در مسیر ره نگاشت(8) – 14 پیشنهاد آموزشی
[box type=”info”]مخابرات ما- در مسیر ره نگاشت آموزش عنصری تاثیرگذار است.این مطلب را شما نوشته اید.[/box]
مخابرات ما- در ذیل مطلبی با عنوان زیر:
گفتگو با مهندس قضاتی؛ ثامن سپهر کیش آموزش در مخابرات را متحول میکند؟
در انتهای این مطلب, نوشته ای توسط اعضای سایت بدقت و نظمی خوب نوشته شده است.هر چند گاهی مثل همه ما از مسیر خارج شده و مبهم می گوید , اما بطور کلی در مسیر ره نگاشت آدرس های خوبی می دهد.
[box]
- سلام
در تمام ادوار مدیریتی پس از خصوصی شدن مخابرات، همه مدیران به صحنه آمده، دم از اهمیت منابع انسانی زدند ولی دریغ از یک حرکت مناسب در این زمینه!
اجازه بدهید در خصوص یکی از مهمترین اقداماتی که در فضای تغییر می باید درارتباط با پرسنل انجام داد اشاره کنم. حتما شما قبول دارید که آموزش و مسلح کردن پرسنل به علوم و فناوریهای جدید یکی از الزامات شرکت ها در دوران تغییرات می باشد.
برای پرسنل باهوش شرکت مخابرات ایران زیاد سخت نیست که بفهمند که در فضای رقابتی جدید شرکت مخابرات ایران، نیاز به تغییر دارند. تغییر در پرسنل تغییر نگرش آنها از یک نگاه صرفا دولتی به یک نگاه خصوصی می باشد. پرسنل می دانند که در یک فضای خصوصی لازم است به جای فرماندار محوری، مشتری محور باشند. و به جای اینکه مشتریان به ما مراجعه کنند ما باید به مشتریان مراجعه کنیم. باید متوجه باشند که اگر سرویس شرکتشان کیفیت نداشت مشتریان به سمت رقبا می روند و از دست دادن مشتریان به معنای از دست دادن درآمد و نهایتا از دست دادن شغلشان می باشد.
ولی مدیران ما تابحال برای آموزش مدیران و کارکنان چه کرده اند؟ اجازه بدهید چندتای آن را بشمارم که متوجه شوید:- -اعزام و مامور کردن چند مدیر ارشد به فرانسه و حضور در فضاهای کاری شرکت اورنج!
- -استخدام و حضور تعدادی مشاور خارجی زبان نفهم و گذاشتن آنها در کنار مدیران تهرانی بعنوان مدیران سایه!
- -تاسیس موسسه ای آموزشی در کیش که دورترین نقطه به تمام استانها می باشد که تاسیس ان بجز دلایل خاص هیچ هدف آموزشی دیگری نداشته است!
- – برگزاری کلاسهای محدود و بی کیفیت و رفع تکلیفی از طریق ویدئوکنفرانس!
لطفا شما بگوئید آیا با چنین اقداماتی می توان کارمندان شرکت مخابرات را در این فضای تغییر توانا ساخت؟کاشکی به جای لطفا شما بگوئید آیا با چنین اقداماتی می توان کارمندان شرکت مخابرات را در این فضای تغییر توانا ساخت؟کاشکی به جای کارهای کلیشه ای اقداماتی اساسی و مهم انجام می دادند.
من با تجربه و سواد محدودم سعی می کنم برخی از موضوعاتی که می تواند در این راستا مناسب باشد را مطرح کنم ولی مطمئن هستم شما مدیران و همکاران عزیز خواهید توانست لیستی از اقدامات نمونه دیگر را نیز مثال بزنید:
۱-توجه به ادارات آموزش استانها و تغییر نگاه مدیران استانی از اداره ای هزینه زا به اداره ای سرمایه ساز
۲-استفاده از مربیان و اساتید مجرب و پویا به جای مربیانی قدیمی و نا آشنا به مسایل مبتلابه
۳-تغییر کاربری برخی از ادارات آموزش استانها از محلی برای تبعید پرسنل ناراضی
۴-توجه نمودن به آموزشهای مورد نیاز پرسنل در تمامی ضمینه های فنی، مدیریتی، بازاریابی، فروش و مالی و … قابل توضیح اینکه مناسفانه اکثر آموزشها در ادارات آموزش استانها از جنس آموزشهای فنی می باشد.
۵-استفاده موثر از تجهیزات آموزشی جدید مخصوصا حرکت به سمت آموزشهای راه دور و شبکه محور
۶-تبدیل ادارات آموزش از حالت مدرسه ای یعنی بجای برگزاری دوره و و مدرک دادن به مربیانی برای کمک کردن و توانمند کردن پرسنل
۷-برون سپاری بسیاری از آموزشها به موسسات بیرونی بجای بکارگیری مربیانی تمام وقت در ادارات اموزش
۸-تبدیل ارزیابی های آموزشی بجای صرفا نمره محور به ارزیابی های مبتنی بر اثربخشی عملکردهای کارکنان در محل کار
۹-توجیه نمودن مدیرانی که اموزش پرسنلشان را صرفا وقت گذرانی می دانند.
۱۰-تبدیل نگرش ادارات آموزش از شبکه محور و فنی محور بودن به انسان محور بودن البته اخیرا با تغییر جایگاه ادارات آموزش به واحدهای نیروی انسانی این مشکل تا حدودی حل شده است.
۱۱-استفاده از پرسنل با تجربه بصورت غیرموظف بعنوان مربی اموزش
۱۲-توجه به روشهای آموزشی غیر مستقیم از جمله حضور مدیران در سمینارها و نمایشگاهها(حتی خارج از کشور)
۱۳-برانداختن آموزشهای خارج از کشور آن هم بصورت نوبتی و بدون توجه به نیازهای آموزشی
۱۴-انجام آموزش بواسطه خرید تجهیزات و انتقال مناسب آموزشهای مرتبط در چهارچوب قراردادها - [/box]
سلام
توجه به ادارات آموزش استانها و تغییر نگاه مدیران استانی از اداره ای هزینه زا به اداره ای سرمایه ساز
آموزش هزینه نیست بلکه آموزش سرمایه گذاری است