مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

یادداشتهای ویژه مخابرات ما در مورد ارزیابی عملکرد -3-

[box]مخابرات ما (سردبیر) – خیلی طول کشید تا توانستم راضیش کنم که تجربیاتش را در قالب متون اختصاصی برای انتشار در اختیار ما قرار دهد.اما بالاخره این اتفاق افتاد و شما یادداشتهای اختصاصی سایت مخابرات ما را در باره ارزیابی عملکرد  می خوانید که توسط مدیری مجرب و کشوری نوشته شده است. امیدوارم شما بدقت بقیه خبرها و مطالب آن را بخوانید چرا که در سال آینده , مخابرات با ارزیابی عملکرد کارکنانش شناخته می شود.[/box]

مطالعه بخش اول

مطالعه بخش دوم

مدیریت عملکرد

اختصاصی سایت مخابرات ما

انسان به گفتارش سنجيده و به رفتارش ارزيابي مي شود.

امام علي (ع)

مزاياي مديريت عملكرد

مديريت عملكرد مي‌تواند مزيتهاي زيادي براي كاركنان، سرپرستان و سازمان به وجود آورد. رويكرد مديريت عملكرد با بهره‌گيري از ارزشيابي‌هاي دقيق و منظم، بازخورد عملكرد مشخصي را براي بهبود عملكرد كاركنان فراهم مي‌آورد، الزامات كارآموزي مورد نياز براي پيشرفت و ارتقای كاركنان را تعیین و روند توسعه فردی و سازمانی را هموار و تسهیل می‌نماید. بین تصمیم‌گیری کارکنان و عملكرد، ارتباط نزديكي برقرار مي‌كند و سرانجام انگيزش و بهره‌وري كاركنان را افزايش مي‌دهد، تعدادي از ويژگي‌ها و مزايا در سه حوزه و از ديدگاههاي سازماني، كاركنان و سرپرستان قابل بررسی و طبقه‌بندي می‌باشند:

الف) از ديدگاه سازماني

  1. با اعمال رویکرد مذکور، ارزشهای سازمانی تقویت می‌شوند.
  2. کارمندان و سرپرستان راحت‌تر با هم گفتگو می‌کنند و اهداف مورد نظر سازمان بهتر محقق می‌گردد.
  3. اهداف، مقاصد و اولویتهای سازمانی به طور واضح و مشخص در دسترس همگان قرار می‌گیرد.
  4. ايجاد موازنه بين فشارهاي كوتاه‌مدت براي توليد و نياز بلندمدت رشد و توسعه حرفه‌اي كاركنان
  5. ايجاد تعهد سازماني پايدار، جهت دادن پاداشهاي لازم به فعاليتهاي برتر در محل كار
  6. برقراري نوعي تناسب بين فرهنگ سازمان و خط مشي‌هاي ارزشيابي آن
  7. با ساختار سنتی و ناکارآمد حقوق و دستمزد مقابله می‌شود و پرداختها بیشتر بر عملکرد و کارایی افراد متمرکز می‌گردد.

ب) از ديدگاه سرپرستان

  1. ارزشیابی کارکنان راحت‌تر انجام شده و تاثیر ارزشیابی‌ها در افزایش بهره‌وری کارکنان بیشتر می‌شود.
  2. سرپرستان با هدایت کارکنان، اهداف آنها را با اهداف سازمان همسو می‌نمایند.
  3. ايجاد فضاي مناسب جهت برقراري ارتباط و گفتگوي صريح، بي تكلف و دوجانبه بين سرپرستان و كاركنان
  4. تصميم‌گيري سرپرستان و كاركنان زيرمجموعهبه طور مشترك.
  5. سرپرستان صرفاً به ابعاد منفي عملكرد كاركنان تاكيد نمي‌كنند و جنبه‌هاي مثبت عملكرد آنها بيشتر مورد توجه مي‌باشد.
  6. سرپرستان علاقه‌مند به تشريح نظام ارزشيابي و چگونگي اعمال آن براي كاركنان مي‌باشند و در توضيح فرآيند مذكور جديت لازم را به عمل مي‌آورند.
  7. اعمال نظام ارزشيابي مديريت عملكرد بر عهده سرپرستان آماده و آگاه و جدي مي‌باشد كه اشراف كامل بر عملكرد واقعي كاركنان زير مجموعه خود را دارند.
  8. خودارزشیابی کارکنان، بخشی از فرایند بازخورد رسمی است.
  1. اعتماد متقابل و كافي بين سرپرستان و كاركنان زیر مجموعه

ج) از ديدگاه كاركنان

  1. دشمنی بین افراد سازمان کاهش یافته و خطر ناشی از اعمال خشونت بین کارکنان کاهش می‌یابد.
  2. پرداخت حقوق و مزایا، پاداشها و سایر پرداختهای جبرانی بر اساس ارزش عملکرد و کارایی افراد متمرکز است.
  3. کارکنان وظایف خود را بهتر درک کرده و با راهنمایی سرپرستان در رسیدن به اهداف سازمان تلاش می‌نمایند.
  4. عملكردهاي كاركنان به طور كامل و به صورت ملموس، واضح و روشن اندازه‌گيري و هدايت مي‌شوند.
  5. ارزشيابي عملكرد كاركنان باعث افزايش و تشويق رشد حرفه‌اي شده و انتقال فرهنگ آن را تسهيل مي‌نمايد.
  6. به كاركنان فرصت اظهار نظر در باره مسايل، اهداف و برنامه‌ها و همچنين بحث و تبادل نظر درباره آنها داده مي‌شود تا در محيطي صميمي نظرات خود را به سرپرست منتقل نمايند.
  7. كاركنان، بازخورد كافي و مستمر را از طريق منابع مختلف (سرپرستان، مشتريان، همكاران و . . . ) دريافت می‌کنند تا از موقعيت خود در مورد عملكرد مورد انتظار آگاهي كسب نمايند.
  8. خودارزشيابي كاركنان بخشي از فرآيند بازخورد رسمي است. 
  1. پرداختهاي جبراني،پاداشها و افزايش پرداختها هم بر مبناي عملكرد فردي و هم بر مبناي عملكرد گروهي مي‌باشد .

 

معایب مدیریت عملکرد

1)سازمانها نظامهاي مديريت عملكرد را با نظامهاي ارزيابي عملكرد اشتباه مي‌گيرند و آنها را معادل هم قلمداد مي كنند .

2)بعضاً مديريت عملكرد را بعنوان نظام نظارت تحميلي تلقي مي كنند تا اينكه آن را بعنوان يك نظام توسعه اي در نظر بگيرند .

3)بسياري از سرپرستان فاقد مهارتهاي لازم براي اعمال يا بهبود مديريت عملكرد مي‌باشند.

4)در بيشتر سازمانها، واحدهاي منابع انساني تنها واحدهاي مسئول طراحي و كنترل نظام مديريت عملكرد مي‌باشند.

——————————————————————————————————————————–

 

675090cookie-checkیادداشتهای ویژه مخابرات ما در مورد ارزیابی عملکرد -3-

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    صرفا جهت استحضار سردبیر محترم و مدیران کشوری ، در مخابرات قم سیستم ارزیابی به این معنی وجود ندارد وبه صورت دستوری از بالا به پایین گفته می شودبرای مدیر ، ریس اداره، کارشناس مسول وکارشناس فلان نمره را حداکثر وارد کنید

نظرات بسته شده است.