مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گروه حل اختلاف به موضوع بسیار جالبی اشاره کرده است: میل کارفرما؟!

 

[box]مخابرات ما- امروز در گروه تلگرامی حل اختلاف مطلبی دیدم که خلی جالب بود.قبلا هم از این گروه نقل مطلب کرده ایم.[/box]

 

مخابرات ما (با استفاده از مطلبی از گروه حل اختلاف) – خیلی جالب است! باور کنید میدانم , اطمینان دارم این مطلب واکنش های مختلفی در پی خواهد داشت.همانطور که من تحمل خواندنش را نداشتم (بدون تعارف)!

یعنی کارفرما اختیار دارد که …! … اول بخوانید بعد تعجب کنید!

[box]

سوال: من از اعضای مراجع حل اختلاف هستم , در یک مورد دعوی کارگری که در حال رسیدگی است ، کارگری از سال 87 در یک کارخانه کار میکند و در سال 95 بازنشست شده ، کار فرما از سال 80 طرح طبقه بندی اجرا کرده و کارگر در گروه 6 تعیین گروه شده و هر سال پایان سال سنوات کارگر برابر یک ماه حقوق پرداخت و تسویه شده و سال بعدبه کارگر برابر کف گروه 6 حقوق پرداخت شده یعنی سایر سطوح مزدی تلقی نشده و از پایه سنوات برخوردار نگردیده است ، از سال 92 مزد رتبه و از سال 93 پایه سنوات به حقوق اضافه شده ،

سوال اینست :

1- آیا کارگر می تواند درخواست سنوات خدمت نموده با این ادعا که پرداختیهای قبلی در پایان سال علی الحساب بوده و آیا در این صورت حقی به کارگر می رسد ؟
2- نظر به اینکه کارگر قراردادی و در پایان هر سال تسویه میکرده ولی قطع رابطه نمیشده و ماهیت کار دایم بوده آیا کارگر می تواند مدعی شود باید پس از اولین سال سایر سطوح مزدی تلقی شده و نه برابر حداقل مزد بعلاوه مزد گروه و ادعای کارگر قابل رسیدگی است ؟
3- مزد رتبه چیزی جدای مزد گروه و طبقه است ؟ و آیا بابت سالهای قبل از سال 92 قابل محاسبه است ؟ چگونه ؟[/box]

سوالها را خواندید؟ حالا پاسخ گروه حل اختلاف را بخوانید:

[box]

۱.اگر با وی تسویه کامل شده کارفرما در سال بعد تکلیفی به دادن پایه سنوات نداشته اما از ۹۲ به بعد طبق مصوبات شورای عالی کار هرسال ۱ پایه تعلق می گرفته.
۲.تثبیت وی در گروه ۶ بر خلاف قانون نبوده مشروط بر آنکه در شغل مربوط گروه ۶ وجود داشته.
همانگونه که میدانند ارتقا گروه از اختیارات کارفرماست اعم از اینکه تسویه حساب بشود یا نشود.
۳.اینکه گفته شده سطوح مزدی رعایت نشده منظور مشخص نیست اما به طور کلی می توان گفت که کارفرما در ابتدای هرسال ملزم به اصلاح جدول مزد بر اساس مصوبه مزد است و طبعا مزد شغل ها نسبت به سال قبل افزایش می یابند یعنی مزد کارگر موردنظر حتی با تسویه حساب و تثبیت در گروه ۶ مزد جدیدی بوده که نسبت به سال قبل افزایش ناشی از مصوبه روی آن اعمال شده است.

[/box]

باور کنید از تعجب نمیدانم چه بنویسم.همین چند روز قبل در یکی از گروههای همکاری در مورد سنوات و گروه حرف میزدیم.در آنجا وقتی گفتم (کارفرما وقتی تسویه کامل میکند سال بعد نباید حق سنوات بدهد) اما برخی دوستان معترض شدند.

البته من هم اطلاعات کاملی نداشتم صرفا سوال کرده بودم. مثل الان که واقعا تعجب کرده ام.

مورد دوم که مایه تعجب من شده این است که ارتقا از اختیارات کارفرماست! یعنی اگر کارفرما 30 سال شما را در گروه فعلی نگه دارد اشکالی ندارد؟ اینکه خیلی نامردی است!

یعنی کارفرما می تواند اصلا طرحی برای ارتقا نداشته باشد؟… ای وای؟!

میدانم که حرف هایم به گفتگوهای عوامانه نزدیک شده است ولی نمی توانم تعجبم را پنهان کنم!

در انتها از این گروه تلگرامی بی نهایت سپاسگزارم.

 

 

789880cookie-checkگروه حل اختلاف به موضوع بسیار جالبی اشاره کرده است: میل کارفرما؟!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
1 نظر
  1. همکار می گوید

    متاسفانه کارفاماها همیشه دنبال راه های قانونی هستند که حق کارگر ندن و قانون ما هم پر است از این راها و قانون گریزی ها که همش بر می گرده به قانون گزار بی سوادی اونا

نظرات بسته شده است.