مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چند نکته در باره ی جلسات ارزیابی عملکرد شاخص های مخابرات

مخابرات ما- از ارکان مهم سازمان های پیشرو که امروزه جایگاهی ویژه و خاص در تمام دنیا دارد بررسی عملکرد سازمان مربوطه است توجه به این مهم و تحلیل واقع بینانه عملکرد سازمان مسیر رشد و تعالی آن را تسهیل و نقاط ضعف و قوت مجموعه را به نمایش می گذارد .در مخابرات نیز جلساتی از جنس ارزیابی عملکرد برگزار می شودکه اتفاقا خود آن نیاز مبرم به ارزیابی دارد.این نوشته نقدی است بر این جلسات.

مخابرات ما –  شرکت مخابرات جلسات متعددی به منظور بررسی عملکرد شاخص های مخابرات برگزار می کند. از فواید این جلسات  می توان به دمیده شدن روح  تغییر در سازمان و زدن تلنگر به اصحاب مخابرات و ارتباطات  بویژه کارکنان و مدیران اشاره کرد تا حداقل در همان چند ساعت به فکر افزایش ضریب بهبود شاخص هایشان باشند.

 

اما به راستی آیا  مسئولان برگزاری جلسات بازخوردی از نتایج آن گرفته اند ؟

چرا گاهی در جلسات شنیده می شود که نتایج عملکردی مانند جلسات پیشین است و تغییری نکرده و پیشرفتی حاصل نشده است ؟

چرا گاهی از برگزار کنندگان این جلسات شنیده می شود که هدف فقط ذکر ضریب و عدد  شاخص ها بوده و در صورت نامناسب بودن شاخص ها برخورد جدی صورت نمی گیرد؟

شاید این تمثیل زیبا نباشد اما به نظر می رسد  جلسه ارزیابی در حکم تفنگ خالی است که فشنگی برای شلیک ندارد.

واضح است که برگزاری جلسات بررسی عملکرد ضروری است اما برای بالاتر بردن کیفیت کار و بهبود نتایج، لازم است به  چند نکته اشاره کنیم :

 

الف- در نبود امکانات چگونه شاخص را ارزیابی می کنید؟

💥 اولین تهدید و چالشی که در این نشست ها وجود دارد طرح نقاط ضعف شرکت کنندگان در جلسه و نسبت دادن آن به دیگران است.

بطور مثال به شاخص مدت زمان دایری تلفن ثابت توجه کنید. وقتی کابلی وجود ندارد ذکر این شاخص فقط  سر تفنگ را به سمت برگزار کنندگان جلسه بر می گرداند. هنگامی که حوزه ستادی مدیران استانی یا مخابرات ایران این شاخص را غیر قابل انتظار می یابند باید ابتدا به نقش خود در محقق نشدن اهداف فکر کنند.

وقتی شاخص دایری تلفن ثابت(که نیاز به امکانات دارد )  در کنار شاخص فروش ftth و یا adsl و یا میزان شاهکار تلفن ثابت که هیچیک نیازی به امکانات ندارد  قرار می گیرد، شهرستان مورد ارزیابی  با استفاده از همان نقطه ضعف نبود کابل ، مجالی می یابد تا از پاسخگویی برای پایین بودن سایرشاخص ها رهایی یابد.
شاید بهتر باشد برخی شاخص ها را فعلا تا رفع مشکلات  در جلسات مستقلی بررسی کنیم.

 

ب-  آیا ارزیابی مهم است یا نتیجه ؟

گاهی یادمان می رود که هدف از برگزاری جلسه بهبود شاخص هاست لذا اطلاعات کافی در اختیار اعضای جلسه قرار نمی گیرد.

یکی از نکاتی را که برگزارکننده جلسه باید بدانند این است که  ارزیابی شوندگان علم کافی در باره موضوع مورد بحث ندارند.به عنوان مثال  نمی دانند شاخص چیست و چه پارامترهایی در آن موثر است.

مثلا در مورد دیتا باید گفت  اکثرا نمی دانند قبوض دیتا چیست  چند نوع است و به دست چه کسی باید وصول شود.

ضروریست که متولیان امر خارج از جلسه و فارغ از بازخواست های مربوطه،  حداقل ماهی یکباربرای ارزیابی شونده جلسات  آموزش گذاشته و آگاهی لازم را به وی بدهند.
شاید بگویید  وظیفه ی ارزیابی شونده است که شاخص ها را بشناسد و نحوه بهبود آن را بداند.اما باید بدانید این شما هستید که بدنبال بهبود شاخص های مورد نظر خود هستید پس باید به دیگران اطلاعاتی بدهید که بتوانند شاخص های شما رابشناسند و نحوه بهبود آن را بدانند.

ادامه دارد….

1245690cookie-checkچند نکته در باره ی جلسات ارزیابی عملکرد شاخص های مخابرات

Please rate this

0 1 2 3 4 5
13 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام بهتره هزینه جلسات ارزیابی شاخص ها و زمان زیادی که این تعداد نفرات جهت بالا بردن و ارایه امار های صوری
    هر هفته برگزار میشه خرج تجهیزات بشه بخدا بهتره .با حلوا حلوا که دهان شیرین نمیشه نمونه کوچک این سهل انگاری میشه از اون مامور خرید از خدا بی خبری نام برد که با رانت یا واسطه گری یه مقدار ترمینال پورت adslقالب کرده به مراکز و به واحد های MDF که فکر میکنم برای زمین زدن شرکت هدف داشته و خودش یکی از مدیران شرکتی papبوده بقران درد داره وقتی میبینی یه شرکت papیه ترمینال پورت نصب کرده یه سرویس که راه اندازی میکنی
    با یه قیچی زدن همه چی اوکی مشترک راضی و دیگه پیداش نمیشه جهت خرابی ولی ما خودمون همه هزینه ها رو میدیم زیر ساخت از مخابرات ولی تو درامد و سرویس دهی adslکه تنها منبع تلفن ثابت شده این روزها باید لنگ بزنیم و جالب اینکه نمیان از MDFهم یه نظر خواهی کنند که ایا شما که هرروز سروکار دارید نظری ندارید و دوباره هزینه بیشتری میکنند . غافل از اینکه بابا تیغه استیل پورت و ترمینال مورد استفاده مشکل داره یکبار هزینه کنید تا مشکل ۸۰ درصد حل بشه ووووودیگر هیچ

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      جلسات ارزیابی مگر چه هزینه ای داره؟ مگر کی براش هزینه می کنه؟
      اینکه دو ساعت ویدئو کنفرانسی جمع میشن چه هزینه ای داره؟
      اگر همین جلسات هم نباشه مشکلات هرگز رو نمیاد و کسی ازش با خبر نشه

  2. مهدی کیانی می گوید

    شنابادستان بسته

    باتوجه به شیوع کروناوتعطیلی مدارس، استقبال ازبرنامه شاد فراترازانتظار پیش رفته ، این امرموجب افزایش ثبت نام تلفن ثابت وadsl شده است، ازطرفی لزوم رفع خرابی به موقع برای امکان بهره مندی از اینترنت، فشارمضاعفی برادارات مخابرات درسراسرکشور وارد آورده است، شبکه های مسی هم که اغلب بیش از دهسال است که توسعه نیافته ورسیدگی کافی نشده اتد،مشکل سرقتهای مکرر وازهمه مهمتر عدم تامین متریال مناسب، به موقع وکافی زمینه هایی ایجاد کرده که اصلاح خرابیها را مانند کاربااعمال شاقه کرده و هرروزه موجب بروز تنش بین پرسنل وارباب رجوع می شود،، ازطرفی ادارات بازرسی هم که بی توجه به کمبودها ،، روزانه بانگاه ازبالا به پایین ، فقط درپی رفع خرابی ها هستند بدون اینکه پیگیر رفع علل بروز این مشکلات شوند

  3. مریم می گوید

    ممنون میشم خواهشا جواب دهید. برای بچه های ۹۲ مدرک تحصیلی لحاظ نشده. مثلا دکتری و فوق لیسانس با کارشناس فرقی نداشته همه را گروه ۱۴ زدند بعد برای رسمی ها مدرک را تاثیر دادند این چه قانون به درد نخوری هست خب مسلما دکتری با هفت سال سابقه گروهش بایست ۱۶ شه ارشد ۱۵ و کارشناس ۱۴ . سردبیر خواهشا جواب دهید . اینا همه را سر کار گذاشتند. به چه حقی سال ۹۲ سر یه عده کلاه بزرگ گذاشتن کاری به پارتی دارها ندارم که سکوت کردند چون چیزی بهتر عایدشون نمیشده خواهشا بگید این آقایان مدرک را تاثیر داده اند یا نه اگر داده اند چطوری؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      مریم خانم
      شرایط قراردادی کمی متفاوت است اجازه بدین پرس و جو کنم بتونم جواب بدم

  4. ناشناس می گوید

    دولتی که صداقت نداشته باشد و عملکردش شفاف نباشد ، و هر کاری که بخواهد با دور زدن قانون انجام می دهد ،
    دشمنی در حد پدر کشتنی با بازرسی ها و ارزیابی ها دارنند ومعمولا از افراد همسو و کم تجربه و قابل خرید جهت بازرسی ها و ارزیابی ها استفاده می کنند ، این جلسات هم الکییییییییییییییه اند

  5. ناشناس می گوید

    چرا در استانها مصوبه ۱۷ اذر اجرا نمی شود و هر موقع به کارگزینی مراجعه می کنیم جواب میدهند سیستم اختلال دارد اینها نمی خواهند چیز ی را که به پرسنل تعلق می گیرد پرداخت کنند معاونت نیروی انسانی شرکت مخابرات ایران هم که جواب نمی دهد پس باید مشکلات را به کجا ببریم با ارایه مدر کارشناسی در سال ۹۲ که حالا باید ارتقای گروه دهند سیستم یک گروه و دو رتبه میدهد اقایان کاسه داغ تر از اش ناراضی هستند و می گویند باید یک گروه و یک رتبه بدهد این مشکل باید کجا حل شودبرنامه ای که شرکت مخابرات ایران داده به سیستم اینها قبول ندارند.

  6. کارمند کوچولو می گوید

    سلام
    متاسفانه اکثر مدیران مناطق ومعاونین آنها نه تنها ارزیابی وبهبود شاخصها را جدی نمیگیرند بلکه اصلا اعتقادی به مدیریت آنها ندارند وفقط بخاطر اینکه مخابرات ایران آنها را با این شاخصها دارند ارزیابی می کنند وبرای اینکه مورد سوال قرار نگیرند با برگزاری جلسات ارزیابی فقط بدنبال بالا بردن شاخصها بهر طریق حتی اگر بصورت صوری هم شده هستند وبجای اینکه بصورت ریشه ای وبا اعتقاد از این شاخصها بعنوان وسیله اندازه گیری وضعیت سازمانشان استفاده کنند ودر همه تصمیماتشان بررسی کنند که این تصمیم موجب بهبود کدام شاخص و تحقق کدام هدف میشود بر عکس تصمیماتشان بدون توجه به بهبود شاخصهای سازمان گرفته میشود
    مثلا همین مطلبی که در خصوص وضعیت فراموش شده وتاسف بار نگهداری مراکزوسیستمهای فنی وابسته ارائه کردید واقعیت وشاخصهای نشان دهنده این نوع نگهداری بصراحت نشان میدهد حال نگهداری مراکز نه تنها خوب نیست بلکه خطرناک است وجالب اینکه این سیستمهای فنی هستند که قلب مخابرات بوده و درآمد وادامه سرپا بودن مخابرات به سرحال بودن آنها بستگی دارد ولی از زمانی که معاونت نگهداری حذف شد کلا رسیدگی به مراکز وانجام دستورالعملهای مربوطه در حداقل کاهش یافته است وبرای مدیران اصلا مهم نیست فقط خدای ناکرده اگر مرکز یا سیستمی قطع شود برایشان مهم میشود وجالب اینکه در این موقع هم بخاطر تماس وپیگیری وفشار سازمانهای بالاتر مثلا استانداری و … است که حساس میشوند ودستور پیگیری میدهند .
    شاخصها در سازمانها نشان دهنده میزان تحقق دستیابی به اهداف وهمچنین بخصوص در قسمتهای فنی نشان دهنده عملکرد صحیح سیستم که منجر به بهبود وادامه روند مثبت میشود هستند و مدیران باید با اعتقاد خروجی این شاخصها را بصورت داشبورد مدیریتی هر ساعت ودر هر جلسه کنترل ومدیریت کنندواز این داشبورد در هنگام اخذ تصمیمات استفاده کنند .همانطور که ما در ماشین وخودرو خود از عقربه ها وگیج های پشت فرمان برای کنترل وضعیت وسلامت عملکرد خودروی خودمان استفاده می کنیم ومثلا بالا رفتن درجه حرارت ویا روشن شدن چراغ دینام و چراغ چک و… برایمان مهم است وسریع ماشین را متوقف میکنیم وماشین را پیش متخصص میبریم در سازمان نیز باید همین استفاده از داشبورد مدیریتی نشان دهنده شاخصها بکنیم وتغییرات شاخصها برایمان مهم باشد که نشان دهنده وضعیت ومیزان سلامت سیستم است
    درحالیکه در حال حاضر از این شاخصها استفاده ابزاری میشود که کدام منطقه اول شد وکدام منطقه چندم . لذا مناطق هم برایشان مهم است بهر طریق شده فقط رتبه خود را بالا ببرندوخود را موفق نشان بدهند که این یکی از آفات این نوع تفکر ارزیابی می باشد

  7. ناشناس می گوید

    چرا مخابرات ایران از ۳۰ هرماه تا ۱۰ ماه دیگر ما را مشغول وسرگرم این میکند ببینیم کدام استان حقوق داده یا نداده است حقوق که وظیفه مخابرات است که حداکثر تا سی ام هرماه باید بدهد.
    ۱-حق جذب بازنشسته ها که در آئین نامه حقوق ودستمزد ۱۳۸۹ تصویب وبه تائید وزارت کار رسیده چه شد ؟
    ۲- معوقه رفاهیات ومعوقه مناسبتها از سال ۱۳۸۸ تاکنون کی پرداخت میشود باید از معوقات رفاهیات سالهای ۱۳۸۸ تا زمان بازنشستگی ۲۷ درصد بیمه کسر وبه حساب تامین اجتماعی واریز گردد تا مستمری بازنشستگان به تبعیت از این افزایش اضافه گردد.
    ۳-حق ایثارگری ۳/۴ خدمت سربازی بازنشستگان از سال ۱۳۸۸ تاگنون محاسبه و۲۷ درصد تامین اجتماعی واریز ومستمری بازنشستگی اضافه گردد.
    ۴-با توجه به ایثارگری ۳/۴ سربازی بازنشستگان حق مرخصیهای ذخیره شده وپاداش تشویقی وسنواتی مجددا محاسبه وبه بازنشستگان پرداخت گردد.
    ۵-از آنجائیکه برای شاغلین که ۳/۴ خدمت سربازی دارند یک مقطع تحصیلی بالاتر احکام صادر شده برای بازنشستگان نیز یک مقطع تحصیلی بالاتر محاسبه وگروهها ی ناشی ازاین مقطع تحصیلی محاسبه وبه بازنشستگان پرداحت تا مستمری بازنشستگان گشوری وتامین اجتماعی اضافه گردد وضمنا در حق مرخصیهای ذخیره شده وپاداش تشویقی وسنواتی محاسبه گردد

    1. رصدگر می گوید

      برادر من،مجددا عرض می کنم نوشتن یک بار یک کامنت کافی است.کامنت تکراری حذف میشه

  8. آرمان راد می گوید

    شسکام وقصه پرآب چشم
    واگذاری امور شبکه وبرخی ازکارهای فنی به شسکام مزایا ومعایبی داشته ودارد که بدانها اشاره ای می شود:
    مزایا: ۱- پرداخت تقریبا به موقع حقوق ومزایای قانونی به پرسنل مربوطه بطوریکه درقیاس باپیمانکاران محلی، نارضایتیهای به مراتب کمتری ازطرف همکاران طرف قرارداداین شرکت بروز وظهورپیداکرده است که البته این امربیشتربعلت پرداخت به موقع مطالبات شرکت شسکام ازطرف مخابرات می باشد
    ۲- استفاده ازمتریال استاندارددرشبکه
    ۳-نداشتن دغدغه تامین اعتبارو تاییدصورت وضعیتهای مربوطه
    ۴-برنامه ریزی واقدام بهتر برای رفع مشکلات شبکه
    معایب
    :۱- عدم تامین ابزارکار، بعدازگذشت قریب به دوسال ازفعالیت سراسری این شرکت
    ۲-عدم نظارت کافی وکم توجهی آشکار به نحوه فعالیت این شرکت بویژه درحوزه شبکه کابل
    ۳-عدم تامین به موقع متریال مورد نیاز، بویژه درچندماه اخیر
    ۴-بروز تنش بین پرسنل ومسولین ادارات مخابرات، بویژه درجاهایی که ناظرشبکه یانماینده شسکام وجود وحضورندارد
    ۵- پاسخگو شدن رییس اداره بجای شرکت طرف قرارد( شسکام) درقبال نواقص وکم کاری پرسنل مذکور
    ۶- تعویض جای کارفرما وپیمانکار، بطوریکه کارفرما عملا درخدمت پیمانکارقرار گرفته وبالاجبار مدام باید درپی تامین کاستیها ورفع نواقص پیمانکارباشد

  9. آرمان راد می گوید

    سلام
    یکی ازمشکلات اساسی درتمامی جلسات عدم حضور افرادموثر وصاحب اختیاراست که توانایی تصمیم گیری درموضوع مورد بحث رادارند
    مشکل دیگر: محال است جلسه به موقع شروع شودکه ناخودآگاه این پیام به حاضرین داده می شود که موارد قابل طرح مهم نمی باشند
    عدم تلاش برای شناخت دقیق منشا مشکلات بعلت بی توحهی به نظرات کارشناسان ، همچنین عدم تنبیه وتشویق با مسببین وعاملین دست نیافتن به شاخصهای مورد نظر،که این امر موجب دلسردی افراد کوشا ودلسوز می شود
    ودرنهایت عدم ارتباط ارگانیک بین واحدهای مختلف شرکت موجب شده که پیشبرد امور وروند رسیدن به شاخصهای مطلوب بسیار هزینه بر، فرصت سوز وسخت شود

  10. ناشناس می گوید

    سلام نکات درست و کلیدی را اشاره کردید .جالب اینجاست که در نبود کابل شهرستان ها را با هم مقایسه میکنند که چرا فلان شهرستان توانسته شما نتوانستید.

نظرات بسته شده است.