یادداشتهای ویژه مخابرات ما در مورد ارزیابی عملکرد -3-
[box]مخابرات ما (سردبیر) – خیلی طول کشید تا توانستم راضیش کنم که تجربیاتش را در قالب متون اختصاصی برای انتشار در اختیار ما قرار دهد.اما بالاخره این اتفاق افتاد و شما یادداشتهای اختصاصی سایت مخابرات ما را در باره ارزیابی عملکرد می خوانید که توسط مدیری مجرب و کشوری نوشته شده است. امیدوارم شما بدقت بقیه خبرها و مطالب آن را بخوانید چرا که در سال آینده , مخابرات با ارزیابی عملکرد کارکنانش شناخته می شود.[/box]
مدیریت عملکرد
اختصاصی سایت مخابرات ما
انسان به گفتارش سنجيده و به رفتارش ارزيابي مي شود.
امام علي (ع)
مزاياي مديريت عملكرد
مديريت عملكرد ميتواند مزيتهاي زيادي براي كاركنان، سرپرستان و سازمان به وجود آورد. رويكرد مديريت عملكرد با بهرهگيري از ارزشيابيهاي دقيق و منظم، بازخورد عملكرد مشخصي را براي بهبود عملكرد كاركنان فراهم ميآورد، الزامات كارآموزي مورد نياز براي پيشرفت و ارتقای كاركنان را تعیین و روند توسعه فردی و سازمانی را هموار و تسهیل مینماید. بین تصمیمگیری کارکنان و عملكرد، ارتباط نزديكي برقرار ميكند و سرانجام انگيزش و بهرهوري كاركنان را افزايش ميدهد، تعدادي از ويژگيها و مزايا در سه حوزه و از ديدگاههاي سازماني، كاركنان و سرپرستان قابل بررسی و طبقهبندي میباشند:
الف) از ديدگاه سازماني
- با اعمال رویکرد مذکور، ارزشهای سازمانی تقویت میشوند.
- کارمندان و سرپرستان راحتتر با هم گفتگو میکنند و اهداف مورد نظر سازمان بهتر محقق میگردد.
- اهداف، مقاصد و اولویتهای سازمانی به طور واضح و مشخص در دسترس همگان قرار میگیرد.
- ايجاد موازنه بين فشارهاي كوتاهمدت براي توليد و نياز بلندمدت رشد و توسعه حرفهاي كاركنان
- ايجاد تعهد سازماني پايدار، جهت دادن پاداشهاي لازم به فعاليتهاي برتر در محل كار
- برقراري نوعي تناسب بين فرهنگ سازمان و خط مشيهاي ارزشيابي آن
- با ساختار سنتی و ناکارآمد حقوق و دستمزد مقابله میشود و پرداختها بیشتر بر عملکرد و کارایی افراد متمرکز میگردد.
ب) از ديدگاه سرپرستان
- ارزشیابی کارکنان راحتتر انجام شده و تاثیر ارزشیابیها در افزایش بهرهوری کارکنان بیشتر میشود.
- سرپرستان با هدایت کارکنان، اهداف آنها را با اهداف سازمان همسو مینمایند.
- ايجاد فضاي مناسب جهت برقراري ارتباط و گفتگوي صريح، بي تكلف و دوجانبه بين سرپرستان و كاركنان
- تصميمگيري سرپرستان و كاركنان زيرمجموعهبه طور مشترك.
- سرپرستان صرفاً به ابعاد منفي عملكرد كاركنان تاكيد نميكنند و جنبههاي مثبت عملكرد آنها بيشتر مورد توجه ميباشد.
- سرپرستان علاقهمند به تشريح نظام ارزشيابي و چگونگي اعمال آن براي كاركنان ميباشند و در توضيح فرآيند مذكور جديت لازم را به عمل ميآورند.
- اعمال نظام ارزشيابي مديريت عملكرد بر عهده سرپرستان آماده و آگاه و جدي ميباشد كه اشراف كامل بر عملكرد واقعي كاركنان زير مجموعه خود را دارند.
- خودارزشیابی کارکنان، بخشی از فرایند بازخورد رسمی است.
- اعتماد متقابل و كافي بين سرپرستان و كاركنان زیر مجموعه
ج) از ديدگاه كاركنان
- دشمنی بین افراد سازمان کاهش یافته و خطر ناشی از اعمال خشونت بین کارکنان کاهش مییابد.
- پرداخت حقوق و مزایا، پاداشها و سایر پرداختهای جبرانی بر اساس ارزش عملکرد و کارایی افراد متمرکز است.
- کارکنان وظایف خود را بهتر درک کرده و با راهنمایی سرپرستان در رسیدن به اهداف سازمان تلاش مینمایند.
- عملكردهاي كاركنان به طور كامل و به صورت ملموس، واضح و روشن اندازهگيري و هدايت ميشوند.
- ارزشيابي عملكرد كاركنان باعث افزايش و تشويق رشد حرفهاي شده و انتقال فرهنگ آن را تسهيل مينمايد.
- به كاركنان فرصت اظهار نظر در باره مسايل، اهداف و برنامهها و همچنين بحث و تبادل نظر درباره آنها داده ميشود تا در محيطي صميمي نظرات خود را به سرپرست منتقل نمايند.
- كاركنان، بازخورد كافي و مستمر را از طريق منابع مختلف (سرپرستان، مشتريان، همكاران و . . . ) دريافت میکنند تا از موقعيت خود در مورد عملكرد مورد انتظار آگاهي كسب نمايند.
- خودارزشيابي كاركنان بخشي از فرآيند بازخورد رسمي است.
- پرداختهاي جبراني،پاداشها و افزايش پرداختها هم بر مبناي عملكرد فردي و هم بر مبناي عملكرد گروهي ميباشد .
معایب مدیریت عملکرد
1)سازمانها نظامهاي مديريت عملكرد را با نظامهاي ارزيابي عملكرد اشتباه ميگيرند و آنها را معادل هم قلمداد مي كنند .
2)بعضاً مديريت عملكرد را بعنوان نظام نظارت تحميلي تلقي مي كنند تا اينكه آن را بعنوان يك نظام توسعه اي در نظر بگيرند .
3)بسياري از سرپرستان فاقد مهارتهاي لازم براي اعمال يا بهبود مديريت عملكرد ميباشند.
4)در بيشتر سازمانها، واحدهاي منابع انساني تنها واحدهاي مسئول طراحي و كنترل نظام مديريت عملكرد ميباشند.
——————————————————————————————————————————–
صرفا جهت استحضار سردبیر محترم و مدیران کشوری ، در مخابرات قم سیستم ارزیابی به این معنی وجود ندارد وبه صورت دستوری از بالا به پایین گفته می شودبرای مدیر ، ریس اداره، کارشناس مسول وکارشناس فلان نمره را حداکثر وارد کنید