مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

ازمیان کامنتهای شما- سرگشاده ای به دکتر سرائیان (حذف برند مخابرات استانی)!

[box]مخابرات ما – این مطلب اختصاص دارد به نوشته های شما , که این بار از میان کامنتها انتخاب شده است.[/box]

shoma-neveshte-eed-100x100
همکار ما د رکامنتی می نویسد:

[box]

سلام بر آقای دکتر سرائیان و همکاران محترم
تعجبم از آقای دکتر سرائیان و آقای دکتر زارعیان که برخی اوقات حس می کنم بدیهی ترین موضوعات تجاری را در نظر نمی گیرند و یا اگر بخواهیم خوش بینانه به موضوع نگاه کنیم می توانیم فقط بگوئیم ایشان بقدری در خصوص برخی قضایا در فشار هستند که بی خیال مسایل حرفه ای و یا حتی سرمایه های شرکت می شوند.
برند یکی از سرمایه های پرارزش و معنوی هر شرکتی می باشد. و از بین بردن آن به مثابه آتش زدن به اموال و دارایی های پر ارزش شرکت می باشد. برای اینکه بتوانند معادل ریالی ارزش برند را حساب کنند شاخصهایی را مطرح کرده اند از جمله Brand Equity.

این شاخص را معادل ریالی آنچه در طول عمر برند برای آن هزینه کرده اند می دانند. یعنی اینکه هر انچه از سال ۱۳۷۵ که سال تاسیس شرکتهای مخابرات استانها می باشد تا بحال شما هزینه تبلیغات برای مثلا شرکت مخابرات استان فارس کرده اید آنها را جمع بزنید و هر چه جمع شد این می شود Brand Equity یا ارزش واقعی برند.

حالا شما حساب کنید که چقدر شرکت مخابرات استان فارس در رادیو و تلویزیون و در قالب بنر و تبلیغات و ائین های راه اندازی به مناسبتهای مختلف هفته دولت و هفته ارتباطات هزینه مادی و معنوی کرده است آنگاه ارزش برند شرکت مخابرات استان فارس را متوجه می شوید که واقعا سر به فلک می زند.

شما فکر می کنید اگر شرکتهای بزرگ و کوچکی که مدام در راهروهای معاونتهای فنی و بازاریابی شرکت و پشت در اطاق مدیران التماس می کنند که با مخابرات استان شریک شوند و سهمی از درامد خدماتشان را به مخابرات دهند و در بسیاری از مواقع هیچ منابعی را نیز از مخابرات استان طلب نمی کنند و صرفا می خواهند که لوگوی شرکت مخابرات استان را در زیر بروشورهای خود بعنوان همکار در تولید محصول یا خدمتشان بزنند مربوط به چیست؟

فقط همین را برای شما عرض کنم که برند ۱۱۸ شرکت مخابرات استانها بقدری ارزش دارد که واقعا از لحاظ تجاری قابل تعیین معادل ریالی نیست و اگر چنین برندی را خیلی از شرکتهای خصوصی دیگر داشتند چه طرحهای تجاری پردرآمدی را بر روی ان اجرا می کردند! جالب است معاون مالی شرکت مخابرات ایران برای توجیه و حذف شرکتهای مخابراتی توجیه می کنند که فلان عدد در سال صرفه جویی مالیاتی خواهند داشت!

بله وقتی که ملاک صرفا صورتهای مالی خشک باشد همین است که ایشان می فرمایند ولی اگر گروهی در کنار مدیریت عالی شرکت مخابرات ایران کار حسابداری مدیریت و یا بررسی اقتصادی می کردند انگاه به همین یک دلیل مالی، اتش به سرمایه های شرکت نمی زدند.
از این موضوع بگذریم.

چونکه آبی که نمی بایست ریخته شود ریخت و تمام شد و شرکتهای مخابرات استانی با تمام ظرفیتهای بالقوه و بالفعلشان حذف شدند. حالا برای شرکت مخابرات ایران این مهم است که شرکتهای مخابرات استانی را در دوران جدیدشان چه بنامند؟

در ابتدا عنوان کردند مدیر مخابرات استان این لفظ کماکان برای بسیاری از مردم استان و یا ارگانهای دولتی استان کماکان همان ذهنیت را ایجاد می کرد و می توانستیم کماکان از همان ارزش قبلی و تا حدی بهره برداری مطلوب کنیم ولی جدیدا  مطرح می کنند که مدیر منطقه فارس یعنی حتی ضمن اینکه یک کلمه منطقه را به ان اضافه کرده اند که باعث اغتشاش ذهنی مخاطب می شود که منطقه یعنی کجا؟ حتی آمده اند و نام مخابرات را نیز حذف کرده اند و صرفا مطرح می کنند مدیر منطقه فارس و در زیر لوگوی شرکت مخابرات ایران.
واقعا به اینجای نوشتن مطلب که رسیدم یک دفعه غم سراسر وجودم را گرفت. که چرا این مدیران عزیز و بزرگوار چنین می کنند؟ چرا قصد دارند تمام هویت استانی مخابرات ایران را از ان بگیرند؟ چرا چنین مصر هستند که این سرمایه ها را از بین ببرند؟ چرا فقط به فکر خودشان هستند؟ ما هنوز در استانها هستیم و هنوز برای مخابرات ایران کار می کنیم؟ و چرا این اندک هویت استانها را نیز می خواهید بگیرید؟ چرا فکر می کنید شرکتهای مخابرات استانی در نظام فکری جدیدتان هیچ جایگاهی ندارند؟
بعضی اوقات با وجود اینکه مخابراتی هستید و دوستتان دارم به صحت گفتارتان شک می کنم. شما در ابتدا با شعار اینکه نیروی انسانی شرکت بزرگترین سرمایه شرکت مخابرات ایران می باشد وارد شدید و در اولین اقدام اکثر این نیروی انسانی واقعا خوب را با حربه های مختلف از شرکت خارج کردید. احتمالا چونکه در عمق ذهنتان این نیروی انسانی را قبول نداشتید و به همین واسطه کلی هزینه کردید که این گروه از همکاران با سابقه و خوبمان را از شرکت خارج کنید. حالا می گوئید با حذف شرکت مخابرات استانها باز هم تمام عملیات در استانها انجام خواهد شد و شرکت مخابرات ایران فقط ستاد می باشد و باید از استانها پشتیبانی کند ولی در حرکت بعدی تان نام مخابرات را نیز از عنوان مدیران مخابرات استانی بر می دارید و حتی استان را نیز به منطقه تبدیل می کنید که باز هم اثری از هویت قبلی باقی نماند و بدین ترتیب مجدد چنین ضربه ای مهلک را به مخابرات ایران می زنید.
جناب آقای دکتر سرائیان تمام امیدمان به مخابراتی بودن شما بود لطفا مشاوره هایتان را از افراد غیر مخابراتی نگیرید. شما را گمراه خواهند کرد. شما به اندازه کافی تجربه دارید و شما به اندازه کافی معلومات مدیریتی دارید و شما به اندازه کافی شرایط روز مخابرات دنیا را می شناسید و بنابر این نیازی به مشاورین غیر مخابراتی ندارید.
همین الان صرفا با یک رابطه و صرفا با داشتن یک پست رئیس مخابرات شهرستان، مدیر ما در شهرستان خود می تواند در طول یک ۲۴ ساعت تمام مراجع شهرستانی از قوه مجریه گرفته تا قوه قضایه و نمایندگان مجلس را برای انجام کاری مخابراتی در ان شهرستان بسیج کند و این مزیت رقابتی مهم شما در مقابل تمام اپراتورهای تازه به دوران رسیده کنونی می باشد و متاسفانه شما در عمل در حال از بین بردن تمام این مزیتها می باشید.
لطفا کمی فکر کنید. مشکل شما استانها نیستند بلکه مشکل شما آنانی هستند که دور تا دور شما را گرفته اند و به دنبال حفظ مقامهایشان می باشند. چرا شما برای ما مثال جبهه و جنگ را می زنید و می فرمائید که استانها باید تمام عملیات شرکت را انجام دهند و تهران یعنی شرکت مخابرات ایران فقط ستاد است و باید پشتیبانی کند؟ اگر واقعا به این حرفتان اعتقاد دارید تمام ساختارهای سازمانی عملیاتی و غیر ستادی شرکت مخابرات ایران را حذف کنید.

اگر اعتقاد دارید که عملیات اصلی مخابرات صرفا در میدانهای عملیاتی استانها انجام می شود پس چه نیاز به آنانی دارید که عنوان ایشان دقیقا عنوانی عملیاتی در شرکت مخابرات ایران می باشد. قبول داریم که سیاستگذاری و تامین منابع و استانداردسازی لازم است ولی نه با این همه معاون و مدیرکل و غیره و ذلک . ولی شما که نه! بلکه شاید بزرگترهای شما نیز نمی توانند این مدیرانی که در تهران سمت و پست سازمانی گرفته اند را پیاده کنند. و تا این آقایان در تهران سمت دارند اصلاح و تحول در عمل انجام شدنی نیست.
طولانی شد مرا ببخشید. می خواستم در خصوص برند بیشتر توضیح بدهم که به اینجا رسیدم

[/box]

shoma-neveshte-eed-100x100

 

665000cookie-checkازمیان کامنتهای شما- سرگشاده ای به دکتر سرائیان (حذف برند مخابرات استانی)!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
12 نظرات
  1. قراردادی جدید می گوید

    سلام
    هیچ وقت شرکتهای مخابرات استانی برند نبوده اند که حالا از بین رفته باشند ما همیشه یک برند داشته و داریم و آن هم “مخابرات” است.

    1. ناشناس می گوید

      سلام
      به همین منوال ادامه پیدا کند نام مخابرات را نیز حذف می کنند. مگر نبود که که همین چندی پیش پائین تمام تبلیغات و مکاتباتمان می نوشتند”آشنای اول” آیا نام “مخابرات” برای مردم و نهادهای عمومی ارزش بیشتری دارد و یا “آشنای اول”؟
      خود “همراه اول” که برندی باسابقه می باشد هنوز در اعماق ذهن مردم بنام “شرکت مخابرات” و یا “موبایل دولتی” که اعتماد بیشتری به مردم می دهد شناخته می شود. شما مشاهده می کنید که اخیرا “همراه اول” شعار “وقت معتبرشدنه” را مطرح می کند. و همه می دانیم که این اعتبار را از سابقه و ارتباطش با شرکت مخابرات می گیرد.

      عرض دیگر اینکه در استانها مردم نسبت به مکانی که در آن زندگی می کنند حساس هستند و بنابراین فرمایش شما که مخابرات برند است صحیح می باشد ولی دلیل نمی شود که دو برند معتبر “مخابرات” و “استان فارس” اگر در کنار هم و در ذیل نام مقدس “ایران” بیایند برای مردم استان فارس جذابیت دوچندان ایجاد نمی کنند.

      اخیرا تیم فوتبال پرسپولیس که برندی ملی و باسابقه و محبوب بین مردم می باشد در شیراز با تیم محلی قشقایی مسابقه داد. اگر خوب و از ته دل عمده مردم فارس جویا می شدید متوجه می شدند که مردم آن استان می خواستند که تیم استانشان موفق باشد و ظهور آن را در ورزشگاه در روز مسابقه و همچنین بعد از مسابقه بهمراه شور و شعفی که در بین مردم استان فارس مخصوصا قشقایی های عزیز بود مشاهده کردید. و این نشان می دهد که برای بازار و مشتریان مهم است که در مواجهه با برندهای ملی و رقیب، برند شهر و یا استان خود را برای خرید ترجیح دهند.
      در عالم تجارت این موضوعات در انتخاب برند مهم است و اگر به آن توجه نشود شرکت دچار آسیب می شود.
      مثالی دیگر تیم استقلال نیز یک تیم ملی است و بسیاری از مردم خوزستان تیم استقلال را دوست دارند ولی وقتی که استقلال تهران با استقلال اهواز و یا استقلال خوزستان مسابقه دارد مردم خوزستان تیم استان و شهر خودشان را ترجیح می دهند.
      والسلام

  2. ناشناس می گوید

    سلام و احترام به همه زحمت کشان مخابراتی
    آیا درست است شرکت مخابرات ایران، پستهای سازمانی کلیدی اش را که بسیار نیز در عملکرد کلی شرکت موثر هستند صرفا بدلایل سیاسی و مدیریتی پر کند؟
    آیا درست است افرادی که تجربه و یا دانشی در خصوص تصدی شغلی نداشته اند را صرفا بخاطر احترام به برخی شخصیتها و یا پاسخگویی به برخی چهره های سیاسی، در کار مهمی از شرکت بگمارند؟
    چطور می توان شرکتی با این حجم عملیات و شرکتی با این انتظارات مدیریتی را در دستان افرادی سپرد که از شغل خود کمترین اطلاعات را دارند و یا در خوشبینانه ترین حالت بهترین افراد برای تصدی شغل خود نیستند؟
    چگونه می توان شرکت را سودزا کرد وقتی که افراد در محل هایی که صلاحیتش را دارا نیستند قرار دارند؟
    اجازه بدهید جسارت کنم و مثالهایی را بزنم شاید که مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران متوجه بشوند که تصمیماتشان چگونه است و کمی به فکر فرو روند. و امیدوارم به کسی بر نخورد.
    آقای مهندس پ در زمان مدیرعاملی خود معاونینی را انتصاب دادند که شرایطی که در بالا ذکر کردم را داشتند. با وجود احترام فراوان به اقای مهندس ز ایشان هیچ سررشته ای و یا هیچ اطلاعاتی و البته هیچ تجربه ای در موضوعات IT نداشتند و یکدفعه بدلیل اینکه آقای مدیرعامل وقت قصد داشت تحولات خود را پیاده کند ایشان را از یکی از استانها در معاونت فناوری اطلاعات شرکت گماشتند. و معلوم است با چنین انتصابی هیچ انتظار پیشرفت در ان فعالیت انتظار نمی رفت.
    معاونین دیگر اقای پ شرایط تقریبا مشابهی را داشتند و البته با درجات کمتر و یا زیادتری و برخی از آن آقایان هنوز در تصدیهای خود قرار دارند چونکه ظاهرا این پستها جزو مایملک برخی از افراد قرار می گیرد.
    باز هم در همان زمان مدیرعاملی آقای مهندس پ، آقای مهندس الف با تجربه ای دیتایی تصدی پست معاونت تجاری را در شرکت ارتباطات ثابت بعهده می گیرند و تمامی همکاران قدیمی خود را، مدیرکل های زیرمجموعه خود انتصاب می دهند و در انتها نیز انتظار داشتند با اجی مجی درآمدهای شرکت مخابرات ایران و استانها زیاد شود و از زیان آنها جلوگیری شود. با چه کار تجاری آقایان می خواستند شرکت را درآمدزا کنند؟ بدتر اینکه، آقایان مذکور با همان تجربه و با همان روشها لااقل تا ده سال دیگر هم در ساختمان شرکت مخابرات ایران حضور خواهند داشت و قرار است تا پایان بازنشستگی هر بار در یکی از معاونت ها یا در یکی از مدیریت های موجود سرکنند. چونکه شرکت مخابرات ایران نمی داند با این اقایان باید چه کند؟
    آقای مهندس … پس از آمدن به تهران و در یک دوره کوتاه که در معیت آقای مهندس الف مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران و مدیر کل دفتر ایشان بودند هم اکنون نمی دانیم با کدام تجربه و با کدام دانش مسئولیت یکی از تخصصی ترین امور شرکت مخابرات ایران را بعهده گرفته اند.
    آقای مهندس ل پس از یک دوره مدیریتی و آن هم در شاخه بودجه و مالی هم اکنون مدیر امور تجاری شرکت مخابرات ایران هستند و نباید انتظار داشته باشیم که ایشان در آن حوزه با این تجربیات غیر مرتبطشان شق القمر کنند!

    آقای دکتر سرائیان چنین لشکری که شما آراسته اید و یا فرماندهی آن را به شما داده اند، شما را غیر از اینکه رسوای دو جهان کند سودی به شما نخواهند رساند.
    باید کاری کنید. کارستان! اتفاقا تحولی که شما داد ان را می زنید در نزدیکی شماست و نیاز به داد و فریاد ندارید وقتی نزدیک دهان و گوش شما هستند. قران می فرماید هیچ قومی عوض نمی شوند مگر اینکه ابتدا تغییر را از خود شروع کنند. چرا راه دور می روید و چشمتان دور را بهتر از جلوی پایتان می بیند.
    شما تا تغییر را از خودتان و شرکت مخابرات ایران شروع نکنید نمی توانید هیچ کار متحولانه ای انجام دهید. و شما هم مثل بقیه مدیرانی که امدند و رفتند نهایتا در سیطره اقایان و مدیران سرکه انداخته تهرانی گم خواهید شد. فکری دیگر باید بیاندیشید.
    بیچاره استانها که همیشه در این تغییرات و تحولات مدعیانه شما گوشت قربانی اول هستند.
    سعی کردم کمی پوشیده بگویم که به کسی بطور مستقیم بر نخورد ولی همکاران عزیز اگر عیبهای خود را خودمان به هم گوشزد نکنیم چه انتظاری داریم که شرکتمان رشد کند.

  3. محمد می گوید

    علی رغم صحبتهایی که میشود و مدیران ستاد بگونه ای رفتار میکنند که به تصمیمات کارشناسی وحساب شده است ولی ظاهرا امر این را نشان می دهد که تصمیمات تجربی است . البته این را میتوان با مرور اقدامات مدیرت 7 ساله سهامدار عمده دید.جناب سرائیان هم که بهد از گذشت 6 ماه حتی معاونان اصلی خود را نیز تغییر نداده پس انتظاری از این سیستم مدیرتی نداشته باشید

  4. amir می گوید

    اگه برند نون آور بود که اینقده شرکت مخابرات های استانی تو این سالیان سال که برند داشتند ضررده نمی شدند.برند ولش کن key benefit کجاست.

    1. ص می گوید

      برند را ولش کن، نیروی انسانی را ولش کن، سابقه و تجربه را ولش کن، مزیت های شرکت مخابرات را ولش کن، بازار استانها را ولش کن و …… خیلی چیزهای دیگری که از اصول مدیریت مدرن است ولش کن و فقط بچسب به متمرکز کردن امور در دست Key benefit های شرکت مخابرات ایران که همان مدیران پشت میز بشین تهران هستند و می توانند از پشت میزهایشان شرکت مخابرات ایران را به به بهترین منافع برسانند.
      تنها چیزی که در شرکت مخابرات ایران مهم شده است حفظ میزهای مدیریتی آقایان شده است!
      بسیاری از استانها تا وقتی که با ایجاد شرکت ارتباطات ثابت تمام سیاستگذاری ها را به آن شرکت بدهند سودزا بودند ولی از ان موقع که دست استانها را بستند شرکتهایشان که عملا بی برنامه شده بود رو به زیان اوردند.

      1. amir می گوید

        با سلام و عرض ادب احترام خدمت همکار بزرگوار در هر جایی از این گستره پهناور ایران عزیز
        اگر دقت داشته باشی در شرکت ارتباطات زیرساختم در تمام استانها فقط اداره کل قرار دارد و
        ستاد مرکزی در تهران می باشد که تمامی امور از هلدینگ متمرکز اداره و از اضافه کاریها و پستهای بیشمار بی اساس که فقط هزینه های شرکت را افزایش می دهد ممانعت به عمل امده
        31 شرکت مخابرات استانی با دبدبه و کبکبه و هیئت مدیره مدیر کل و غیره جز ضرر چیزی باقی نمی گذارد و برند جز نام منفعتی برای استان بر جای نمیگذارد.
        امیدوارم با تلاش و کوشش بجای مقاومت در تغییر همتراز با استراتژی شرکت در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده گام برداشته و به این تحولات اعتماد تا هر چه سریعتر با دوری از
        انحرافات با کمترین هزینه و زمان بالاترین کیفیت در برند شرکت مخابرات ایران دست پیدا کنیم.

        1. ص می گوید

          سلام
          شرکت زیرساخت یک شرکت دولتی است و در استانها مشتری خاصی جز اپراتورها ندارد و بنابر این قابل مقایسه با مخابرات استانها با چند ملیون مشتری و رقبای فراوان نیست.
          ضمن اینکه در شرکت زیرساخت طرحها و توسعه ها محدود شده است.
          همچنین شرکت زیرساخت صاحب نام و برند آشنایی برای مردم نیست.
          و قابل قیاس با شرکت مخابرات ایران و استانها نمی باشد.
          موفق باشید.

  5. ناشناس می گوید

    سلام به نظر من بهترین برند در حال حاظر برای کل کشور همین مخابزات ایران است چون برند های استانی در جاهای مختلف جز ضرر و زیان چیزی به دنبال نداشته مرسی

    1. م م می گوید

      سلام
      هویت برند شرکت مخابرات ایران بر گرفته شده از برند شرکتهای مخابرات استانی بوده است و آنچه به برند ارزش می دهد نگاه مردم به ان برند و میزان تاثیر برند بر اذهان مردم می باشد.
      شرکت مخابرات ایران نمی تواند ارزش برند خود را از سهامدارانش و یا سخنرانی مدیرانش بگیرد بلکه می باید ارزش خود را از مشتریانش و عملکرد خدماتش در بازارهایش که استانها هستند بگیرد.
      اگر ایران نام سربلندی است این سربلندی و اعتبار مربوط به ملت و مردمش می باشد و عشق مردم و دوست داشتن مردم در اقصا نقاط استانها است که نام ایران را همواره در طول تاریخ برای مردمانش عزیز کرده است.
      پس نمی توانید برای شرکت مخابرات ایران از غیر مسیر استانها و مردم کشور کسب اعتبار و ابرو کنید.
      در ضمن شما هم مثل برخی افرادی که دانسته و یا ندانسته و به غلط استانها را زیان ده می بینند فکر نکنید. استانها برای شرکت مخابرات ایران ضرر ندارند بلکه این استانها و مردم و مشتریان در استانها هستند که باعث ایجاد سود و منفعت برای شرکت مخابرات ایران می شوند. و شما صرفا با تفکیک ارتباطات سیار از ارتباطات ثابت فقط بصورت صوری و آنهم در صورتهای مالی، شرکت مخابرات استانها را ضررده کرده اید و گرنه استانها تنها ممر سوددهی شرکت مخابرات ایران می باشند.
      شما تصور می کنید که اگر مدیریت کلیه املاک در استانها را به شرکت مدیریت املاک در تهران دادند یعنی اینکه استانها دارای املاک نیستند و این شرکت مدیریت املاک است که دارای این املاک هست و بدتر اگر این املاک را در حسابهای شرکت مخابرات استانها نشان ندهند یعنی اینکه استانها دارای هیچ ملکی نیستند و این شرکت تازه تاسیس مدیریت املاک است که دارای املاک فراوان در سطح کشور می باشد. نخیر بدین صورت نیست بلکه املاک شرکت مخابرات ایران در استانهاست و اکثرا این املاک با تلاش مدیران و کارکنان شرکتهای مخابرات استانی و همیاری مردم در شهرها و روستاها تامین شده است.
      پس لطفا اشتباه نکنید ملکول ملکول و ذره ذره شرکت ارتباطات سیار مربوط به تلاش و سرمایه های شرکتهای مخابرات استانی است، هر چند در صورتهای مالی آنها را در حسابهای استانها نشان نمی دهند.

      1. ال با می گوید

        ملکول به ملکول و ذره ذره شرکت ارتباطات سیار متعلق به استانها هست هرچند که این سرمایه ها و درآمدهای مرتبطش را در صورتهای مالی شرکتهای مخابرات استانی نشان نمی دادند.
        پس لطفا مدام تکرار نکنید استانها ضررده هستند

      2. ناشناس می گوید

        احسنت
        و احسنت به این حقوق پاکی که تو گرفته ای.

نظرات بسته شده است.