شرکت مخابرات ایران الگویی ملی در بکارگیری شیوه های مدیریتی نوین در ایران
مخابرات ما – “هم اکنون در دوره مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران و با حضور افراد متخصصی همچون مهندس صدری در سمت مدیرعامل و مهندس جباری در سمت عضو هیات مدیره کلید یکی از مهمترین طرح های مدیریت سازمانی در کشور در یکی از بزرگترین شرکت های بزرگ ملی آغاز شده است”.
مخابرات ما (محمد – سیتنا) – دکتر “رضا نقی زاده” عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مشاور حوزهی تلکام، در یادداشتی نوشت :
یکی از چالش های بزرگ شرکت های خدماتی بزرگ در ایران اعم از دولتی، خصوصی یا عمومی همچون شرکت مخابرات ایران، شرکت های حوزه وزارت نیرو، شرکت های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای و سایر مجموعه هایی (که خدمات آن ها از ستاد آغاز و تا شهرها و روستاهای کوچک ادامه دارد) مدیریت یکپارچه فرآیندها و اجرای فعالیت های مشترک با شیوه و کیفیت اجرایی سطح بالا و واحد می باشد.
این امر از دو منظر دارای اهمیت است. منظر اول از نگاه مشتریان است که خدمات شرکت در نقاط جغرافیایی مختلف را در قالب یک بسته یکپارچه و حرفه ای دریافت کند که این امر موجب افزایش قابل توجه رضایت مشتری می شود. به طور مثال یک مشترک در یک شهرستان دورافتاده می تواند درخواست خدمت و خدمات امور مشتریان را با همان کیفیتی دریافت کند که یک شخص در بهترین نقطه تهران آن را دریافت می کند. منظر دوم از محل افزایش کارایی و ارائه خدمات نوآورانه تر، با کیفیت تر و با کارایی هزینه بیشتر می باشد. در پروژه های کلان مدیریت یکپارچه فرآیندها تجربیات متعددی در دنیا وجود دارد.
بر اساس نگاه متخصصان قدم اول در اجرای مدیریت یکپارچه فرآیندها در هر شرکتی طراحی و پیاده سازی فرآیندها به صورت یکپارچه می باشد که لزوما نیاز نیست در مرحله اول به صورت سیستم نرم افزاری باشد. حتی در شرکت های با بلوغ فرآیندی پایین تر ترجیحا بیان می شود که فرآیندها در ابتدا به صورت غیر نرم افزاری اجرا و نظارت شود و پس از رفع اشکالات به سمت سیستمی کردن آنها حرکت شود. سپس شرکت ها به سمت پایش سیستمی و در نهایت اجرای نرم افزاری فرآیندها حرکت می کنند.
هم اکنون در دوره مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران و با حضور افراد متخصصی همچون مهندس صدری در سمت مدیرعامل و مهندس جباری در سمت عضو هیات مدیره کلید یکی از مهمترین طرح های مدیریت سازمانی در کشور در یکی از بزرگترین شرکت های بزرگ ملی آغاز شده است. این طرح از چند جهت برای شرکت مخابرات ایران و حتی کشور مهم می باشد:
الف) برای اولین بار در کشور فرآیندهای یک شرکت بزرگ ملی از ستاد تا پایین ترین لایه عملیاتی در شهرستان ها به صورت یکپارچه و با مشخص نمودن ارجاعات فرآیندی و با توجه به آخرین استانداردهای روز دنیا تدوین می شود که این فعالیت می تواند در سایر سازمان ها و شرکت های بزرگ ملی نیز مورد بهره برداری قرار گیرد، ب) برای اولین بار پس از ادغام شرکت های استانی در شرکت مخابرات ایران، فرآیندهای این شرکت به صورت یکپارچه از ستاد به استان ها دیده شده است و تفکیک سیاستگذاری و اجرا به خوبی در آن مشخص شده است، ج) اجرای این فرآیندها به شکل قابل توجهی رضایت کارکنان و مدیران شرکت مخابرات ایران به ویژه در لایه های میانی را به علت شفاف شدن قابل ملاحظه فعالیت ها فراهم خواهد آورد و اثربخشی و کارایی هزینه های شرکت مخابرات ایران را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و د) در نهایت در فاز اول به تنهایی به میزان 20 درصد زمان ارجاع فعالیت ها را کاهش خواهد داد و در مرحله دوم تا 60 درصد زمان ارجاع فعالیت ها را کاهش می دهد. این بدان معنی است که یک ارجاع که مثلا 10 روز نیاز به طی مراحل اداری داشت صرفا در 4 روز نهایی می شود. این امر به شدت قدرت پاسخگویی شرکت مخابرات ایران و میزان رضایت مشتریان و کارکنان را افزایش می دهد و هزینه های غیرکارا شرکت را کاهش می دهد. نکته ای که می تواند نقطه عطفی در اجرای این طرح مدیریتی در شرکت مخابرات ایران باشد، بکارگیری ظرفیت کارکنان و مشاوران داخلی در اجرای این طرح مدیریتی می باشد که موجب پایداری و اجراپذیری هر چه بیشتر طرح در شرکت مخابرات ایران و کشور می شود.
واقعیت آن است که اجرای این طرح کلان مدیریتی در شرکت مخابرات ایران از سال 1389 و با آغاز خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران در دوره های مدیریتی متعدد پی گیری شد و از ظرفیت مشاوران خارجی نیز به طور گسترده استفاده شد ولی تقریبا تمامی این تلاش ها به دلایل مختلفی به سرانجام نرسید. ولی با حضور تیم مدیریتی جدید و پی گیری ویژه آقای مهندس صدری مدیر عامل شرکت مخابرات ایران و با رویکرد حمایت از توانمندی های داخلی، طرح مدیریتی مذکور با همت مدیران، کارکنان و مشاوران داخلی در شرکت مخابرات ایران به طور عملیاتی آغاز گردید و حجم قابل توجهی از این طرح در 6 ماهه اول سال 1397 انجام شده است و پیش بینی می گردد شرکت مخابرات ایران با اجرائی نمودن این طرح، الگویی برتر از شیوه های مدیریتی نوین در عرصه جهانی را در صحنه ملی به نمایش بگذارد.
البته متاسفانه همین آقای جباری رو هم یکی دیگه بنام شمس دور زد و این پروژه رو راه انداخت برای دوستان قدیمیش
همین حالا هم ۳۰ سالش تموم شده و به قول خودش آتیش به اختیاره و هر زمان که بخواد میتونه بدون ذره ای پاسخگوی از سیستم تشریف ببره و این چند وقته رو هم برای تاییدیه های مالی مونده
اون هم چه تاییدیه های حداقل تا به حال تایید بدون هیچ خروجی – مبارکشون باشه انشاالله که در راه الگوی مدیریت نوین استفاده کنند البته نه تنها تنها همگی باهم
با سلام ای کاش این شخص نویسنده که من خودم ایشان را از شهرستان به تهران راه دادم ذره ای سواد داشت تا بشه با ایشان علمی صحبت کرد. متاسفانه من و بسیاری از همکاران سابقه ایشان را که نویسنده همه این مطالب تنها خودشان هستند را کاملا می شناسیم. و هرگز انرژی و وقتم را برای چنین شخصی صرف نخواهیم کرد.موفق باشید.
سلام
این مطالب با عنوان “از رسانه های دیگر” صرفا از سایت های دیگر جهت اطلاع همکاران درج می شود.
تهیه سایت نیست که بخواهم برایشان مستندی ارائه کنم.
بقیه اش هم واقعا نمی دونم چی بگم.ولی دوست داشتم نوشته بهتری از شما می دیدم.
با توجه به سوابق کاری شما و مبالغی که از شرکت گرفته اید الان خروجی کارتان کجاست ؟ این هم یک پروژه ای است که مدیران جدید ( خصوصا آقای جباری عضو هیات مدیره ) بدون اطلاع از سوابق کاری شما دستور اجرای آن راداده اند . و کاری که شما در حال انجام آن هستید مستندات و مطالعات شرکتهای اینونتیو ، سفره کام و تکماهیندرا را کپی کرده و به عنوان مستندات خود مجددا به شرکت قالب می کنید . کاش آقای جباری کسی را مامور میکرد تا خروجی این پروژه را با خروجی پروژه های قبلی مقایسه میکردند . آنوقت مشخص میگردید که آیا شما الگوی مدیریتی برتر ارایه نموده اید یا خیر .
بیان واضحات بود
شما چکار عملیاتی کردید؟
اثر کارتان کجاست
روی کاغذ مشاوران زیادی طرح دادند.
خدا شاهده همش چرنده و فقط یک میلیارده دیگه بیخودی به این دو تا برادر دادند
خدا از باعث و بانیش نگذره که مدیران بالا رو هم دور زد و این پروژه بی هویت و درنهایت بدون خروجی رو تو مخابرات ران کرد
با سلام شوخی قشنگی بود مخصوصا مثال “به طور مثال یک مشترک در یک شهرستان دورافتاده می تواند درخواست خدمت و خدمات امور مشتریان را با همان کیفیتی دریافت کند که یک شخص در بهترین نقطه تهران آن را دریافت می کند. ” من به شخصه برای تغییر سرویس به اینترنت 3 هفته منتظر نامه نگاری و رفع خرابی سیستم CRM -که نشد- بودم در صورتی که یک شرکت دیگر در مدت دو دقیقه سرویس مرا روی یک خط دیگر تغییر داد.
و با سلام خدمت جناب مهندس صدری با تشکر از زحمات شما جهت کارکنان مخابرات . خواهشمند است دستور فرمایید فکری به حال خود این مخابرات بیچاره بکنند . این مخابرات از نظر مدیریت و برنامه ریزی در بدترین وضعیت ممکن بسر میبرد . شما نگاهی به سیستمهای نرم افزاری بکنید یکی از یکی خرابتر مثلا سیستم نیروی انسانی یا اتوماسیون اداری یا CRM…. و ده ها سیستم جدا از هم هیچکدام در حد استانداردهای روز دنیا نیستند و حتی در حد یک شرکت کوچک جهان سومی ، هیچ کدام حتی قابلیت یکپارجه سازی در پایینترین سطح را ندارند . سیستم مدیریت دانش در مخابرات کجاست ؟ البته جواب روشن است ! دانشی در مخابرات ایران موجود نیست که نیاز به مدیریت داشته باشد و ……..