی که با مجموعه های وزارتی ایجاد شده است مثل شرکت زیرساخت, سازمان تنظیم,این ارتباط مناسب هم برای کسب درآمد مهم است.مثلا ما برای گرفتن پهنای باند STM1  مشکل داشتیم و یک درخواست ماهها طول می کشید.حالا خیلی راحت می توانیم توسعه بدهیم.خود زیر ساخت هم تلاش زیادی کرده است.قبلا پهنای باند زیرساخت در استان کم بود اما اینک بیش از 62 گیگ پهنای باند دارند.وقتی ما مشکلی در خرید پهنای باند نداشته باشیم  خودش تولید درآمد میکند.

مخابرات ما-در سال گذشته برای پرداخت حقوق هم مشکل داشتید؟

مهندس محمدحسینی- اصلا!

مخابرات ما- در بخش های پیمانکاری چطور؟ توانستید هزینه ها را پرداخت کنید؟می خواهم بدانم در بخش های دیگر هم مشکلات مالی داشته اید یا خیر.

مهندس محمدحسینی- خوشبختانه ما جزو دو سه استانی هستیم که وضع نقدینگی مان بد نیست.یعنی در حالیکه دوستان در برخی استانها روزگار سختی دارند ما از باب هزینه های پیمانکاری و هزینه های حقوقی همکاران اصلا هیچ مشکلی نداشته ایم.

مخابرات ما – در زمینه درخواست تلفن ثابت و یا درخواست اینترنت ADSL تا این لحظه شما قدرت مانور داشته اید یا بالاخره در جایی بدلیل عدم توسعه نتوانسته اید پاسخگو باشید .در اکثر استانها این مشکل وجود دارد اصلا غیرعادی نیست اگر در اینجا هم این مشکلات وجود داشته باشد..می خواهم بدانم آیا شما توانسته اید تمام سرویس های مورد نیاز مردم را در اختیارشان بگذارید یا بدلیل عدم توسعه مناسب مشکل داشته اید.

مهندس محمدحسینی-باید بگویم ما حدود 70 هزار مشترک adsl  داریم شرکتهای پپ هم حدود 40 هزار مشترک دارند.جمعا 110 هزار مشترک است.اگر ما از تعداد مشترکین ثابت را که 420 هزار شماره است اداری ها و روستائی ها را کم کنیم, تقریبا 50 درصد مشترکین adsl  دارند والان هم بر اساس کنترلهای هفتگی و روزانه مشکلی نداریم.در حال تلاش هستیم که سهم بیشتری از بازار داشته باشیم.

مخابرات ما – فعلا B2B بحث روز مخابرات است.اخیرا در استان چه طرحی را برای بهبود شرایط B2B داشته اید؟ بیشتر معاونت تجاری را نشانه رفته ام.میخواهم بدانم معاونت تجاری در استان شما جا افتاده است؟

مهندس محمدحسینی – بله.کامل! شاید سرشیر اصلی درآمد همانجاست که گفتید. ما سهم زیادی از درآمد را از این بخش میتوانیم جذب کنیم.در حال حاضر آرپوی خط ثابت ما فرضا 5-6 هزار تومان است قابل مقایسه نیست با یک خط فیبر اختصاصی.اراده ما همیشه حتی قبلا در این راستا بوده است که تمام شرکتهای بزرگ و کوچک , کارخانه ها و … را روی بستر پرسرغت ببریم.حالا بهر نحوی که بشود.یا روی فیبر یا با رادیو .فیبر یک ویژگی خاص دارد آنهم این است که مشتری فیبرتان, مشتری دائمی شماست.دیگر کسی نمی تواند بسادگی مشتری فیبر شما را جذب کند.ما برای دانشگاهها, ادارات, شرکتها ,کارخانجات بزرگ فیبر کشیده ایم آنها دیگر مشتری دائمی ما شده اند.

مخابرات ما – با دریافت هزینه فیبر می کشید؟ برخی از استانها به شیوه هایی هزینه کشیدن فیبر را کاهش میدهند تا مشتری راغب تر شود.

مهندس محمدحسینی- دقیقا اینجا هم همین است.ما بر اساس مصوبه عمل می کنیم.با این مصوبه ما میتوانیم درآمد دو سه ساله حاصل از کشیدن فیبر را محاسبه کنیم و بر اساس آن به مشتری تخفیف بدهیم.بعنوان نمونه عرض کنیم مدیر تامین اجتماعی استان از نحوه ارتباط شاکی بود. دو طرف کمی در هزینه ها کوتاه آمدیم تا برایش فیبر کشیدیم.حالا آنها همیشه اظهار رضایت می کنند.از طرفی تبدیل شده اند به مشتری دائمی ما و هیچکس نمی تواند آنها را از مخابرات جدا کند.

مخابرات ما- درد ما این است که حتما باید یکی بیاید به ما بگوید B2B  راه نجات شماست تا ما به این سمت حرکت کنیم.کارشناسان زیادی مثل ما در گذشته تلاش زیادی کرده اند به استانها بقبولانند که درآمد سرشاری دراینجا نهفته است اما ما با هزاران هزینه بدنبال نصب یک تلفن و یا ای.دی.اس.ال خانگی هستیم.

همین حالا هم کشیدن فیبر در جاهایی بخاطر هزینه هایی اندک با مشکل روبرو میشود.

مهندس محمدحسینی- دکتر سرائیان هم که روی این موضوع تاکید میکند همین را میگوید «سرشیر اینجاست.» واقعا همین است..من همکارانی که اینجا دارم  همه قبولشان دارند و آنها را نفرات دانشمند اینجا میدانند.همکاران من در اینجا از نظر دانش فنی و علمی افرادی تاپ و نمونه هستند.می توانم بگویم حتی سایش اپسیلونی هم با همکاران نداشته ایم.یعنی هر چه گفتیم, دیدیم آنها در مرحله انجامش هستند.

مخابرات ما – در استانتان چه مشکلات خاصی دارید؟

مهندس محمدحسینی – مشکل خاص نداریم.چیزی که یکی دو ماهه گذشته ما را آزار داده است سرقت است.سرقت تلخی خاصی دارد.شاید سارق کل کابلی که ما 20 میلیون تومان برایش هزینه کرده ایم برده است فروخته 50 هزار تومان. بعد از آنکه سارق دستگیر می شود عوارض اجتماعی سنگینی دارد.نان آور خانواده ای زندانی می شود.بهمین دلیل سرقت برای من بسیار تلخ و ناگوار است.امیدواریم وضع اقتصادی کشور بهتر شود و در کنار آن وضع همه روبراه شود.

من همیشه گفته ام , شادی تو در شادی دیگران است.اگر شما شاد باشید و همیشه بخندید , اما در کنار شما دیگران تلخ زندگی کنند, این تلخی دیگران زندگی شما را هم تلخ می کند.

مخابرات ما – برخی موارد باید همگانی باشد.باید شامل همه باشد.تامین, امنیت, لبخند از همین دست است.اگر شامل همه نشود سودی نخواهد داشت. مثلا اگر در جمعی یک نفر به تنهایی بخندد ممکن است مثل آدمهای نادان جلوه کند, اما اگر در این جمع همه بخندند, جامعه ای شاد دارید.

مهندس محمدحسینی – بله.دقیقا با شما موافقم.

مخابرات ما – قابلیت های استان شما چیست؟

مهندس محمدحسینی – استانی جمع و جور است.کارهایی را که می خواهیم انجام دهیم سریع به نتیجه می رسد و می توانیم زیرساخت مورد نیاز استان را برای بلند مدت ببینیم اگر این تعرفه هم یاری کند, از نظر نقدینگی هم شرایط خوبی خواهیم داشت.در واگذاری ها ,وقتی که در سال 83 برای اولین استان و اولین بار واگذاری تلفن به روز شد (آن موقع من معاون شبکه بودم) , بعد واگذاری روستاها را شروع کردیم, شاید الان از نظر هزینه مشکل ایجاد شده باشد ولی با این همه همه روستاهای بالای 20 خانوار و 80 درصد از روستاهای زیر 20 خانوار کلا تلفن خانگی دارند.این نعمتی است که روستائیان عزیز هم از آن استفاده می کنند.با این سیاست جدید وزارتخانه, دوستان و همکاران می گویند که مشکل اینترنتشان را هم بزودی رفع می کنیم.جزو برنامه های USO است.

احساس من این است که این استان را می توان برای هر کاری بعنوان استان پایلوت انتخاب کرد چرا که هر کاری سریع به جواب می رسد.

همکاران بسیار خوبی هم داریم.با اکثرشان هم رابطه دوستانه دارم.

اتفاق جالبی هم که در این استان افتاده این است که در سال 73 اینجا استان شد.قبل از آن استخدام ممنوع بود. با استان شدن اردبیل مجوز استخدام دادند. همان سالها جوانان اردبیلی بسیار خوبی از دانشگاهها فارغ التحصیل می شدند  آنها جذب این محموعه شدند.تعداد  همکاران و دوستانی که در بخش مالی و اداری و فنی اهل کار هستند نعمت خوبی برای استان هستند.

مخابرات ما- بحث کارکنان شد.علاوه بر رابطه صمیمانه خودتان با کارکنان, نارضایتی در میان کارکنان زیاد است.بنظر شما نارضایتی عمومی در میان کارکنان وجود دارد یا خیر؟ اگر جوابتان مثبت است آن را ناشی از چه میدانید؟

مهندس محمدحسینی –  به این سوالات به سختی میتوان جواب داد. دوستان وهمکاران د رمقام قیاس هستند.آن برهه ای که از وزارتخانه جدا شدیم دریافتی اینها با دوستانی که در زیر ساخت مانده بودند متفاوت شد.الان که قیاس میکنند  دریافتی شان کمتر است, واقعیت این است که من خودم ندیده ام و نمی توانم مقایسه کنم,  …

مخابرات ما- این اختلاف وجود دارد  ….

مهندس محمدحسینی – .. بهر حال این دو گروه با هم رابطه دارند , و از وضعیت یکدیگر با خبر هستند لذا همکاران با دیدن این اختلاف مشکل پیدا می کنند.

برخی دوستان اصولا بسیار کار میکنند و تلاشگر هستند اما رکن اصلی کار, بردن درآمد به خانه و خانواده است.لذا این عاملی می شود که ناراضی می شوند.البته این خیلی نمود ندارد.خیلی هم اظهار نمی کنند.مثلا من دیده ام که در تفاوت رفاهیات قریب به اتفاقشان علاقه داشتند که بگیرند.البته در این میان معضل بزرگی با تغییر قیمت دلار پیش آمد.تا آن موقع همکاران خیلی راحت بودند.اندوخته مناسبی داشتند براحتی می توانستند ایده های ذهنی خودشان را پیاده کنند , مثلا اگر می خواستند ماشین یا خانه ای عوض کنند, آن موقع راحت تر بودند.تغییر قیمت دلار هم مجموعه مخابرات ایارن را دچار معضل کرد هم همکاران را.مثلا ما پورت adsl  را 18 تا 20 هزار تومان می خریدیم یک باره تبدیل شد به 120 هزار تومان.هر چند که بعدا قدری افت کرد ولی این ها تبدیل به معضل شد.یعنی هم مخابرات ایران را کمی قفل کرد هم همکاران را در بخش درآمد-هزینه دچار مشکل کرد.یعنی دغدغه مالی را وارد زندگی همکاران کرد.

مخابرات ما- د رمدیریت ها , آیا نمیشد همین بحث مالی و رفاهیات را بهتر عمل کرد تا نارضایتی بیشتر نمی شد؟ یعنی بنظر میرسد گاهی شیوه های ما اشکال دارد.

مهندس محمدحسینی – گاهی ما در مورد کاری بسادگی نظر میدهیم.اما اگر برویم از مجریانش بپرسیم برای کارشان دلایل مختلفی می آورند.شاید هم برای کارشان دهها مشکل داشته اند که ما بی خبریم.واقعیت این است که دوستان در مقام تصمیم گیری , راهکارهای مثبت را در نظر می گیرند ولی احساس من این است که آن مشکل مالی, همه چیز را تحت الشعاع خودش قرار داده است..یعنی اگر مشکل مالی نبود تصمیمات هیئت مدیره سابق و هیئت مدیره فعلی طوری بود که عموم هم آن را بپذیرند.ولی سختی کار تصمیم گیران این است که برخی استانها حتی قادر به پرداخت برخی مصوبات معمولی هم نیستند. البته من به این مطمئن نیستم عرض میکنم که احساس من این است.

وقتی تصمیم گیران این موارد را می بینند تردید می کنند.مثلا وقتی قرار است به افراد  پاداشی داده شود , اما استانی قادر به پرداخت آن نیست در تصمیم گیری تردید میکنند.

ولی حتما عقل جمعی از عقل فردی بهتر است و از ناحیه استانها, از ناحیه دوستانی که زحمت می کشند از ناحیه رسانه ها و سایت شما وقتی گفته شود قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

مخابرات ما- من می خواهم سوال خاصی از شما بپرسم. لطفا خودتان را از جایگاه مدیر عاملی بردارید و بعنوان یک دوست و یک مشاور بمن کمک کنید.من خدمت شما میرسم و عرض میکنم که اینها شرایط قرارداد کاری من است و باید من در قبال انجام این کارها اینقدر حقوق, مزایا , …. و دو تا پاداش هر یک بقدر حقوق یک ماه بگیرم.اسم این دو ماه حقوق اضافه را میگذارم پاداش.اما در حقیقت پاداش نیست.

اما در داخل مجموعه , هر روزی شرکت من بلایی سر این پرداختی در می آورد.یک بار میگوید 15 روز میدهم.یک روز میگوید اصلا نمی دهم.

شما بعنوان مشاور من بفرمایید که آیا صاحب کار من اجازه دارد در این پرداختی دخل و تصرف کند یا خیر؟ در حالیکه برای آیین نامه اولیه اش از وزارت کار مجوز گرفته است ولی برای این خرده تغییرات , هرگز مجوزی نگرفته.

مهندس محمدحسینی – بنظر من باید صورت سوال را تغییر داد.در واقع نظام پرداخت ما متاسفانه کار محوری نبوده است.کارمزدی نبوده است , بلکه روزمزدی بوده است.فرض کنید دو نفر همکار داریم که یکی دو برابر دیگری کار میکند.اما دیگری کار خودش را هم بسختی انجام میدهد.بین این دو چه فرقی هست؟ احساس من این است که یک جایی در این آیین نامه می خواستند این کار را بکنند اما نتوانسته اند یا اجرایش مشکل است.

باید حقوق کارشناسان را با ضابطه ای آنقدر زیاد کنیم که هیچ وقت علاقه نداشته باشد برودرئیس اداره بشود.این معضلی است در سیستم ما که همه علاقمند هستند  رئیس اداره بشوند.یا مدیر میانی بشوند.دلیلش و تنها دلیلش این است که پرداختی بالاتری دارد.اما واقعیت این است که ما باید به کارشناسمان بیش از رئیس اداره حقوق بدهیم. که رئیس اداره خودش تلاش کند یک کارشناس خبره بشود متاسفانه ما آمده ایم … حالا می خواهم صورت سوال شما را اصلاح کنم که … ما کی به شما گفتیم که قرار است دو ماه به شما پاداش بدهیم باید این ذهنیت در کارمند ایجاد شود که اگر شرکت تمام اهدافش را اجرا کرده ما به شما دو ماه حقوق میدهیم آن هم صد در صد و مطمئنا میدهند.ولی ما خودمان میدانیم, اصلا با عدد و رقم عرض کردیم که ما سال 94 زیان ده بوده ایم , اگر زیان ده بوده ایم دیگر معنی ندارد پاداش بدهیم.

مخابرات ما- بحث ما هم همینجاست.شما آن را برده اید جزو پاداش , ولی من آن را پاداش فرض نمی کنم.شما بعنوان صاحب کار من, باید حداقل هایی را بمن بدهید.بدون آن پایه زندگی من نمی چرخد.شما حداقل ها را آمده اید در پرداختی ها گذاشته اید.حالا آمده اید برای مدیرانتان تعریف کرده اید , حقوقش را تا دو برابر من بالا برده اید, باز هم من با همان حداقل زندگی میکنم ولی او زندگی بهتری دارد. … بعد می رویم سر پاداش دادنها, … حالا شما , غیر از اینها,  پاداش تعریف کنید, آن را کم کنید.هر قدر می خواهید پرداخت کنید.نه آن چیزی که بعنوان پایه برای زندگی من گذاشته اید و من زندگی خود را بر پایه همان حداقل ها تنظیم کرده ام.

من می گویم آن دو ماه پاداش نیست که شما کم میکنید.

مهندس محمدحسینی – اگر تلقی این باشد که آن دو ماه پاداش نیست حرف دیگری است ولی من آیین نامه را نگاه کردم آن دو ماه دست هیئت مدیره است.

مخابرات ما- خیر! بعدا آن کار را انجام داده اند.در آیین نامه ابتدایی حتی 4 ماه بود.بعدا آیین نامه باید برای وزارت کار فرستاده می شد و تاییدیه اجرا می آمد شما می توانستید اختیار کار را به هیئت مدیره بدهید آنجا هیچکسی هم حرفی نداشت.حتی موضوع رفاهیات هم همین است.شما اجازه دخل و تصرف در آن را ندارید مگر اینکه مصوبه وزارت کار را بگیرید.

مهندس محمدحسینی – با وجود این حرفها باید به کار محوری اهمیت بدهیم.همین الان من کارشناسی دارم که دلم میخواهد یک ونیم برابر رئیس اداره حقوق بگیرد.همینطور که حرف میزنم اسامی و چهره ها جلوی جشمم جارو می شود.حرف من اینقدر واقعی است. برخی افراد کارهایی انجام میدهند که سودآوری زیادی برای شرکت دارد. برای او باید کاری کرد.

مدتی قبل آقای دکتر سرائیان از استانها خواست پیشنهاداتشان را بدهند.من هم از همه خواستم هر کسی ده تا پیشنهاد بمن بدهد.بعدش این پیشنهادات را جمع کردیم تکراری هایش را حذف و مشابهات را جدا کردیم,تا به چند پیشنهاد رسیدیم.یکی از پیشنهادات ما همین بود که کار محوری بیشتر لحاظ شود تا کارمزدی.

مخابرات ما- اولین جایی هستید که می بینم از بقیه خواسته اید بروند ده تا پیشنهاد بیاورند.بعد از بین این پیشنهادات بهترین ها را انتخاب کرده اید.

مهندس محمدحسینی – بهر حال عقل جمعی بهتر از عقل فردی است.من خیلی علاقه دارم به مشاوره.

مخابرات ما- البته برخی عادت دارند فقط وقتی مشکلی پیش می آید سراغ مشاوره می روند! قبل از ایجاد مشکل سراغ مشاوره بروید که از موضع مشکل دور شوید.

مهندس محمدحسینی – البته! صد در صد! قبول دارم.

مخابرات ما – برنامه کوتاه مدت دو ساله شما برای اردبیل چیست؟ خواهش میکنم طوری بگویید که من بتوانم دو سال آینده بیایم خدمت شما و خط کشی بگذارم متوجه شوم که برنامه هایتان انجام شده یا خیر.

مهندس محمدحسینی – مایل هستیم ساب سوئیچ را در استان راه اندازی کنیم.الان  سوئیج های ما کلا TDM base  است , علاقه داریم که حداقل در بخشی از این سوئیچ های موجود  از ساب سوئیچ استفاده کنیم.تقریبا کارهایش را انجام داده ایم. خریدش قرار است جمعی در شرکت مخابرات ایران انجام شود ما هم در لیست خرید هستیم.راه اندازی ساب سوئیچ قدم مثبت و خیری است هم در ارائه سرویس های جدید و هم در خرید کابل و عدم سرقت تاثیر مستقیم دارد.می توان گفت طی دو سال آینده جوهره کار را آنجا صرف می کنیم.البته برنامه های تکلیفی هم سرجای خودش است.مثل B2b , ….

مخابرات ما- اهداف 5 ساله شما چیست؟

مهندس محمدحسینی – آقای دکتر سرائیان چشم انداز را تصویر کرده است.ما علاقه داریم که بر اساس این چشم انداز بهترین خدمات مخابراتی را ارائه بدهیم, و سهل الوصول باشیم , خدمات جدید و نوینی ارائه بدهیم و بنحوی رفتار کنیم که زبانزد همه باشیم.با توجه به اینکه رقبای زیادی هم داریم FCP ها هم وارد شده اند که بسیار سبک هستند. الان ایرانسل تعداد کارکنانش با همراه اول قابل مقایسه نیست.بطور کلی تلفن ثابت پرسنل زیادی دارد کارکنان روستائی هم به آن اضافه شدند که کار را دشوارتر کرده است. بطور مثال بجای اینکه FCP ها خوشان اینجا بیایند و هزینه کنند, کارشان را میدهند به پیمانکاران محلی.مشتریان بزرگ مار ا میگیرد و کل درآمد را از دست ما خارج میکنند.

البته فضای رقابت هم نباشد ما هم پیشرفت نداریم.مثلا اگر ایرانسل نبود همراه اول هرگز به اینجا نمی رسید.وقتی ایرانسل 3G  در اردبیل نصب میکرد , دانشجویان من خبرش را آوردند.من هم با همراه اول هماهنگ کردم تا تاخیرمان را با سرعت بیشتر جبران کنیم.شاید اگر ایرانسل 3G  نصب نکرده بود همراه اول هم به این زودی به طرفش نمی رفت چرا که 3g  کمی دیربازده است.

مخابرات ما- برای ما درکش قدری مشکل است که ایرانسل 4g  را در سراسر کشور نصب کرده ولی همراه اول 3G  را راه نینداخته است.

مهندس محمدحسینی – البته ایرانسل در مواردی امتیازاتی دارد که سریعتر به کالاهای فنی میرسد. ….

مخابرات ما – اگر شما مدیر عامل مخابرات اردبیل نبودید دوست داشتید چکاره شوید؟

مهندس محمدحسینی – علاقه من به بخش سیار است در بخش بهینه سازی  و بخش دیتا.. خیلی علاقه دارم به این دو بخش.

مخابرات ما – به کاری خارج از مخابرات اشاره کنید.

مهندس محمدحسینی – به تدریس علاقه دارم. الان هم در دانشگاه ندریس میکنم.

مخابرات ما – نیروی انسانی سرمایه است.با این جمله موافق هستید؟

مهندس محمدحسینی – بله قطعا.

مخابرات ما – برای حفظ این سرمایه چه کاری انجام می دهید؟

مهندس محمدحسینی – بیشترین و مهترین کار ایجاد انگیزه و حفظ انگیزه آنان است.البته روحیه ها متفاوت است.برخی از دوستان به حرف و کار جدید علاقه دارند.کافی است از چیزی یا طرحی جدید حرف بزنید.دنبال این کار می رود تا آخرش. دوستان فنی ما بیشتر اینطوری هستند.از این گروه هستند. در حقیقت جستجوگرند.

انگیزش های مالی هم هست.معتقدم این گروه باید از ناحیه مسائل مالی آرامش داشته باشند.باید زندگی این گروه راحت بچرخد تا بتوانند تمام توان خود را صرف کار کنند.

مخابرات ما- اگر سردبیر سایت مخابرات ما کارمند شما بود با او چه میکردید؟

مهندس محمدحسینی – (فکر میکند … ) توفیقی است! .. شما اگر نزدیک ما بودید …براحتی با شما در تماس بودم و در مقابل انتقادات یا حرفهای نادرست توضیح میدادم. … من هرگز از انتقاد ناراحت نمی شوم.نمی شود شما در باغی گل بکارید خاری نبینید.یعنی اشکال در کارتان دیده نشود. ممکن نیست اختلاف نظر در بین همکاران نباشد.گاهی هم ممکن است احساسات متفاوتی در بین من و همکاران باشد…. بهر حال باید انتقادات و مشکلات را تحمل کنید.

مخابرات ما- بمن اجازه میدهید وارد زندگی شخصی شما بشوم؟

مهندس محمدحسینی – خواهش میکنم! خوشحال می شوم!

مخابرات ما – چند فرزند دارید؟

مهندس محمدحسینی – دو فرزند. یک پسر و یک دختر.

مخابرات ما- پسرتان چند سالش است و چه میکند؟

مهندس محمدحسینی – دانشجوی سال دوم رشته پزشکی در دانشکده پزشکی اردبیل است.

مخابرات ما – خب دخترتون؟

مهندس محمدحسینی – سال هشتم است.

مخابرات ما – پس هنوز علائقش مشخص نشده است … پسرتان واقعا به رشته پزشکی علاقه دارد یا تحمیلش کرده اید؟ … لطفا سریع جواب بدهید …

مهندس محمدحسینی – بینابین است … الان علاقمند است.در زمان مشورت طوری مشاوره دادیم که بیشتر به این سمت کشش پیدا کند. (می خندد)

مخابرات ما – آخرین باری که با او قدم زده اید چه زمانی بوده است؟

مهندس محمدحسینی – پریشب!

مخابرات ما – کجا رفته اید؟

مهندس محمدحسینی – شورابی را دور زده ایم …

مخابرات ما- خانم هم همراهتان بود؟

مهندس محمدحسینی – نه! ایشان مشکل روماتیسم دارد, نمی تواند زیاد راه برود  …

مخابرات ما – بجه ها آخرین باری که با شما مشورت کردند چه زمانی بوده؟

مهندس محمدحسینی – همیشه! یعنی نمی توانم بگویم دیشب! حتی اجازه گرفتنشان هم بنوعی مشورت میدانم دائما در حال گفتگو و مشورت هستیم.

مخابرات ما – محیط خانوادگی خود را دوست دارید؟

مهندس محمدحسینی – شدیدا!

مخابرات ما – علاقه دارید؟

مهندس محمدحسینی – شدیدا. هر چقدر بخواهید شدید.شاید یکی از نقطه صعف های من این باشد. … (می خندد) …

مخابرات ما – من اعتقادم بر این است تا وقتی که مدیری نتواند خانواده اش را بدرستی اداره کند نمی تواند محیط کارش را بدرستی اداره کند, تا خانواده اش را دوست نداشته باشد, نمی تواند مرا دوست داشته باشد, اصلا دوست داشتن را نخواهد شناخت.

وقتی خانواده اش را دوست نداشته باشد می تواند مرا دوست بدارد؟ عاطفه ابتدا در خانواده ریشه می گیرد بهمین دلیل با هر کس صحبت میکنم روی این مسائل زوم میکنم.

خب … بفرمایید آخرین ساعتی که در دانشگاه تدریس کرده اید چه زمانی بوده است؟

مهندس محمدحسینی – ترم تابستانی ندارم.ولی ترم قبلی درس داشته ام.

مخابرات ما- آخرین کتابی که خوانده اید نامش چیست؟

مهندس محمدحسینی – طرح سیگنالینگ است.کتابی فنی- تخصصی است.

مخابرات ما – آخرین باری که سینما رفته اید چه زمانی بود؟

مهندس محمدحسینی – اصلا به سینما علاقه ندارم.البته سینما رفته ام ولی علاقه ندارم.البته این را هم بگویم که اردبیل سینما کم دارد.دو تا سینما دارد که آن هم فیلم های موردعلاقه مرا نمی گذارد.

مخابرات ما – شما شهر جالبی دارید.تابلوهای آدرسی در خیابانها مناسب بود, کم بود ولی مناسب بود. مردمان خوبی دارید .کلا شهر شما شخصیت یک شهر بزرگ و خوب را دارد.قدرش را بدانید.ولی در شهرهای بزرگ و معروفی بوده که سردر گم شده ام.من از این شهر خوشم آمده است.

این نشان میدهد که مدیران شهر , مثل برق , گاز, تلفن ,… خوب کار میکنند.

مهندس محمدحسینی – همدل هستند.مدیران این شهر همدل و همفکر هستند… خوشحالم که از شهر ما خوشتان آمده است.

مخابرات ما – خوواهش میکنم …. من سوالی ندارم.حالا اگر شما سوال و یا پیشنهادی برای سایت مخابرات ما دارید در خدمتیم.

مهندس محمدحسینی – صفحه اولتان خیلی شلوغ است.من علاقه دارم در صفحه اول سادگی و روانی اتفاق بیفتد.اگر کسی خواننده دائمی نباشد و برای اولین بار بیاید سر در گم می شود.صفحه اول تم ساده داشته باشد بهتر است.

مخابرات ما – اتفاقا من با شما موافقم.ما صفحه اول ساده ای داشتیم.اما بما گفتند اگر تبلیغات می خواهید بگیرید باید طراحی صفحه اول را عوض کنید, و قدری شلوغ باشد.البته سعی کرده ایم همه چیز در همان بخش اول در اختیار خواننده باشد. البته ما به کسی دستمزد نمی دهیم ولی هزینه سرور , خدمات سروری و … زیاد شده است و بدون تبلیغات اداره کردن سایت دشوار شده.اجبار تبلیغات ما را وادار به این شرایط کرده.

مهندس محمدحسینی – این همان چیزی است که من در حال گفتگو سعی داشتم بیانش کنم.فرضا من با نگاه خودم به ظاهر ساده سایت علاقه دارم اما شما مشکلاتی دارید که من از آن بی خبر بودم.مسئولین هم شرایطی مثل این دارند.کار شما هم هزاران زاویه دارد.

مخابرات ما – البته ارزش سایت به خوانندگان آن است.اصل آن است.

مهندس محمدحسینی – اگر بتوانید کارهای ارزش افزوده در سایت راه بیندازید قدم بزرگی برداشته اید.

مخابرات ما – تمام حرفهای شما برایم قابل قبول است.اما من صبح تا ساعت 4-5 به کار اداری خودم میپردازم. بالاخره کارمند جایی هستم و باید کار کنم. از ساعت 10 شب تا 3 صبح بکار سایت می پردازم و این کافی نیست.

تمام دوستان ما بصورت افتخاری با ما کار میکنند ماباید بتوانیم به جایی برسیم که دو نفر تمام وقت بگیریم.تا من خودم آزاد شوم, بتوانم فکر کنم و به روابط عمومی سایت بپردازم.

در حال حاضر دوستان خوبی به ما اضافه شده اند که بار سایت را بدوش می کشند و من آزاد شده ام. تصمیم داریم در طی دو سال آینده سایت را به جایی برسانیم که استقلال مالی مناسبی داشته باشد.

مهندس محمدحسینی – احتمالا ایده های جدید هم میتوانید تزریق کنید افراد جدید هم صاحب ایده های جدید هستند.

مخابرات ما – از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید تشکر میکنم.

******

mohammadhoseini-ardabil

638120cookie-checkگفتگوی سردبیر مخابرات ما با مهندس محمدحسینی مدیر عامل مخابرات استان اردبیل

Please rate this

0 1 2 3 4 5
11 نظرات
  1. رزیتا می گوید

    سلام.من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم.وبسایت خیلی
    خوبی دارید.ممنون

  2. سمیرا می گوید

    سلام.من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون

  3. نرگس می گوید

    سلام.ممنون بابت مطالب و وبسایت زیبایی که دارید

  4. روشنک می گوید

    سلام.ممنون بابت مطالب و وبسایت زیبایی
    که دارید

  5. مریم می گوید

    سلام.من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم.وبسایت خیلی
    خوبی دارید.ممنون

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ممنونم از لطف شما

  6. حدیث می گوید

    سلام.من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون

  7. فاضل می گوید

    جناب حاج آقای مهندس محمدحسینی
    مدیر عامل محترم شرکت مخابرات استان اردبیل
    باسلام ،
    بسی خوشنودیم که به حول و قوه الهی از فعالیت چشمگیر ، تدبیر مستمر و کوشش همراه با صداقت و بی شائبه حضرتعالی نسبت به رفع مسائل و مشکلات شرکت و اهتمام ورزی در جهت افزایش سطح روحیه کارکنان که بی شک بر هیچ یک از اعضاء این شرکت پوشیده نیست و موقعیت کنونی که نشان از حسن تدبیر ، برنامه ریزی منسجم ، سازماندهی مؤثر و مدیریت ارزشمند جناب عالی است صمیمانه قدردانی و تشکر می نمائیم . آرزوی سلامتی برای حضرتعالی داریم انشالله درسایه حق تعالی مستدام باشید.
    وهمچنین لازم است حضورسردبیر محترم در استان دارالارشاد-اردبیل-گرامی بداریم وعرض خیر مقدم به حضورایشان داشته باشیم.

  8. ناشناس می گوید

    نگاه مثبت مدیر عامل محترم استان اردبیل با سردبیرمحترم سایت واقعا ریزبینی ایشان را نسبت به مسائل و مشکلات پایه ای شرکت رامی رساند که حقوق یک کارشناس بالاتر از رئیس اداره باید باشدو این اصلی است که مدیران ما کمتر به آن توجه می کنند یک کارشناس برای دریافتی بیشتر باید کاریادبگیرد وکارکند ودر آمد زایی کندبدنبال حاشیه و رابطه نباشد تا پستی بدست آورد تا در یافتی بیشتر داشته باشددر حال حاضر اکثر پرسنل شرکت بدنبال این هستندکه در شرکت یک پرسنل مهم باشند رئیس یا مدیرباشندهم حقوقش بالاست هم وجه اجتماعی داردو این یک ارزش محسوب می شودولی آیا یک رئیس در عین حالی که رئیس است می تواند یک کارشناس کار بلد باشد تا مفیدواقع شود؟.چون کار بلد بودن در شرکت ارزش نیست چرب زبانی و رابطه بازی خود را در ظاهر کارشناس نشان دادند ارزش شده است.در چنین جوی حاکم همه می خواهندیک آدم مهم باشند تا یک آدم مفید.

  9. یار قدیمی می گوید

    سلام ، ضمن تشکر و عرض خسته نباشید ، زحمت کشیدید ولی پیش روی خواننده یک مصاحبه کلیشه ای و تکراری است که هیچ مطلب جدیدی نداشت .

  10. محمد می گوید

    درود بر سر دبیر محترم و مدیر عامل محترم اردبیل که خیلی صمیمانه و خودمانی با هم صحبت کردند.امیدواریم مدیر عامل های دیگر هم در برابر سر دبیر که خاضعانه دنبال کار منطقی و ایجاد ارتباط بین کارکنان و مدیران و در نهایت پیگیر حق و حقوق قانونی همکاران در کل کشور هستندباشند از مهندس حسینی هم به سهم خود تشکر می کنیم که فروتنانه و خاضعانه پاسخ دادند.

نظرات بسته شده است.