مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

پیام محبی مشاور و فرد معتمد مدیر عامل مخابرات ایران در گفتگو با مخابرات ما

مخابرات ما – پیام محبی مشاور و فرد معتمد مدیر عامل مخابرات ایران در گفتگو با مخابرات ما به نکات مهمی اشاره کرده است که باید همه حرفهایش را بخوانید.

مخابرات ما- این دومین بار بود که با او رودررو صحبت می کردیم.همیشه حرفها و راه حل های خود را روان و سریع مطرح می کند.به نظر می رسد پیش از این بارها طرح هایش را در ذهنش مرور کرده است.امروز مخابرات با مشورتهای او و اعتماد مدیر عامل به ایشان در مسیری گامم برداشته است که برای اولین بار واقعیت های داخل آن، شفاف و بی پرده مطرح می شود.

“پول نداریم!” تا بحال هرگز کسی به این صراحت چنین جمله ای نگفته بود.حسابرسی های سالانه نشان می دهد زیان مخابرات ایران در بخش ثابت حداقل ۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.حالا شاید “پول نداریم!” معنی ملموس تری پیدا کند!

مهمان ما پیام محبی مشاور مدیر عامل مخابرات ایران و فرد معتمد اوست.بخش هایی از این گفتگو قطعا به زمان مناسب خودش نیاز دارد اما مهمترین بخش های گفتگو همین است که می خوانید.

*****************

مخابرات ما- بارها اشاره شده هزینه های پرسنلی و حقوقی بزرگترین هزینه مخابرات است.در این سبد هزینه عموما از هزینه های بازنشسته ها هم صحبت می  شود.کمی توضیح می دهید.

پیام محبی- هزینه های مربوط به بازنشستگان ارقام تاثیر گذاری در صورت سود و زیان شرکت هستند این هزینه ها شامل رفاهیات و بیمه تکمیلی و بیمه عمر است .کل مانده مطالبات گذشته بازنشستگان محترم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که اگر رفاهیات پرداخت نشده سه ماهه را به آن اضافه کنیم جمعه ۴۹۰ میلیارد تومان خواهد شد.در حالی که هزینه مربوط به بازنشستگان در یک سال شاید بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بشود.ضمن اینکه در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۲۰ میلیارد تومان هم برای معوقات بازنشستگان پرداخت شده است و این حجم از پرداخت در دوره مدیریت و هیات مدیره جدید با تمام مشکلات مالی در جهت تکریم و حمایت صورت گرفت .مشخص است هزینه های سالیانه بازنشستگان عدد بزرگی حتی در برابر  کل معوقاتشان است.

مخابرات ما- اگر نگاه شما تکریم است پس چرا پرداخت نمی کنید؟

پیام محبی – مشکل اصلی ما در پرداخت این هزینه ها عدم وجود نقدینگی در شرکت بوده.فقط همین. هیچ برنامه ای برای حذف از طرف هیات مدیره ابلاغ نشده است و ما هم در این موارد تابع دستورات هیات مدیره هستیم.
در شرکت ابتدا حقوق شاغلین در اولویت است بعد اگر نقدینگی باشد حتما پرداخت صورت می‌گیرد.
شرکت با ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهی حال شده روبرو است و همه اینها ارث مدیران قبلی و همین روند سیاست پرداخت‌های بی پشتوانه میباشد درآمد هم که توسط سازمان تنظیم و دولت تحریم شده از آنطرف سالی ۶۰۰۰ میلیارد تومان از درآمد مستقیم تحت عنوان حق پروانه و ۱۳۰۰ میلیارد تومان بعنوان مالیات از مخابرات می‌گیرد.اگر سود تقسیم شود ۱۰۰۰ میلیارد هم در تقسیم سود می‌گیرد.
بهره اصلی از شرکت مخابرات را نه سهامدار عمده می‌برد نه شاغل و بازنشسته ، دولت می‌برد و هیچ تعهدی هم در تنظیم بازار ندارد. ما کار عجیبی از وزارت خانه نخواستیم گفتیم هر رفتاری با تعرفه پست کردی با ما هم همان را انجام بده نه اینکه این همه هزینه به بار کنی خودت سهم از درآمد برداری و شرکت را به قهقرا بفرستی .متاسفانه بدنه سازمان تنطیم بدنه هماهنگی نیست و چرا می‌خواهند صنعت فناوری کشور به این روز بیافتد خدا داند.

مخابرات ما- شنیده ام هزینه های رفاهیات بازنشسته ها توسط حاکمیت پذیرفته نشده.منظور از این حرف چیست؟

پیام محبی – میدانید که هزینه های رفاهیات توسط حاکمیت (دولت) مورد قبول نیست پذیرش که به حرف نیست  به عمل و دستورالعمل است اگر هزینه را قبول دارند چرا سازمان امور مالیاتی هزینه های مربوط را غیر قابل قبول اعلام کرده است. چرا سازمان تنظیم مقررات در بهای تمام شده مخابرات این هزینه را رد کرده است. چرا سازمان حسابرسی و بازرس اشکال گرفته و از ما پاسخ خواسته است.در این شرایط همه تصمیمات به مدیر عامل ختم می شود بدون اینکه مجوزی داده شده باشد.

مخابرات ما-سهامدار این هزینه ها را پذیرفته و همیشه دستور به پرداختش داده؟

پیام محبی – با این شرایط سهامدار باید چه کند؟ سهامدار بصورت کلی در زیر نامه ها می نویسد طبق مقررات پرداخت شود.مفهوم طبق مقررات در اینجا چیست؟ همان چیزی است که قبلا گفتم یا چیز دیگری است؟

مخابرات ما- یعنی کار به اصطلاح ما بریده نمی شود! مثل طرح ایثارگران که همه در ظاهر با آن موافق هستند ولی …

پیام محبی – در مورد بحث ایثارگران هم همین است مجلس برای این امر بودجه تعیین کرده در حالی که یک ریال از این بودجه را به شرکتهای خصوصی نداده اند.

مجمع اختیار انجام کار را به هیئت مدیره واگذار کرد.هیئت مدیره هم به مدیر عامل نوشته است وفق قوانین و مقررات اقدام کند.ولی سهامدار باید دقیقا محل تامین بودجه را مشخص کند.مثلا برای مدیر عامل محل هزینه را سود سهام تعیین کند.آن هم نه برای یک سال بلکه برای مدتی که طرح اجرا می شود.
نکته جالب در این ماجرا این است که مجلس کلا ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این امر اختصاص داده است در حالی که در مخابرات هزینه یک سالش باغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان می شود.

مخابرات ما- این رقم ها نسبت به سود اعلامی سالانه ارقام بسیار بزرگی است.

پیام محبی این هزینه های پرسنلی خارج از توان مخابرات است.به هر شکلی شده باید نیروهایش را کاهش دهد. امسال ۲۰۰۰ نفر بازنشسته شده اند و در مجموع مخابرات باید در این وضعیت درآمد و هزینه باید جراحی کند تا نیروهای  متناسب با کار داشته باشد و در طی  ۴ سال آینده،با این کاهش نیرو  تازه مخابرات به شرایط متعادلی برسد. البته برای این امر برنامه های خوبی داریم که انشالله به شاغلین و بازنشسته ها فشار مالی وارد نگردد، که البته باید هیئت مدیره این برنامه ها را مصوب کند.

مخابرات ما- در مورد رفاهیات و پرداخت آن برای شاغلین و بازنشسته ها در سال ۱۴۰۱ چه برنامه ای دارید؟

پیام محبی – در مورد رفاهیات بازنشستگان که قبلا گفتم باز هم تاکید می کنم هرگز قصد حذف آن را نداریم اما فعلا واقعا پولی برای پرداخت آن نداریم.حتی در بودجه امسال رفاهیات بازنشسته ها را حذف نکرده ایم.
اگر شرایط مثل سال گذشته باشد توان پرداخت رفاهیات بازنشسته ها را نداریم.امیدواریم با افزایش تعرفه ها امکان پرداخت فراهم شود.
تفاوتی که رفاهیات امسال با سال گذشته دارد این است که رفاهیات بصورت علی الحساب پرداخت می شود یعنی  ابتدا ما حقوق را پرداخت می کنیم هر چه اضافه ماند به رفاهیات اختصاص می دهیم.  هر چقدر از رفاهیات را توانستیم بصورت علی الحساب پرداخت می کنیم. اگر هم نقدینگی نداشتیم پرداخت نمی کنیم.
برای بازنشستگان گرامی هم ساده  و خلاصه عرض کنم قصد پرداخت داریم ولی نقدینگی نداریم.در دو صورت می توانیم این ارقام را پرداخت کنیم یکی اینکه تعرفه تغییر کند و سازمان‌های مربوطه این هزینه را قابل قبول بدانند دیگر اینکه سود تقسیم نشود و در شرکت باقی بماند.

مخابرات ما- با این وصف با تجمعات چه می کنید؟

پیام محبی – گروهی  البته راه تجمع را در پیش گرفته اند.باید بدانید   تجمع کار را به سرانجام نمی رساند.ضمن اینکه خط قرمزی هم با کسانی داریم که برای رسانه های خارجی خوراک تهیه کرده اند و به آنان خبر رسانده اند. البته عموم بازنشستگان موضوعشان با این چند نفر متفاوت است.

اصل موضوع این است که همه بدانند مجموعه شرکت مخابرات دیگر پول ندارد.دیگر ملک و اموال ارزشمندی هم برای فروش باقی نمانده است.املاک مناسب را هم که دولت گرفته است مثل فرودگاه پیام، دانشگاه اصفهان و دانشگاه مخابرات.

لذا باید یک نفر حرف اصلی را بزند.مخابرات دیگر پول ندارد و باید فکری اساسی برایش کرد.با این شرایط نمی توان ادامه داد.بارها این را گفته ایم. هیچ فرقی نمی کند در مخابرات چه کسی مدیر یا عضو هیئت مدیره باشد هر کسی باشد باید ابتدا به فکر افزایش درآمد و کاهش هزینه ها باشد.

**************************

مخابرات ما- در این گفتگو بحث های دیگری هم پیش آمده است. مواردی مانند حق جذب برای کارکنان بالای ۳۰ سال سابقه، که در خبرهای قبلی منتشر کرده ایم.ضمن اینکه برخی راهکارهای برون رفت از مشکلات جاری هم مطرح شد که تا مرحله تصویب از آن نمی توان سخن گقت.

1364660cookie-checkپیام محبی مشاور و فرد معتمد مدیر عامل مخابرات ایران در گفتگو با مخابرات ما

Please rate this

0 1 2 3 4 5
76 نظرات
  1. حسین می گوید

    شرکت مخابرات فقط مخابرات تلفن سیمی نیست همرا ه اول هم جز آن است .آقایان فقط در آمد تلفن ثابت را ملاک قرار می دهند ! !!در آمد همراه اول به تنهایی مالیات و پروانه در رفته کفاف حقوق پرسنل مخابرات اعم از شاغل و بازنشسته و کارکنان آموزش و پرورش ایران را دارد!!!!

    1. عماد می گوید

      هر کسب و کاری خودش باید خرج خودش را بدهد وگرنه بقایش چه توجیهی دارد؟ همراه اول خرج کش ضرر و زیان تلفن ثابت که نیست. با اینهمه انحصاری که در اعطای اینترنت ثابت بوجود آمده باز هم مخابرات نتوانسته درآمدزایی کند. اگر مشترک و درآمد مخابرات از خدماتش کمتر است چند ده هزار نیرو و این همه اداره مخابرات شهری و روستایی را برای چه می خواهد؟!!!! اشتباه این بود که شرکت مخابرات که یک شرکت مادرتخصصی هست خصوصی شد ولی از آن طرف وظایف حاکمیتی اش به شرکتها و سازمان های تازه تاسیس دیگری محول شد!!! خیانتی بود که دولت نهم مرتکب شد. از مجموعه مخابرات فقط همراه اول باید خصوصی می شد.
      من خودم فرزند بازنشسته مخابرات هستم ولی بی کفایتی و سو مدیریت مدیران مخابرات پس از خصوصی سازی رو نباید گردن ابر و باد و مه و خورشید انداخت. مخابرات ۱۲ سال برای پوست اندازی و تحول فرصت داشته ولی هنوز یک شرکت کهنه با تفکرات کهنه و ساختار کهنه تر باقی مانده.

      1. فرهادکوهکن می گوید

        ومدیران کهنه

    2. همراه تنها . ثابت همه می گوید

      آن وقت چند نفر تو استان شماواسه همراه اول کار میکنن؟
      اگر قرار بر فعالیت همراه اول باشه
      کلا به ۵۰۰۰ نفر نیرو هم در سرتاسر کشور نیاز نیست!

      استخدام رو برداشتند در عوض بیشتر استان ها سه برابر نیاز به اسم خصوصی نیرو وارد کردند

      مخابرات باید پیش بره به بازنشستگی هر نیرو در هر پست و هر نوع رابطه کاری
      و بعد از اون هم مثل سایر ادارات بازنشسته ها رو بیمه تکمیلی کنه،

      نیروهای متخصص وومرنبط و دارای تحصیلات خودش رو بنا به نیاز جذب کنه

  2. بازنشسته پشیمان می گوید

    عیب کار ما در مخابرات این است که همیشه کانال یک طرفه بوده خوب است این طرف هم کسی بنشید تا جواب حرفهای اقای محبی را با سند و مدرک و مستدل بدهد هر کس یک طرفه به قاضی برود خوشحال بر میگردد.

  3. ناشناس می گوید

    لطفا در خصوص شرکتهایی مانند ناک و صا ایران و…. که هچگونه منفعتی ندارند جز هزینه های چند صد میلیاردی که برای مخابرات دارند .توضیح دهید

    1. عماد می گوید

      نقش اول کیفیت زیرمجموعه همراه اول است. صا ایران هم مربوط به وزارت دفاع. مخابرات این وسط چه مالکیتی دارد؟

  4. یک دوست می گوید

    با سلام واحترام
    بجای اینکه بودجه را انقباضی ببندید.ساختار سازمانی را انقباضی ببندید.
    چه لزومی به بودن اینهمه معاونت ،مشاور ومدیرکل های الکی تو ستاد است.این ساختار بی درو پیکر حذف کنید وبا کاهش پست های مدیریتی هزینه هاتون کاهش بدید

  5. همکار می گوید

    آقای ارشیان ، ای کاش حداقل به عنوان یکی از همکاران شاغلی که قراره دریافت خواروبارش بره رو هوا یه حمایتی می کردید ، یعنی ما اینقدر بدبختیم که حتی معنی افزایش حقوق ۱۴۰۱ رو نباید بفهمیم . سالی یکبار حقوق اضافه میشه و هزار بار همه چیز گرون میشه این یکبار هم اینطوری .

  6. احسان اوغلو می گوید

    چراااااااااااا در مورد همراه اول نپرسیدی ؟؟؟؟ مگه شرکت سیار جزء دارایی های مخابرات ایران نیست ؟؟؟؟
    مگه ۹۰% همراه متعلق به مخابرات ایران نیست ؟؟؟؟ مگه اون دارایی حساب نمیشه ؟؟؟؟؟؟
    بابا جان جمع کنید این بساط خیمه شب بازی رو

  7. مهدوی از ایلام می گوید

    جناب سردبیر
    خواهش میکنم تصویر این مشاور را بردارید چون خیلی طلبکارانه نگاه میکنه در حالیکه هیچ تعلق و تعهدی به مخابرات و کارکنانش نداره…..

    1. بازنشسته رنجور می گوید

      دقیقا چشمهای همیشه طلبکار،

  8. گیلان می گوید

    سلام آقای محبی .چند نکته مهم برای شما بیان میکنم.اولا مشکل مخابرات در مدیریت است یعنی اولا املاک سازمان بدون کارشناسی فروخته به یغما رفت.دوماجذب نیروی بی رویه در شرکت مخابرات .و کارمند بازنشسته بیش سی سال درس شرکت کارمی‌کند چرا حق و حقوق بازنشستگی را می خواهد تا بازنشسته شود. بلاتکلیفی بعضی از نیروها در شرکت درواحد های مختلف بدون عملکرد یعنی برای شرکت هزینه‌های زیاد ودرامد کم وزیان برای شرکت. چون هیچ انضباط اقتصادی و افزایش بهره‌وری در شرکت نداشته و ندارد..حال بایستی از کارشناسان خبر ه وتحصیلکرد استفاده نماید.تا شرکت ازاین منجلاب مالی نجات دهند…

  9. مخابرات مظلوم می گوید

    جناب سردبیر یادتون هست مدیرای قبلی طی ده سال گذشته تمام بهانه هاشون برای پرداخت نکردن حق و حقوق پرسنل اقساط مخابرات بود ؟؟؟ بعدش هم قسم جلاله میخوردن که وضعتون خوب میشه از همراه اول هم اوضاعتون بهتر میشه!!! حالا دیدی سردبیر عزیزم اینا فقط اومدن برای پر کردن جیب خودشون و هیچکدوم دلشون بحال مخابرات و مردم و کارکنان نمیسوزه !!!! هیچ کس هم نیست که بپرسه آقا با ایییینهمه درآمد و ملک و املاک چه کردی ؟؟؟ اینهمه حقوق و پاداش و اضافه کار که گرفتی و میگیری برای این بوده و هست که سیستم رو به نابودی بکشونی یا آبادش کنی؟!

  10. می گوید

    باسلام ؛قسمتی از بیانات آقای محبی در موضوع هزینه ها که حسابرسی وغیره قبول ندارد درست است دولت و مجلس مسئولیت اصلی را دارند اگرواقعاتعهدات شرکت مخابرات رابه رسمیت می‌شناسند باید همکاری نمایند وانت واقعا اگر شما میخواهید پرهزینه های پرسنلی صرفه جوئی کنید به مدیران تان اضافه کاری های چندمیلونی ندهید ؛زمانیکه اکثراختیارات درشرکت مخابرات ایران تجمیع شده چه لزومی دارد در مناطق برای عنوان های مدیریتی؟میشود تاکارشناس مسئول هم درستاد امورات را انجام دادویاحداکثر رئیس اداره اگرواقعانیت درست داری اول ازستادی ها شروع کنید نمیشود شاهد تبعیض‌های نجومی بودوبی خیال شد اول ازخودبعد دیگران

  11. ناشناس می گوید

    سلام. الان یه بچه هم میدونه که اونها میخوان نیروهای فعلی رو با پسرخاله هاشون عوض کنن. زیانده و …..دروغ محضه. اگه راست میگن چرا این همه داره تو استانها واسه سیار کار انجام میشه.

  12. نوکر نظام می گوید

    مدیریت بلد نیستید جانم ! اگروضع شرکت اینگونه است چرامدیر عامل وهیئات مدیره استفانمیدهند. مدیریت براین شرکت با این وضع وحال چه افتخاری دارد؟؟

  13. سواال می گوید

    سلام جناب سردبیر
    با این وضعیت که میفرمایند امکانش هست بررسی کنید حقوق های بین پنجاه میلیون تومانی تا بالای یکصد میلیون تومانی مدیران ارشد و مشاورانی مانند ایشان برای چه هنری پرداخت میشود؟اضافه کار (اتلاف وقت ) بعضی از دوستان در ماه برابری میکند با کل حقوق یک نیروی رسمی !!تمام این مسائل که باید با افزایش تعرفه حل بشود پس نقش مدیران اینجا چیست؟؟

  14. همکار می گوید

    باتوجه به اینکه رفاهیات درحقوق بازنشستگی دخالت دارد ،کاهش ویاعدم افزایش رفاهیات باعث کاهش حقوق بازنشستگی پرسنل رسمی میگرددواین مغایر اهداف شرکت است که بدنبال بازنشستگی پرسنل است. بهتراست هیئات مدیره طرح هایی را پیاده کنند که باافزایش حقوق بازنشستگی اشتیاق پرسنل به بازنشستگی افزایش یابد نه اینکه صبرکنند این هیئات مدیره ومدیران ارشد بروند واوضاع بهتر شود..

  15. مهدی خصوصی می گوید

    سلام
    در این مصاحبه چرا در مورد وضعیت پرسنل خصوصی سوال و جوابی نشد

    1. بی طرف می گوید

      دقیقا.شماکه همیشه ادعای حمایت از بخش خصوصی را دارید.

  16. ناشناس می گوید

    “لذا باید یک نفر حرف اصلی را بزند.مخابرات دیگر پول ندارد و باید فکری اساسی برایش کرد.با این شرایط نمی توان ادامه داد.بارها این را گفته ایم. هیچ فرقی نمی کند در مخابرات چه کسی مدیر یا عضو هیئت مدیره باشد هر کسی باشد باید ابتدا به فکر افزایش درآمد و کاهش هزینه ها باشد.”
    منظور هیچ فرقی نمی کند در مخابرات چه کسی مدیر یا عضو هیات مدیره باشد چیست؟ یعنی بودن و نبودن این افراد برای مخابرات فرقی نداره – لذا وقتی خودتان می دانید بودن و نبودنتان فرقی برای شرکت ندارد چرا مانده اید برید کنار-حداقل حقوق مفت نمی گیرید و هزینه شرکت مقداری کم میشه

  17. رسمی۱۴۰۳ می گوید

    سلام برسردبیرمحترم وهمکاران مخابرات دریک جمله مختصرومفیداگرنمیتوانیدمخابرات را اداره کنیداستعفا ومخابرات راترک کنید!

  18. mehdi می گوید

    دیروز با دوستان داتشیم حساب میکردیم با تعرفه جدیدی که برای دارندگان دستگاهpos زدن و ماهی ۵۰۰۰ تومن کارکرد در قبض مشترک منظور کردن کمش ماهی ۱۰۰۰ میلیارد به جیب مخابرات میره که رقم قابل توجهی هست! جدا از این در طرح فجر که مودم اقساطی واگذار میکرد تعداد قابل توجهی مشترک اینترنت با در امد ماهی ۷۵ هزار تومن تا دو سال به درامد مخابرات اضافه شد ! اینهمه درامد باز هم مینالند ! قطعا اگر به فکر شاغلین نباشید دودش به چشم خودتان خواهی رفت !

  19. عبدالله می گوید

    سلام وقتی مدیر عامل را یک نظامی گذاشتند یک نفر نگفت چرا ؟ یک شرکت به این عظمت با هزاران دکتر ومهندس باید یک نظامی مدیر ان بشود.!!!!!!؟؟؟؟؟؟

  20. فرهادکوهکن می گوید

    اگروضع شرکت اینگونه است چرامدیر عامل وهیئات مدیره استفانمیدهند. مدیریت براین شرکت با این وضع وحال چه افتخاری دارد؟؟

نظرات بسته شده است.